Na Slovensku dnes musia za využívanie diaľnic platiť aj majitelia batériových elektromobilov. Dočasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest v Slovenskej republike je pritom jednou z tém, ktoré boli navrhnuté a zadané na realizáciu ministerstvám po stretnutí vlády s predstaviteľmi automobilového sektora ešte vo februári 2024.
Prakticky malo ísť o opatrenie po vzore našich susedov z Českej republiky. Tam je už dlhý čas zavedená výnimka, kedy majitelia vozidiel bez spaľovacieho motoru, a súčasne s nulovou produkciou emisií CO2, môžu diaľnice využívať bezplatne. Tento benefit môžu získať aj vodiči zo zahraničia, vrátane Slovákov.
Platí však povinnosť požiadať o oslobodenie od poplatku za využívanie diaľnic. Inak povedané, najskôr musíte formálne požiadať o vydanie výnimky a až potom sa môžete so svojim elektromobilom pustiť na české diaľnice bez diaľničnej známky.
Po spomínanom výjazdovom rokovaní vlády so zástupcami automobilového priemyslu Vláda SR schválila aktualizované opatrenia, ktoré by mali viesť k rozšíreniu a podpore elektromobility na Slovensku.
Okrem posilnenia nabíjacej infraštruktúry (a množstva ďalších benefitov) sa malo uvažovať práve o znížení niektorých poplatkov pre autá s elektrickým pohonom. Konkrétne išlo aj o dočasné zvýhodnenie pri poplatkoch za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest v Slovenskej republike. Rozhodnúť o tomto opatrení sa malo do 30. júna 2024.
Bezplatné diaľnice pre elektromobily na Slovensku nebudú
Nakoľko tento dátum už prešiel, snažili sme sa zistiť, ako to vlastne vyzerá s možnosťou zavedenia výnimky pre bezplatné/zvýhodnené využívanie slovenských diaľnic pre majiteľov elektromobilov. Obrátili sme sa priamo na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, ktoré nám poskytlo jasné stanovisko. Uvádzame ho v plnom znení:
Úlohou MD SR na základe úlohy C.29. z Uznesenia vlády SR č. 122/2024 z 29. februára 2024 k udržateľnosti výroby automobilov v Slovenskej republike bolo: „navrhnúť opatrenia na dočasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest v Slovenskej republike“, nie zaviesť ich.
Preto sme spolu s NDS zanalyzovali rozsah a možnosti spôsobu zvýhodnenia elektromobilov v rámci úhrad cestných poplatkov vrátane možnosti spôsobu úpravy dotknutej legislatívy a technické úpravy, ktoré je potrebné v súvislosti s tým vykonať v informačnom systéme.
V prípade mýta na základe dohody so združenia dopravcov budú tzv. bezemisné vozidlá platiť len základnú sadzbu mýta, ktorá vychádza z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru a nebudú platiť nadstavbovú časť sadzby mýta za produkciu emisií CO2.
Pri elektronickej diaľničnej známke bolo preverovaných niekoľko variantov, pričom každý variant má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, preto sme k úľavám v prípade diaľničných známok pre elektromobily nepristúpili.
Mgr. Petra Poláčiková, hovorkyňa Ministerstva dopravy SR
Z predmetného vyjadrenia jasne vyplýva, že na Slovensku v dohľadnej dobe nebudú zavedené diaľnice zadarmo pre elektromobily, ani nepríde k inej úľave, napríklad vo forme zníženia výšky poplatku za diaľničnú známku. Ako spomína Ministerstvo dopravy SR, “výhoda” pre bezemisné vozidlá bude zavedená len pri platbe mýta. Aj to sa ale týka len nákladných elektrických vozidiel, pričom z princípu ani nejde o benefit, nakoľko platiť platiť nadstavbovú časť sadzby mýta za produkciu emisií CO2 pri vozidlách, ktoré neprodukujú lokálne emisie CO2 by bol prakticky nezmysel.