Slovensko-český tím spravuje globálnu petíciu ohľadom najväčšieho problému elektromobilov | BLOG

Články batérií v elektromobiloch sú založené rôznych technológiach a chémiách. Všetky súčasné chémie (NCM, NCA, NCMA, LFP) vyžadujú pre maximálne výkony nabíjania mať teplotu akumulátora v určitom intervale. Maximálny nabíjací výkon mimo optimálneho rozsahu tepôt v určitom stave nabitia batérie môže výrazne znížiť jeho životnosť, alebo ho nenávratne poškodiť.

“Brány” Coldgate a rapidgate

Menežnemt batérie (BMS) preto z ohľadom na životnosť a bezpečnosť akumulátora maximálny nabíjací výkon mimo optimálneho rozsahu článkov obmedzuje. Ak je studená batéria obmedzovanie nazývame coldgate. Čím je batéria chladnejšia, tým je väčší aj stupeň coldgate a obmedzenie je výraznejšie.

Obmedzenie pri vysokých teplotách sa nazýva rapidgate. Čím vyšší je nabíjací výkon, tým viac tepla vzniká pri nabíjaní. Zníženie výkonu pomáha akumulátoru a chladiacemu systému auta zastabilizovať teplotu.

Existuje riešenie?

Riešenia sú známe už niekoľko rokov. Napríklad elektromobily Tesly pri zadaní nabíjacej stanice akumulátor automaticky pred príchodom na nabíjaciu stanicu pripravia do optimálnej teploty. Takisto autá Volkswagen ID.3/ID.4 dostanú čoskoro s novou verziou softvéru 3.0 predohrev batérie.

Z moderných áut s aktívnym teplotným manažmentom problémom coldgatingu zdá sa trpia naviac značky koncernu Hyundai/Kia. S rastúcimi výkonmi sú tieto veci viditeľnejšie a problematickejšie.

Termomanažment v elektromobiloch Hyundai/Kia

Jeden z najefektívnejších elektromobilov bol Hyundai Ioniq 28 uvedený na trh už v roku 2016. Nemal kvapalinový systém, ale vzduchom chladený. Ioniq 28 je povestný tým, že nabíja vysokým výkonom okolo 70kW aj v zime. Všetko sa pokazilo v rokoch 2018-2019 s príchodom Hyundai Kona a Kia e-Niro, ktoré mali už nový kvapalinový systém.

Po analýzach BMS, ktoré spravila komunita sa zistili nie veľmi pozitívne veci. V období decembra až februára, kedy sa u nás pohybujú teploty okolo nuly sa auto o batériu veľmi nestará.

Auto má síce v menu položku pre “Zimný režim”, ale ten zabezpečuje primárne iba základnú ochranu elektrolytu vo veľkých mrazoch a niektoré hraničné prípady. Pre predstavu plný nabíjací výkon 75 kW je pri teplotách akumulátora 0 až 5°C znížený iba na úroveň okolo 22 kilowattov.

Nové modely Hyundai Ioniq5 a Kia EV6

Po 1.5 ročnom informovaní servisu ohľadom problémov s coldgate Kia e-Niro, komunitou zorganizovanej petícií za pridanie pridanie aspoň ručného predohrevu by sa dalo čakať, že aspoň technologicky najvyspelejšie elektrické novinky roku 2021 budú mať tento problém konečne vyriešený.

Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 sa totiž pýšia vo svojej cenovej triede najlepšou krivkou nabíjania a výkonmi až do 230 kW. Čas nabíjania z 10 na 80% dosahuje hodnotu 18 minút. Známi, ktorí si vymenili autá za najnovší Ioniq 5 a aj práve z dôvodu silného coldgate Kony/e-Nira takisto očakávali, že tieto problémy už nebudú existovať.

Súvisiacie články

S príchodom zimy sa čoraz častejšie pýtajú, prečo nabíjajú len okolo 70 kW a nevedia túto hodnotu prekročiť, keď im predajca sľuboval výkony cez 200 kW. Po analýze videí od nórskeho youtubera Bjorna Nylanda sme zrekonštruovali túto tabuľku coldgate/rapidgate úrovní pre modely Ioniq5 a EV6.

Rozšírenie petície pre Hyundai/Kia

Priznám sa, že ma veľmi zaskočilo, že sa problém vôbec nevyriešil. Stále neexistuje možnosť ako si akumulátor z domu cez aplikáciu, alebo na ceste pripraviť do optimálnych teplôt ani pri týchto nových modeloch. Naša stará petícia sa “sama” rozbehla a len za posledný mesiac tam prispelo zo Škandinávie, Kanady a Nemecka asi sto ľudí.

Petíciu (odkaz) sme preto obnovili a rožšírili ju aj o tieto nové modely Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6. Za jediný deň sa vyzbieralo toľko podpisov ako za celú dobu od začiatku. Ľudí tento problém zjavne dosť trápi. Hlavne, ak ho majú iné značky elektromobilov aspoň čiastočne riešený. Ak si prečítate komentáre pod petíciou, viacerí z nich sú už majitelia, alebo aspoň čakatelia spomínaných noviniek.

Nemusíte sa podpisovať

Ak nie ste majiteľom, alebo čakateľom elektromobilu Hyundai/Kia nemusíte sa podpisovať. Nejde o počet. V lete sme kontaktovali zastúpenia Hyundai/Kia v Českej Republike a aj na Slovensku. Niektoré z nich prisľúbili posunutie veci na európske zastúpenia alebo priamo do fabrík Hyundai a Kia v Kórei.

Kontaktovali sme aj zodpovednú osobu v Hyundai Motor Manufacturing Czech vo fabrike v Nošoviciach, ktorá vyrába model Hyundai Kona. Bolo nám prisľúbené, že návrh petície predložia ako návrh vylepšenia pre nový facelift nošovickej Kony.

Z našej česko-slovenskej pozície sa nám míňajú možnosti a aktivita sa postupne presunie cez komunitu na zastúpenia v severských a západných krajinách.

Finančné straty pre vlastníka auta

Ak si pozrieme tabuľku petície podľa krajín, prispievajú hlavne ľudia zo Škandinávie, Kanady, Nemecka, Anglicka, Dánska, Francúzska. Vo viacerých z nich tieto problémy spôsobujú nie len časové straty, ale aj priame finančné.

Celé Pobaltie aj Škandinávia je prakticky na všetkých nabíjačkách účtovaná v sadzbe za minútu a nie za kilowatthodinu. Nabíjať v zime Hyundai Ioniq 5 na ultrarýchlej stanici (extra sadzba) za 18 minút, alebo za hodinu tam spôsobuje pri každom nabíjaní stratu v desiatkách Eur v porovnaní s nabíjaním v lete.

Záver

Ako vlastníci elektromobilov nedokážeme pochopiť, prečo v roku 2021 už nie sú tieto veci dávno vyriešené plošne u všetkých elektromobilov. Navyšujú sa nabíjacie výkony, kapacity batérie a stále sa zabúda na kľúčovú vec ako je príprava akumulátora pre maximálny nabíjací výkon pri cestovaní v zimnom období.

Podobne sa zabúda na kvalitnú navigáciu, ktorá rozplánuje nabíjania a vypočíta dojazdy podľa aktuálnych podmienok. A v prípade koncernových áut rovno umožní spustenie nabíjania priamo z obrazovky auta, alebo automaticky cez plug&charge.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.