MojElektromobil

Slovensko podniklo prvé viditeľné kroky smerom k avizovanej vodíkovej budúcnosti. Zatiaľ čo za celý rok 2021 nepribudla ani jedna vodíková čerpacia stanica, počas februára 2022 boli do prevádzky uvedené hneď dve.

Vôbec prvá vodíková čerpačka v bratislavskom Vlčom hrdle vznikla ako vlastný projekt spoločnosti Messer Tatragas. Dostupná je aj pre verejnosť a nachádza sa v priestoroch Slovnaftu, ktorý je súčasne dodávateľom potrebného vodíka.

Vodíková čerpacia stanica je pripravená pre plnenie osobných áut a autobusov, zatiaľ však len s plniacim tlakom 200 bar. To mimochodom znamená, že pri tankovaní modelu Hyundai NEXO je možné naplniť približne tretinu nádrže, čo je z pohľadu dojazdu okolo 222 kilometrov. Cena za 1kg je stanovená na 15,4€. Pre lepšiu predstavu, Hyundai NEXO má podľa metodiky WLTP oficiálnu spotrebu 0,95 kg/100 kilometrov, takže v tomto konkrétnom prípade 100 kilometrová trasa bude stáť približne 14,63€.

Spustená prvotina má momentálne drobný problém z praktického hľadiska. Na tankovanie sa musíte objednať tri dni vopred, pričom presný čas určuje prevádzkovateľ čerpačky:

  • objednanie plnenia vodíkového dopravného prostriedku minimálne 3 pracovné dni vopred s udaním požadovaného počtu dopravných prostriedkov a množstva vodíka. Presný čas plnenia určí dodávateľ v potvrdení objednávky.

Prvá mobilná vodíková stanica

Druhá slovenská vodíková čerpacia stanica bola spustená v Trnave, konkrétne v areáli spoločnosti Arriva Trnava. V tomto prípade dokonca ide o prvú slovenskú mobilnú čerpaciu stanicu na vodík. Predstavená bola pod záštitou Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA).

Táto vodíková čerpacia stanica bude slúžiť na tankovanie dvoch osobných vodíkových automobilov, ktoré SIEA obstarala na účely prezentácie vodíkových technológií v doprave. V praxi teda bude využívaná na prezentačné účely “vodíka ako paliva budúcnosti”.

V tomto prípade ide o čerpaciu stanicu s plniacim tlakom 350 bar. Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre ju na základe výsledkov verejného obstarávania prenajíma firma Air Products Slovakia.

Predstavenia sa zúčastnil aj minister hospodárstva SR Richard Sulík, ktorý so svojim rezortom pripravuje rozsiahly akčný plán. Podľa pracovnej verzie sa na podporu vodíkových technológií na Slovensku plánuje do roku 2030 investovať takmer miliarda €.

„Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto na Slovensku je i vodík. Sme na začiatku vývoja, ktorý bude trvať desiatky rokov. Ale dnes sme dosiahli jeden z ďalších míľnikov, čomu som veľmi rád.“

Richard Sulík, Minister hospodárstva SR

Čerpaciu stanicu na vodík, umiestnenú v areáli spoločnosti Arriva v Trnave, bude v súčasnosti využívať Trnavský samosprávny kraj, ktorého predseda Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut.

Propagácia vodíka

Generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš informoval, že verejnosť sa bude môcť zoznámiť s vodíkovými autami a vidieť, čo reálne znamená vodíkový pohon, napríklad v rámci interaktívnych podujatí „Roadshow so Žiť energiou“.

Postupne sa uskutočnia vo všetkých krajských mestách na Slovensku a ich cieľom je priblížiť domácnostiam problematiku obnoviteľných zdrojov, úspor energie, ako aj inovatívnych technológií na báze vodíka.

Náš tip
Európska Únia: Vodík sa nestratí, no budúcnosť osobnej dopravy patrí elektromobilom
22. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+