Už dlhé roky patrí Slovensko ku krajinám s najväčšou automobilovou výrobou na svete. Nebavíme sa však o počte vyrobených modelov(vedie Čína) ale o prepočítanej výrobe na jedného obyvateľa. Tu naša krajina jednoznačne vedie aj nad takým Nemeckom, informuje TASR.
Za prvenstvo Slovenska v tejto kategórii môže aj fakt, že na 1 000 obyvateľov prislúcha približne až 185 vyrobených automobilov. Pre príklad v Nemecku, ktoré je celosvetovo známe svojou výrobou pripadá na 1 000 obyvateľov “len” 46 kusov. S informáciou prišli ako prvý autori mesačníka VÚB banky, a to Zdenko Štefanides a Michal Lehuta. Predaje nových áut dosiahli svoje maximum už v rekordnom roku 2017, kam by s automobilky chceli dostať aj v blízkej budúcnosti.
Za to, že sa k tejto hodnote momentálne nepribližujeme môže napríklad rast cien, pomalý rast príjmov, zmeny spotrebiteľského správania ale aj rýchly rast čínskych automobiliek. Na Slovensku tak patrí automobilový priemysel k najväčším ťahačom našej ekonomiky, aj pretože zamestnáva priamo/nepriamo 261 000 zamestnancov. Môžeme tak povedať, že každý desiaty pracovník v našej krajine pracuje v automobilovom priemysle.
Slovensko s predajmi taktiež zaostáva
Na Slovensku a v jeho okolí sa predaje rovnako nepribližujú tým z roku 2017. Okrem vyššie spomenutých faktorov za to môže dokonca aj inflácia, vojna na Ukrajine, úrokové sadzby či energetická kríza a nedostatok čipov. Práve tie sú veľmi dôležité pri výrobe automobilov.
“Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel. Vlani podobne ako v minulých rokoch slovenské automobilky vyrobili ‘len’ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj na tento rok. V roku 2022 vyrobili o päť percent menej vozidiel ako predvlani, keď zas tento počet medziročne narástol o štyri percentá voči roku 2020.”
Zdenko Štefanides a Michal Lehuta, VÚB banka
To, kedy sa vrátia predaje do normálu zatiaľ odhadnúť nevieme. Postupne sa však dostáva do popredia elektrifikácia dopravy, čo taktiež ovplyvňuje používateľské rozhodovanie.