Po výjazdovom rokovaní vlády s predstaviteľmi automobilového sektora z konca februára 2024 sa do obehu dostali pozitívne správy. Slovenská vláda vo svojom vyhlásení uviedla, že je pripravená na revolúciu v automobilovom priemysle.
Z rokovania vyplynulo viac ako 30 úloh, ktoré rozdelila medzi jednotlivé ministerstvá. Veľká pozornosť sa okamžite upútala na možné dotácie na elektromobily. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v súvislosti s rokovaniami uviedla, že do 30. júna 2024 by sa malo rozhodnúť o možných dotáciách na nákup elektromobilov:
„Vyzerá to tak, že vláda chce do štyroch mesiacov spraviť jasno v tom, či na Slovensku budeme mať dotácie na elektromobily alebo nie. SEVA opakovane upozorňuje na príležitosť zaviesť dotačné programy z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, kde máme mnoho príkladov zo zahraničia a overenú prax,“ hodnotí možné dotácie, daňové úľavy a ďalšie opatrenia na podporu adaptácie elektromobilov Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Dotácie na elektromobily: Aktuálny stav v roku 2024
Spomínaný dátum je už dávno za nami. Čo Ministerstvo financií SR aktuálne hovorí k téme možných dotácií na podporu predaja elektromobilov?
V podstate nám zaslalo veľmi všeobecné stanovisko, ktoré neprináša žiadne nové informácie o opatrení. Uvádza, že preskúmalo možnosti prijatia opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov (dotácie), a to je všetko. Aký bol záver tohto skúmania nešpecifikuje:
MF SR na základe uznesenia vlády SR preskúmalo existujúce opatrenia smerované do oblasti podpory elektromobility, ktoré patria do jeho kompetencie a posúdilo možnosti prijatia ďalších opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov.
Tlačový odbor, Ministerstvo financií SR
Pozrime sa na to optikou aktuálneho diania. Stav verejných financií je žalostný. Štát dlhodobo pracuje na takzvaných konsolidačných opatreniach, ktorými sa snaží v čo najväčšej možnej miere zaplniť dieru v štátnej kase. Z dôvodu negatívneho dopadu na rozpočet verejnej správy bolo zamietnuté aj akékoľvek zvýhodnenie pri poplatku za využívaní diaľnic bezemisnými vozidlami.
A to nehovoríme len o bezplatnom využívaní diaľnic, ako to funguje napríklad v Českej republike, ale aj o akomkoľvek znížení poplatku za diaľničnú známku. Pripomeňme si, že na Slovensku bolo k 30.6.2024 registrovaných celkovo 12 893 batériových elektrických vozidiel (BEV). V tejto situácii je preto takmer isté, že pravdepodobnosť dotácií na elektromobily realizovaných zo štátnych peňazí je nulová.
Jedinou možnosťou pre dotácie na elektromobily tak zdanlivo zostáva využitie financií z Plánu obnovy a odolnosti. O tejto možnosti sa hovorí už dlhú dobu. Informácie o možnej realizácii ale rovnako dlhú dobu chýbajú. Aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) vládu vyzývala k tomu, aby nevyčerpané prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti presunula do dotačnej schémy na nákup elektromobilov. V roku 2023 bol dokonca predložený aj konkrétny návrh ako by takéto opatrenie mohlo vyzerať.
SEVA v tejto súvislosti opakovane argumentovala tým, že dotácie na kúpu elektromobilov sú v súlade s Akčným plánom pre elektromobilitu (A5: Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel), ako aj s príslušnou smernicou Európskej komisie. Takúto dotačnú schému sa podarilo úspešne realizovať už vo viacerých krajinách Únie a Slovensku by pomohla odlepiť sa od dna v rebríčku krajín EÚ podľa počtu elektromobilov na cestách.
