TEST | Smart Forfour Electric Drive: Stvorený pre mestskú džungľu a za dobrú cenu

Kto by nepoznal “Smarta”? Malé 2-miestne mestské vozidlo. Od predstavenia pôvodného modelu však už ubehlo veľa vody a dnes ponúka značka v rámci 3. generácie tri typy karosérie (2-miestna, 4-miestna a kabriolet) a dva typy pohonu (spaľovací a elektrický). Najnovšia modelová rada začala prichádzať na prvé európske trhy na jar tohto roku a dočkalo sa aj Slovensko.

No a treba povedať, že sa elektrickému Smartu na našom trhu náramne darí. Veď sa stal najpredávanejším automobilom do zásuvky za mesiac september. Vďačí za to určite aj cene, ktorá sa po odpočítaní príspevkov a štátnej dotácie pohybuje okolo úrovne 13 tisíc eur, a to je na elektromobil naozaj lákavá suma. To však automaticky neznamená, že za to stojí. Preto sme ho podrobili redakčnému testu, ktorý zodpovedal všetky dôležité otázky. Konkrétne 4-miestnu verziu s elektrickým pohonom, ktorá nesie označenie Smart Forfour Electric Drive.

Karoséria

Rozmermi 3 495 x 1 665 x 1 554 mm a rázvorom 2 494 mm sa Smart Forfour Electric Drive radi samozrejme medzi automobily typu “mini”. Konkrétne sa jedná o 5-dverový 4-miestny mini-hatchback. Prevádzková hmotnosť vozidla je presne 1 200 kg.

Keďže je dizajn čisto subjektívnou záležitosťou, rozoberať ho nebudeme. Len spomenieme, že tretia generácia sa nám páči rozhodne viac ako tie predchádzajúce. Určitý podiel na tom má aj dvojfarebné lakovanie karosérie, pričom v rámci konfigurácia vozidla máte na výber veľké množstvo farebných kombinácií. Personalizovať môžete aj masku “chladiča”, ktorá je dostupná v štyroch farebných variantoch.

Interiér

Interiér elektromobilu Smart Forfour Electric Drive pôsobí veľmi sympatickým dojmom. Smart síce patrí pod Daimler, ako automobilka Mercedes-Benz, prémiové materiály tu ale pochopiteľne nehľadajte. Plasty nie sú mäkčené, napriek tomu nepôsobia vôbec lacno. “Palubka” je prešívaná látkou, okolo prístrojovej dosky a centrálneho displeja je zas celkom efektne lakované plastové obloženie. Občas čosi zarezonuje, napríklad pri nižších tónoch audia, ale nie je to nič strašné. Ergonómia ovládacích prvkov je v poriadku.

V ľavom hornom rohu palubnej dosky tróni pomerne efektný prístroj, ktorý vám ukazuje aktuálnu kapacitu batérie a úroveň spotreby či rekuperácie energie. Jeho čitateľnosť však mohla byť lepšia. Sedenie na sedačkách so športovým nádychom je pohodlné. Výhľad z vozidla smerom dopredu je dobrý. Priamo a šikmo dozadu je to už o niečo horšie. Kožený volant padne do rúk veľmi dobre, vďaka vhodnému priemeru aj hrúbke. Zamrzí však nemožnosť jeho nastavenia, a to či už výškovo alebo pozdĺžne. Pasažieri na zadných sedadlách sa musia uspokojiť len výklopnými oknami.

Vnútorný priestor

Vnútorný priestor Smartu Forfour Electric Drive nás milo prekvapil, a to najmä vzadu. Ani dospelí pasažieri na zadných sedadlách určite nebudú trpieť v rámci mestských či medzimestských presunov. Na predných sedadlách sa pohodlne odveziete aj na dlhšie vzdialenosti.
Čo sa týka odkladacích schránok a priečinkov, nečakajte žiadne zázraky. Nie je ich mnoho a sú nízkoobjemové. Predsa len, jedná sa o mini vozidlo. Zamrzí najmä obsencia priečinku na odloženie mobilného telefónu.

 

Batožinový priestor

Základný objem batožinového priestoru 4-miestneho Smartu je o 75 litrov menší ako v prípade 2-miestnej verzie. Vynahradí vám to však po sklopení zadných sedadiel, kedy získate takmer dokonalú rovinu a 975 litrov. Základný objem kufra je 185 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 50:50.

Odhlučnenie interiéru

Konštruktéri Smartu Forfour Electric Drive nemali s odhlučnením interiéru moc starosti, keďže sa jedná o mestský elektromobil. Pri bežnej jazde je tak vozidlo samozrejme veľmi tiché. Ak však natrafíte na nejakú nerovnosť na ceste, vaše uši sa o tom určite dozvedia. Nie je to však nič neakceptovateľné.
Na diaľnici je vozidlo možno o trošku hlučnejšie, ako sme čakali. Stále je však oveľa tichšie ako bežné spaľovacie automobily. Na diaľnicu sa ale s týmto vozidlom asi často nedostanete.

Infotainment

Nami testované vozidlo nebolo vybavené multimediálnym centrálnym displejom, avšak malý 3,5″ displej vám poskytne relatívne veľké množstvo dôležitých informácií. Samozrejmosťou sú štandardné informácie palubného počítača. Tie sú doplnené o údaje ohľadom elektrického pohonu, ako napríklad úroveň Eco jazdy, graf spotreby energie či aktuálna záťaž batérie.

Už čoskoro bude pre slovenský trh dostupná aj mobilná aplikácia, ktorá dokáže informovať o aktuálnom stave vášho vozidla, napríklad aj o stave kapacity akumulátora počas nabíjania, čo je veľmi užitočná vec. Prostredníctvom aplikácie bude možné taktiež klimatizovať či vykúriť vozidlo ešte predtým, ako doň nastúpite.

Výbava a záruka

Ohľadom výbavy si spomenieme najzaujímavejšie položky štandardnej výbavy. V základe nájdete napríklad automatickú klimatizáciu, denné LED svietenie, asistenta aktívneho brzdenia, kontrolu tlaku v pneumatikách, kožený volant a hlavu riadiacej páky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien či palubný počítač. Komu by sa málilo, možnosti príplatkovej výbavy sú skutočne veľmi široké.

Na vozidlo sa vzťahuje 6-ročná záruka, resp. 160 000 km. Na batériu je to 8 rokov, resp. 100 000 km.

Pohonné ústrojenstvo

O pohon Smartu Forfour Electric Drive sa stará elektromotor s výkonom 60 kW (81 k) a krútiacim momentom 160 Nm. Ten je dopovaný Li-Ion batériou o kapacite 17,6 kWh. