Česi a Slováci vyrábajú viac áut na obyvateľa ako ktorákoľvek iná krajina na svete. Prechod na elektrické vozidlá však ohrozuje rozsiahly dodávateľský reťazec, ktorý zabezpečoval výrobu automobilov so spaľovacím motorom. Správu priniesla agentúra Bloomberg.
Z nuly na najväčšieho svetového výrobcu per capita
Za posledné tri desaťročia sa Slovensko stalo domovom pre mnohých zahraničných investorov, ktorí sa tu rozhodli postaviť svoje fabriky. Bývalé Československo po páde železnej opony nadviazalo na tradíciu strojárenstva a stalo sa jedným z najväčších svetových výrobcov automobilov na počet obyvateľov.
Región, ktorý sa stal známym ako európsky Detroit, však teraz prechádza ďalšou transformáciou. Je to z dôvodu zrýchľujúceho sa prechodu na elektrické vozidlá. Rozdiel je tentoraz v tom, že namiesto dobiehania západu je novým cieľom vyhnúť sa zaostávaniu.
Výrobcovia automobilov investujú do prechodu na elektrické vozidlá veľké prostriedky. Volkswagen začne na Slovensku vyrábať plne elektrické SUV po roku 2025, zatiaľ čo Volvo stavia nový závod pri Košiciach. Ten bude od svojho spustenia v roku 2026 vyrábať výlučne elektromobily. Otázka je, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí tvoria chrbticu priemyslu a udržiavajú hospodárstvo v chode.
Mohlo by vás zaujímať:
- Aké elektromobily nás čakajú v roku 2024? 1. diel
- Počet elektromobilov na Slovensku prekročil hranicu 10 000 kusov
- Predaj elektromobilov v Nemecku rástol, plug-in hybridy padli o polovicu
Elektromobil ako menej komplikovaný výrobok
Rozdiel je v tom, že pohon konvenčného automobilu má približne 200 pohyblivých častí. Naopak pohonné ústrojenstvo elektromobilu dosahuje približne desatinu tohto počtu. Taktiež nie sú vôbec potrebné súčiastky ako vstrekovače paliva, či výfukové systémy.
Volkswagen začal koncom minulého roka v bratislavskom závode vyrábať najnovšie verzie vlajkových modelov VW Passat a Škoda Superb, ktoré však zrejme budú jedny z posledných modelov poháňaných spaľovacím motorom, ktoré sa tu vyrábajú.
Kritici však obviňujú EÚ z podkopávania tohto odvetvia. Podľa šéfa českého priemyselného zväzu Zdenka Zajíčka je prechod príliš rýchly a automobilky budú mať ešte väčšie problémy konkurovať Číne.
“Európa nabrala veľké tempo a vydala sa smerom, ktorý nás istým spôsobom znevýhodňuje v porovnaní s ostatnými kontinentmi,”
Zdeněk Zajíček, šéf českého priemyselného zväzu
Niektoré spoločnosti to už začínajú pociťovať. Kongsberg Automotive, výrobca prevodoviek vo Vrábľoch, prepustil v októbri 192 zamestnancov kvôli rastúcim nákladom.
Ešte viac otázok o ich budúcnosti vyvoláva fakt, že Česká republika a Slovensko nevynikajú v pritiahnutí nových investorov v oblasti výstavby závodov na výrobu elektrických batérií. Maďarsko a Poľsko majú takmer desiatku tovární, ktoré už vyrábajú alebo sú v procese výstavby.