Dotácie na podporu predaja elektromobilov boli úspešne realizované v Poľsku, kde sa chystá rozšírenie mechanizmu, a dotačná schéma prebieha taktiež v Českej republike, kde sa teší silnému záujmu. Aj priamo spomínaný Akčný plán pre elektromobilitu uvádza, že 20 krajín EÚ má zavedené finančné mechanizmy na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel. Dlhodobé dianie ale nasvedčuje tomu, že zo strany vlády chýba pádny záujem. Téma dotácií na podporu nákupu batériových elektromobilov za sebou jednoducho nemá dostatočnú hnaciu silu a realizácia tohto opatrenia je v nedohľadne. Keď to povieme “na plné ústa”: dotácie na elektromobily tak skoro nečakajte…
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen ID.7 Tourer Pro S a ID.7 GTX: Vyskúšali sme novinky s najdlhším dojazdom aj najvyšším výkonom | Prvá jazda
- Tesla Model 3 príde v lacnejšom prevedení. Kde nastanú zmeny?
- Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain: 6 dní, 7 krajín, 2 800 km. Z toho 1 500 elektrických
Aké výhody majú majitelia elektromobilov na Slovensku?
Ministerstvo financií SR k téme elektromobility zaslalo prehľad opatrení, ktoré Slovensko realizuje na jej podporu v daňovej oblasti. Konkrétne menuje tri oblasti:
a) registračný poplatok (poplatok za zápis držiteľa vozidla do evidencie vozidiel v SR):
- elektromobily platia vždy základný poplatok 33 eur bez ohľadu na výkon motora,
- hybridy a ost. alternatívne pohony platia poplatok s použitím koeficientu 0,2 (čo je 50% zľava z poplatku pri novoregistrovaných vozidlách oproti vozidlám so spaľovacím motorom),
- všeobecne sa od 1.7.2023 uplatňuje pri osobných vozidlách environmentálne prívetivejší výpočet poplatku, kde nové vozidlá platia nižší poplatok ako staré vozidlá.
b) daň z motorových vozidiel:
- nulová sadzba dane na elektromobily,
- 50% zníženie sadzby pri hybridoch a ostatných alternatívnych pohonoch.
c) zvýhodnené daňové odpisy pri dani z príjmov:
- osobné automobily, ktoré majú v osvedčení o evidencii časť II v položke „18.3 Druh paliva/zdroj energie“ uvedenú skratku BEV alebo PHEV sa daňovo odpisujú počas 2 rokov,
- uplatňuje sa od roku 2019.
Vo vyjadrení, ktoré nám MF SR zaslalo, spomína prácu na ďalších možných legislatívnych opatreniach. Súčasne ale tému nechce akokoľvek bližšie komentovať:
Ministerstvo financií SR rovnako môže potvrdiť, že na odbornej úrovni pracuje na možných ďalších legislatívnych úpravách. V súčasnosti by sme však neradi vopred komentovali akékoľvek podrobnosti.
Tlačový odbor, Ministerstvo financií SR
Ako sa ukazuje v praxi, jedným z takýchto podporných opatrení je zmena v účtovaní cestovných náhrad pre batériové elektromobily a plug-in hybridy pri ich využívaní na pracovné cesty. Zmenu zavádza novela zákona o cestovných náhradách – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Téme sa budeme venovať bližšie, nižšie dávame do pozornosti vybrané body novely.
5. Jednotkovú cenu pohonnej látky zamestnanec preukazuje dokladom o kúpe pohonnej látky, z ktorého je zrejmá súvislosť s pracovnou cestou (ďalej len „doklad o kúpe“). Ak je pohonnou látkou elektrická energia, za doklad o kúpe sa považuje aj doklad, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Ak zamestnanec preukazuje jednotkovú cenu pohonnej látky viacerými dokladmi o kúpe, jednotková cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien. Ak zamestnanec nepreukáže jednotkovú cenu pohonnej látky dokladom o kúpe, na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky sa použije jednotková cena pohonnej látky, ktorá platila v čase nástupu na pracovnú cestu, zistená Štatistickým úradom Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“).
6. (e) Spotreba uvedená v doklade vozidla sa na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky použije takto: ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 %.
9. Na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky môže zamestnanec spotrebu elektrickej energie vozidla poháňaného len elektrickou energiou preukázať aj meračom zabudovaným priamo vo vozidle, ktorým možno preukázateľne zistiť spotrebu elektrickej energie.