Slovensko má Národné batériové centrum orientované na výskum a výrobu

Aj Slovensko sa postupne začína prispôsobovať svetovému trendu v automobilovom priemysle, a to transformácií na elektromobily. Vzhľadom na to, že ako krajina sme najväčší výrobca automobilov na jedného obyvateľa, venovať sa novým trendom je nevyhnuté. V tejto súvislosti sa teda spojili viaceré inštitúcie, vrátane vysokých škôl, a spoločne vytvorili Národné batériové centrum.

Zástupcovia jednotlivých inštitúcií dnes podpísali memorandum, ktorým sa vzájomná spolupráca stala oficiálnou. Do Národného batériového centra je zapojené Slovenská akadémia vied (SAV), Technická univerzita v Košiciach, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Slovenská technická univerzita v Bratislave, Žilinská univerzita v Žiline, Zväz automobilového priemyslu a taktiež Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Nové typy batérií

Na Slovensku totiž pracuje množstvo tímov na rôznych projektoch zameraných na výskum batérií. Práve takýmto spôsobom sa práca jednotlivých skupín dokáže optimalizovať pri ceste za jasne stanoveným cieľom. Dôležitý faktor celého procesu ale nie je iba výskum, ale aj následná výroba konkrétnych produktov a ich testovanie. Na dnešnej tlačovej konferencii sa stretli zástupcovia jednotlivých inštitúcií, teda riaditelia a rektori vysokých škôl, kde spoluprácu spečatili a k zámerom Národného batériového centra povedali viac. Hlavným cieľom jej venovať sa vývoju a následnej výrobe nových batérií.

Zameranie bude orientované na viacero oblastí, a to konkrétne na suroviny a využitie nových batérií v batériových článkoch. Teda spoločne nebudú iba vylepšovať batérie postavené na lítiu, no taktiež chcú pracovať na novom type batérií, ktoré by sa mohli stať štandardom v budúcnosti. Špecificky sa hovorí o vývoji batériách na báze sodíkových iónov, upresňuje Ing. Karol Fröhlich, DrSc, výskumný riaditeľ Centra pre využitie pokročilých materiálov SAV (CEMEA). Veľký potenciál je aj v batériách hliník-vzduch, s ktorými by dokázali elektromobily prejsť aj niekoľko tisíc kilometrov, avšak vývoj tohto typu batérie bude vyžadovať ešte veľké množstvo času.

Súvisiacie články

Komplexné zameranie

Batérie majú v súčasnosti obrovské využitie. Ich výskum a vývoj tak nie je len v priamom záujme v spojení s elektromobilmi, ale aj v inom použití. Či už ide o mobilné telefóny alebo iné prenosné zariadenia, vrátane nositeľnej smart elektroniky. Centrum pre využitie pokročilých materiálov SAV sa preto bude zameriavať na množstvo oblastí súvisiacich s výskumom batérií, vrátane výskumu anorganických materiálov. CEMEA SAV sa taktiež orientuje na výskum nanomateriálov, respektíve funkcionalizované materiály, ktoré získavajú nové vlastnosti a sú teda zaujímavé pre ďalšie využitie, informuje RNDr. Eva Majková, DrSc., riaditeľka CEMEA SAV.

Aj na Slovensku sa vyrábajú elektromobily či elektrifikované plug-in hybridné modely. Ide napríklad o Volkswagen e-Up / Škoda Citigo-e iV / Seat Mii Electric alebo Peugeot e-208. Z pohľadu plug-in hybridov zase môžeme spomenúť Audi Q7 a Q8, Touareg, Porsche Cayenne či KIA XCeed a Ceed SW. Preto je taktiež nevyhnuté riešiť batérie priamo v súvislosti s elektromobilitou. Či už ide o ich využívanie priamo v praxi, testovanie a nabíjanie. Veľmi dôležité je taktiež aj konečné štádium, a to recykláciu, teda opätovné využívanie cenných materiálov v batériových článkoch.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.