Smart EQ ForFour – mestské žihadlo po facelifte | Test

Smart nie je medzi elektromobilmi žiadnym nováčikom, čo sa výrobca rozhodol dokázať aj so svojou najnovšou verziou modelových radov Smart EQ ForTwo a ForFour. Čisto elektrická dvojica sa v aktuálnej edícií dočkala viacerých dizajnových zmien, no vylepšenia nechýbajú ani po technickej stránke. Primárne mestské zameranie aj vďaka nim ešte viac umocňuje. Nám sa do rúk dostala práve štvormiestna verzia.

Generálka exteriéru

Najvýraznejšie zmeny novej dvojice sa nachádzajú hneď vpredu. Konkrétne sa maska chladiča presunula výrazne nadol a dizajnéri sa zároveň rozhodli pre jej rozšírenie. Táto zmena zasiahla umiestnenie loga ako aj logo samotné. Z masky sa posunulo na prednú kapotu a zároveň bol typický znak nahradený nápisom Smart. Výrazným redizajnom prešli aj predné a zadné svetlomety, pričom celkový vzhľad tu dopĺňajú výrazné aerodynamické prieduchy.

Aj keď pre mnohých nemusí byť Smart ani v tomto vyhotovení naoko príťažlivé auto, aktuálny facelift považujeme za krok vpred. Auto síce stále v premávke výrazne vyčnieva, no s celkovo oveľa lepším dojmom. Napriek zmene loga a ďalších prvkov si však stále zachováva svoj typický „smart“ štýl, ktorý ho práve výraznejším spôsobom odlišuje. A tak to je správne.

• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 3495 x 1665 x 1554 milimetrov

K dizajnovým zmenám síce prišlo, konkrétne hodnoty v rozmeroch zostali nezmenené. Stále tak aj v štvormiestnej verzii ide o veľmi skladné mestské alebo prímestské vozidlo. Na cestách je aj vďaka svojej kompaktnosti či parametrom osadeného elektrického motora veľmi svižné. Tieto rozmery si ale stále berú svoju daň, ktorá sa počíta v menšom objeme kufra, no oveľa citeľnejšie chýba miesto na zadných sedadlách. Zatiaľ čo taká rodina áut Volkswagen e-Up, Citigo-e iV či Mii taktiež zastupuje elektromobilitu v mestskej premávke, oproti Smart EQ ForFour ponúkajú citeľne viac priestoru.

Ak vaša výška presahuje 180 centimetrov, priestor vzadu je v štvormiestnom Smart-e využiteľný maximálne pre menšie deti, prípadne pre dve autosedačky. Každopádne, ak aj máte niečo málo cez 170 centimetrov, zadné sedadlá budú skutočne využiteľné iba na veľmi krátke trasy. Spomínaný kufor ponúka objem 185 litrov, čo postačí na zopár tašiek s väčším nákupom. Ak ale predsa len chcete odviesť niečo väčšie, a to napríklad detský kočík, práve tu pocítite výhodu štvormiestneho Smart-u. Zložením zadných sedadiel sa priestor výrazne zvyšuje.

Interiér – spracovanie

Oproti predchádzajúcim verziám sa nový Smart v interiéri v podstate nelíši. Kožený multifunkčný volant so štandardnými funkciami je totožný a rovnako tak všetky hlavné funkčné prvky. Celkové spracovanie však pôsobí dobre, a to ako na pohľad, tak aj na dotyk. Nájdete tu kombináciu plastov s látkovým poťahom na palubovke. Ide o štandard, do ktorého výrobca nezasahoval. Poteší odkladací priestor pred pákou riadenia s možnosťou zakrytia roletou, pod ktorou sa skrývajú držiaky na dva poháre. Tretí držiak je umiestnený vzadu. Spomínaná roletka zase dobre poslúži na odloženie telefónu.

Odkladací priestor v dverách je solídny, takže menšiu fľašu, dáždnik či iné skladnejšie predmety si tu bez problémov môžete odložiť. Sedačky sú na mestské jazdenie dostatočne pohodlné. Za príplatok si môžete dokúpiť lakťovú opierku, ktorú pri mestský jazdách nutne nepotrebujete, no určite dokáže zvýšiť komfort z jazdy. Komfort vedia zvýšiť aj vyhrievané sedadlá, ktoré sú dostupné pre všetkých pasažierov. Priamo poď lakťovou opierkou nájdete ako 12V zásuvku, tak aj čítačku pre SD kartu či jeden štandardný USB konektor. Tomuto umiestneniu veľmi nefandím, nakoľko mi nepríde veľmi praktické.

