Na Slovensku sa kupuje veľmi málo “čistých áut” a naopak veľmi veľa nadpriemerne veľkých a ťažkých áut na fosílne palivá. Aj tento stav sa podpísal na tom, že v roku 2019 sme mali v celej Európskej únii druhé najvyššie emisie z nových áut.
Upozorňuje na to Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) s odvolaním sa na dáta Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
Nižšie predaje kvôli čakaniu na dotácie
To, že v minulom roku trh zaznamenal len malý rast predaja ekologickejších vozidiel malo spôsobiť hlavne čakanie na príchod štátnych dotácií. Záujemcovia z radu bežných občanov, ale aj firmy, nákup nového vozidla na alternatívny pohon jednoducho odkladali.
Situácia s predajom vozidiel na alternatívny pohon by sa v roku 2020 mala výrazne zlepšiť, no nič to nemení na fakte, že veľké a “špinavšie” autá, prevažne SUV, sa naďalej tešia veľkej popularite.
Stimulácia predajov SUV
SEVA uvádza, že automobilky budú aj v roku podporovať predaj ziskovejšej kategórie SUV, nakoľko “2020 je posledným rokom, kedy sa ešte berú nové emisné limity iba “cvične” bez pokút“.
Dáta Inštitútu environmentálnej politiky poukazujú na podobný trend. V porovnaní s rokom 2018 sa počet kúpených SUV medziročne zvýšil o viac ako 4,5 % spomedzi 20 najpredávanejších modelov áut.
Na európskom chvoste
Pomer nových zaregistrovaných áut na alternatívny pohon je na Slovensku len 1,15 %. V tejto oblasti patríme na predposledné miesto v Európe.
Za vyššími emisiami z nových registrovaných vozidiel stojí aj nižšie zastúpenie naftových áut. Na Slovensku ich podiel dosiahol 25%, kým priemer v Európskej únii dosahuje 32%.
Slovensko sa nevzdáva
Z pohľadu dopadov na životné prostredie ide o nelichotivé skutočnosti. Slovensko sa napriek tomu nevzdáva. Vláda sa snaží podporiť rozvoj elektromobility jednak cez spomínané dotácie na nákup elektromobilov a plug-in hybridov, no súčasne podporuje aj výstavbu verejne prístupných nabíjacích staníc.
Nedávna analytická správa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) dokonca uvádza, že Slovensko v najbližších rokoch zažije svoj veľký rozmach elektromobility. Do roku 2030 bude podľa odhadov na slovenských cestách jazdiť 140 000 elektromobilov. Značného záujmu sa v ostatných mesiacoch dostáva aj vodíku.
Slováci majú radi väčšie autá, možno ešte viac, ako je to v iných členských krajinách EÚ. Lenže na rozdiel od západnej…
Zveřejnil(a) SEVA – Slovenská asociácia pre elektromobilitu dne Úterý 11. srpna 2020