Na Slovensku bolo formálne schválené nedávno prezentované opatrenie s pozitívnym dopadom na “firemnú elektromobilitu”. Konkrétne ide o zníženie sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, ktorý vyplýva z používania služobných batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) aj na súkromné účely zamestnancov z aktuálneho 1 % na 0,5 % obstarávacej ceny vozidla mesačne, s účinnosťou od 1. januára 2025.
Očakáva sa, že toto opatrenie výrazne zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov, čím sa celkové náklady vlastníctva (TCO) elektromobilov výrazne zlepšia oproti vozidlám so spaľovacími pohonmi. Na novinku upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Možné dopady tohto opatrenia v praxi vyčíslil daňový expert SEVA Juraj Ďuratný zo spoločnosti D-Tax. Ten názorne uvádza, že napríklad pri služobnom elektromobile s obstarávacou cenou 40 000 € vrátane DPH a jeho používaní aj na súkromné účely klesne počas jeho typického štvorročného obdobia vo firme mesačný nepeňažný príjem zamestnanca z 325 € na 162,5 €.
Ako sa zmena prejaví na strane zamestnávateľa? V prezentovanom príklade by išlo o úsporu na odvodoch, ktoré sa znížia v priemere zo 117,65 € na 58,83 € mesačne. To za štyri roky firme ušetrí až 2 823,60 € len na odvodoch. Benefitovať podľa Ďuratného ale bude aj zamestnanec: „V našom modelovom príklade zaplatí v priemere o 48,50 € mesačne menej na daniach a odvodoch, čo počas štyroch rokov predstavuje úsporu až 2 329 €. Znamená to, že dosiahne vyšší čistý príjem bez navýšenia hrubej mzdy.“
Využívanie firemného vozidla na súkromné účely
Ak firma umožní zamestnancovi používať služobné vozidlo aj na súkromné účely, je to z pohľadu zákona a daňových pravidiel vnímané ako nepeňažný príjem. Aby štát vedel tento príjem ohodnotiť a zdaniť, určil jeho výšku na jedno percento obstarávacej ceny vozidla mesačne. Táto suma sa každý mesiac pripočíta k hrubému platu zamestnanca. To znamená, že z tejto sumy ako zamestnanec, tak aj zamestnávateľ platia odvody a zamestnanec aj daň z príjmu fyzickej osoby.
Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský, vysvetľuje, že Slovensko prijatím tohto opatrenia len dobieha vyspelé európske krajiny ale napríklad aj Českú republiku, ktoré už podobné kroky zaviedli: „V Nemecku zaviedli sadzbu 0,5 % už v roku 2019, aby ju o rok neskôr pre čisto elektrické vozidlá znížili dokonca len na 0,25 %. Slovensko teda konečne urobilo prvý krok, ktorý našim firmám umožní lepšie konkurovať na európskom trhu.“
Nemali by ste prehliadnuť:
- Aké elektrické dodávky sú dostupné na Slovensku a ktorá ponúka najdlhší dojazd?
- Zamaskovaná Tesla sa objavila v uliciach Kalifornie. Ide o nový najlacnejší model?
- Nabíjanie elektromobilov: Výzva pre elektrickú sieť alebo zbytočné obavy? Odpoveď dal Októberfest
Stimul dopytu po elektromobiloch?
Slovenská asociácia pre elektromobilitu verí, že toto opatrenie môže priniesť stimul na stagnujúci trh s vozidlami všeobecne, teda nielen v predaji elektromobilov. Uvádza, že legislatívna podpora, ako je zníženie sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, môže významne pomôcť pri rozvoji dopytu po ekologických vozidlách na Slovensku. Novinku označuje za “príležitosť, ktorá firmám môže priniesť dlhodobé výhody, ktoré idú ruka v ruke s ekologickými a ekonomickými benefitmi a zelenou transformáciou našej krajiny”.