Infotainment

Ani infotainment vás zásadne neprekvapí. Tri a pol palcový dotykový displej je jeho centrom, kde nájdete všetky základné, no taktiež aj pokročilejšie funkcie, ktoré by mestsky orientovaný automobil mohol vynechať. Ponúkané sú multimediálne funkcie, a to konkrétne prehrávanie hudby, no taktiež videí. Auto vie tento obsah čítať práve z SD karty. Po pripojení telefónu cez Bluetooth sa samozrejme možnosti rozširujú, a tak nie ste viazaní na fyzické médium. Čo možno prekvapí viac je podpora pre Android Auto či Mirror Link. Ak teda máte mobilný telefón s podporou zrkadlenia obrazovky, systém auta vám túto možnosť ponúka.

Android Auto v súčasnosti stále nie je na Slovensku podporované, no ak sa k aplikácii dokážete aj napriek tomu dostať, túto funkciu auto rovnako ponúka. Využitie nájde najmä vtedy, ak vám vstavaná GPS navigácia nevyhovuje. Tá berie mapy rovnako z SD karty, pričom ponúka všetky štandardné funkcie.

Navigáciu sme skúšali paralelne s navigáciou od Google či Waze. Naplánovaná trasa sa najmä v meste mierne líšila, no do cieľa vás dostane. Do zoznamu bodov záujmu si môžete manuálne pridávať nabíjacie stanice, auto vás však k tomu vyzve aj automaticky. Ak totiž skončíte nabíjanie na mieste, ktoré auto nepozná, spýta sa na pridanie tejto polohy do mapy.

Hlavnú obrazovku infotainmentu si môžete upraviť pomocou vopred pripravených šablón. Rýchlo sa tak môžete dostať k telefónu, hudbe, informáciám o spotrebe či k informáciám ako ekologická je vaša jazda. Ak aj navigáciu nemáte otvorenú, práve na hlavnej obrazovke je neustále k dispozícii v zmenšenej verzii.

Súčasťou je taktiež hlasové ovládanie, no v rámci krátkeho testu sa mi ho nepodarilo sfunkčniť. Podporuje však základné funkcie ako telefonovanie či písanie správ.

Jazda a jazdné režimy

Z pohľadu výkonu je nový Smart EQ totožný so svojim predchodcom. Pod kapotou sa tak skrýva motor s maximálnym výkonom 60 kW. Točivý moment je pritom na úrovni 160 Nm. Táto kombinácia v malom mestskom aute znamená, že na križovatke budete patriť medzi tých najrýchlejších.

Súvisiacie články

Auto aj vďaka svojej hmotnosti má všeobecne dobré jazdné vlastnosti. Oceníte ich však nielen pri jazde v meste, ale aj mimo neho. Výrobca tomu pomáha aj rôznymi asistentmi, medzi ktoré patrí asistent jazdy pri bočnom vetre. Aj cez hmotnosť ide stále o menšie auto, pri ktorom nielen bočný vietor, ale aj oproti idúci kamión pocítite.

Každopádne, ani zlé poveternostné podmienky nie sú výnimkou, čo však práve rieši spomínaný asistent. Celé to funguje inteligentným pribrzďovaním kolies, čím sa nahrádza inak vami potrebné natáčanie volantu.

Auto je taktiež vybavené aktívnym asistentom brzdenia. Či automobil dokáže pri hroziacom nebezpečenstve zastaviť úplne som neskúšal, no výrobca uvádza mierne pribrzďovanie či zapnutie výstražného signálu. Spomínané pribrzďovanie som však viackrát zaznamenal v súvislosti s radarovým asistentom rekuperácie aj v bežnej premávke.

Ak auto detegovalo na ceste autá stojace napríklad na križovatke, samovoľne zahájilo mierne brzdenie, ktorého intenzita postupne stúpala. Táto funkcia je dostupná iba v normálnom režime jazdy a nie pri aktívnom Eco móde. Ako je bežné, so zapnutým Eco režimom prichádza obmedzovanie komfortu.

To zahŕňa obmedzené kúrenie, znížená rýchlosť na 110 km/h, zvýšenie úrovne rekuperácie či zníženie dostupného výkonu. Rekuperáciu ako takú tu však nemáte vôbec pod kontrolou. Auto si jej úroveň reguluje svojpomocne, a to pri brzdení.

