MojElektromobil

Európske mestské autobusy sa v roku 2024 masívne posunuli smerom k bezemisnej budúcnosti. Takmer polovica (až 49 %) nových mestských autobusov v EÚ patrila do kategórie bezemisných, čo znamená, že ide o jednu z najúspešnejších oblastí Európskej zelenej dohody. Tento výsledok dokonca prekonal očakávania, pričom aj nástup vodíkových autobusov s palivovými článkami zohral dôležitú úlohu. Tie tvorili 3 % nových predajov, zatiaľ čo dominantnou technológiou zostali batériové elektrické autobusy s podielom 46 %, informuje štúdia Transportenvironment.

Najväčší skok patrí Estónsku

Úspech je spôsobený kombináciou prísnejších európskych regulácií a miestnej politiky jednotlivých štátov, kam patria zóny s nulovými emisiami či cielená obnova vozových parkov. Vďaka tomu sa trh mestských autobusov transformuje rýchlejšie, než vyžaduje smernica EÚ o čistých vozidlách či nové emisné normy pre nákladné vozidlá a autobusy. Pri súčasnom tempe rastu by mohli byť úplne všetky nové mestské autobusy v EÚ bezemisné už do roku 2027, čo by obyvateľom miest prinieslo čistejší vzduch a menej hluku.

Napriek celkovému rastu však existujú regionálne rozdiely. Väčšina krajín napreduje rýchlejšie, než sa očakávalo, no niektoré výraznejšie zaostávajú. Dôležitú úlohu tu zohrávajú národné ciele a kritériá verejného obstarávania. Preferovanie elektrických a vodíkových autobusov vyrobených v Európe by pomohlo nielen ekologizácii dopravy, ale aj európskemu priemyslu a zamestnanosti.

Podiel bezemisných autobusov v rokoch 2021-2024
Podiel bezemisných autobusov v rokoch 2021-2024 | Zdroj: Transportenvironment

K lídrom trhu patria Holandsko, Fínsko a Island, kde bol v roku 2024 každý nový mestský autobus s elektrickým pohonom. Spomedzi veľkých trhov vedie Španielsko s podielom 57 %, pričom tesne za ním nasleduje Spojené kráľovstvo s 56 %. Taliansko je na treťom mieste so 44 %, čo je však pod celkovým priemerom únie. Francúzsko a Nemecko sa umiestnili na štvrtom a piatom mieste, pričom bezemisné autobusy tvorili iba tretinu ich nových predajov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zaujímavý vývoj zaznamenalo Estónsko, ktoré ešte v roku 2023 nemalo žiadne bezemisné autobusy. V roku 2024 však už 84 % nových mestských autobusov v krajine bolo batériovo elektrických. Vodíkové autobusy si síce polepšili a dosiahli 3 % trhu, no ich rozšírenie sa sústredilo hlavne na veľké trhy. Holandsko, kde ich podiel v minulosti narástol, v roku 2024 nepredalo ani jeden.

Spravili sme si opäť hanbu

Slovensko je opäť na poslednom mieste. Štandardne. Za celý rok 2024 sa totiž nepodarilo predať ani jeden autobus, ktorý by patril do kategórie bezemisných. Podľa grafu až 100 % nových autobusov bolo výhradne s dieselovým motorom. Takýmto tempom naša budúcnosť nevyzerá zeleno, no povedal by som, že až čierno. Veríme, že rok 2025 bude lepší a pôjdeme po vzore Estónska.

Predaje bezemisných autobusov v roku 2024
Predaje bezemisných autobusov v roku 2024 | Zdroj: Transportenvironment

Alternatívne pohony mimo bezemisných technológií si naopak neudržali rast. Hybridné autobusy tvorili 16 % nových predajov, čo je pokles oproti predošlým rokom. Plynové autobusy stagnovali na historicky veľmi nízkej úrovni 14 %.

Náš tip
Mansory upravilo Cybertruck. Dizajnérsky zázrak alebo extravagantná zbytočnosť?
14. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+