Hoci švédska automobilka ukázala veľké 7-miestne elektrické SUV Volvo EX90 už v roku 2022, na uvedenie nového modelu sme si počkali. Minulý rok prišlo Volvo s prvým čisto elektrickým modelom Volvo EX30, ktorý sa nevyrába vo verzii so spaľovacím motorom.
To láme predajné rekordy a najmä vďaka nemu predalo Volvo minulý rok o 54 % viac elektromobilov než v roku 2023. Zákazníci však už čakajú na veľké elektrické SUV, ktoré je symbolom „švédskeho tanku“. Práve v tomto segmente drží Volvo silné postavenie a nový elektromobil má nadviazať na úspechy spaľovacieho Volva XC90, ktoré je súčasťou ponuky už od roku 2002. Prvé kusy novinky už dorazili na Slovensko a my sme porovnali ako veľmi sa od seba líšia.
Už na prvý pohľad je zrejmá adaptácia nového dizajnového jazyku pre elektromobily. Predná časť nového Volva EX90 sa tak jednotlivými detailmi viac podobá na menšie EX30, než na ktorýkoľvek iný model v ponuke.
Novinkou je aj „kaplnka“ nového najmodernejšieho strešného snímača LiDAR. Volvo EX90 prichádza s jednou z najpokročilejších súprav snímačov na súčasnom trhu. Celková bezpečnostná výbava pozostáva okrem LiDARu aj z piatich radarov, ôsmich kamier, dvoch interiérových kamier a 16 ultrazvukových senzorov.
Z profilu zostáva napriek novým dizajnovým prvkom zrejmé zachovanie pôvodných proporcií. Bližší pohľad však odhalí, že tu nezostal kameň na kameni a márne by ste hľadali diel, ktorý majú oba modely spoločný.
Súčasná, druhá generácia Volvo XC90 prišla na trh v roku 2015 a len nedávno bola predstavená jej modernizovaná podoba, ktorá čoskoro zavíta aj na slovenské cesty.
Vzadu je badateľný aj dlhší zadný previs v prípade nového elektromobilu. Rozdelené zadné svetlá taktiež pokračujú v trende, ktorý nastavil mestský elektromobil Volvo EX30. Okrem toho zozadu vidíme aj prvky zamerané na optimalizáciu aerodynamiky. Napríklad zadná časť strechy sa rýchlejšie zvažuje a ústi do predĺženého spojleru.
Koeficient odporu vzduchu sa podarilo znížiť na hodnotu cx = 0,29. K menšiemu aerodynamickému odporu určite prispeli aj zapustené kľučky bočných dverí, či bezrámové bočné spätné zrkadlá. Tie môžu byť napriek menšiemu rozmeru ponúknuť rovnakú, alebo aj väčšiu plochu samotného zrkadla v porovnaní so starším riešením.
Úplne nový je potom interiér, hoci horná časť výplní dverí nadväzuje na svojho predchodcu. Nájdeme tu ergonomické predné sedadlá, ktoré sú pre Volvá typické. Vyššie postavy poteší najmä možnosť predĺženia sedacej časti v oblasti stehien.
V porovnaní s menším súrodencom EX30 ale hodnotíme pozitívne samotný kokpit vozidla. Zatiaľ čo menší model ponúka len jeden centrálny displej mimo zorného poľa vodiča, nová EX90 k nemu pridáva aj digitálny prístrojový štít so základnými ukazovateľmi a head-up displej. Vertikálne orientovaná 14,5-palcová obrazovka infotainmentu tu ešte viac narástla, ovláda sa cez ňu napríklad aj otváranie schránky pred nohami spolujazdca. Poteší aj adaptácia novej navigácie Google HD Maps.
Nemali by ste prehliadnuť:
- V najťažších podmienkach otestovali dojazd 24 elektromobilov. Kto vyhral El Prix 2025?
- Poznáme slovenské ceny noviniek. Koľko stojí Škoda Enyaq po facelifte, alebo plug-in hybridný Superb Liftback?
- EÚ sa inšpiruje Čínou, zvažuje nové celoplošné dotácie na elektromobily
V štandarde bude nové SUV s pohonom všetkých kolies vybavené dvojicou elektromotorov s celkovým výkonom 300 kW (408 koní). Zákazník si bude môcť zvoliť aj verziu Volvo EX90 Twin Motor Performance s výkonom 380 kW (517 koní) a krútiacim momentom 910 Nm.
Volvo EX90: Batéria, dojazd a nabíjanie
Vo Volve EX90 je batéria s kapacitou 111 kWh, z 10 na 80 % svojej kapacity sa nabije za približne 30 minút. Výrobca pre konkrétnu špecifikáciu sľubuje dojazd až 613 kilometrov.
Cena Volvo EX90 na Slovensku
Základná cena Volvo EX90 vo výbave Plus začína na úrovni 102 900 eur. Pre vystavené Volvo EX90 Ultra je cena nastavená od 109 200 eur.
V segmente elektrických SUV sa v poslednej dobe objavuje viac a viac konkurentov. Len pred pár mesiacmi ponuku obohatili napríklad Porsche Macan Electric, či Mercedes-Benz G 580 EQ, ktoré sme mali možnosť si nedávno vyskúšať na vlastnej koži.