Batéria zostáva, spotreba neprekvapí

Smart EQ ForTwo a ForFour sú vybavené totožnou batériou o kapacite 17,6 kWh. Z tejto hodnoty je však reálne dostupných 16,7 kWh. Ide teda o totožné hodnoty ako pri predchádzajúcom modeli. Podľa staršej metodiky NEDC má auto dojazd 153 kilometrov, pri WLTP tento údaj klesol na 130 kilometrov. Ak sa s autom budete pohybovať len po meste, dojazd 150 kilometrov je reálny, no pri kombinácii mesto – mimo mesto, respektíve mesto – diaľnica, sa táto hodnota výrazne znižuje.

My sme auto odskúšali na trase Bratislava – Trnava po diaľnici bez obmedzení a Trnava – Bratislava po klasickej ceste mimo obce s režime Eco. Z Bratislavy sme vyrážali s batériou nabitou na 86%, kedy auto ukazovalo dojazd 122 kilometrov. Na diaľnici sme išli naozaj bez obmedzení, takže sme udržiavali maximálnu možnú rýchlosť takmer po celý čas, ak nepočítam asi päť minútovú jazdu v pomalom tempe.

Vonkajšia teplota sa pohybovala okolo šiestich stupňov a situáciu komplikoval ešte aj dážď, zapnuté kúrenie bolo preto nutnosťou. Po prejdení približne 63 kilometrov auto ukazovalo dojazd tesne pod 20 kilometrov, pričom priemerná spotreba sa ustálila mierne nad 20 kWh.

Cestu naspäť sme začínali s batériou nabitou na 64%, kedy bol odhadovaný dojazd 85 kilometrov. Kúrenie sme zapli zo dva-trikrát iba na niekoľko minút. V rýchlosti sme sa však neobmedzovali a išli sme konštantne maximálnou povolenou rýchlosťou. Po príchode do Bratislavy a prejdení približne 62 kilometrov sa spotreba dostala na 15,2 kWh. Zostávajúci dojazd zodpovedal tomu, čo auto pred odjazdom predpokladalo. Treba však myslieť na to, že po zapnutí kúrenia a vypnutí Eco režimu sa predpokladaný dojazd počas jazdy znižoval aj o 25 kilometrov.

Nabíjanie – preradenie na 22kW

O tom, že ide o mestské žihadlo, svedčí aj rýchlosť nabíjania. V štandardnej výbave sa musíte uspokojiť s palubnou nabíjačkou o výkone 4,6 kW. Za príplatok si ale môžete dokúpiť 22 kW nabíjačku, ktorá výrazne znižuje čas nabíjania. Cez klasickú domácu zásuvku sa z 0 do 100% nabijete do deviatich hodín.

Pri spomínanej 22 kW palubnej nabíjačke výrobca udáva čas nabíjania z 10% do 80% pod 40 minút. Túto hodnotu môžeme potvrdiť aj testovaním. Hodnota 20 až 22 kWh sa drží do 60%, potom výkon nabíjania postupne klesá. Napríklad pri 85% sa rýchlosť zníži na 11 kW.

Hodnotenie Smart EQ ForFour

Smart EQ ForFour je dobrým parťákom do mesta. Snaží sa tak obmedziť emisie tam, kde sú najväčší problém. Aktuálny facelift nemá žiadny vplyv na svižnosť a jazdné vlastnosti, práve naopak. Nové dizajnové prvky zároveň môžeme považovať za krok vpred, nakoľko aj napriek ponechanej identite Smartov prichádza so zmenami, vďaka ktorým sa stáva atraktívnejší. Spracovanie rovnako ide v štandarde značky, ktoré dopĺňa príjemný infotainment. Čo už nepoteší je predovšetkým vyššia cena – v základe 23 322 €.

Čo konkurencia?

Na trhu mestských elektromobilov má aktuálny Smart EQ len malú konkurenciu, ktorú však nie je možné prehliadnuť. Za mierne nižšiu cenu totiž môžete siahnuť po rodine mestských automobilov z Bratislavského závodu. Škoda Citigo e iV či Volkswagen e-Up síce neponúkajú prémiovejšie spracovanie alebo infotainment, dostanete však batériu s dvojnásobnou kapacitou, o niečo rýchlejšie nabíjanie a zlomok miesta navyše.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.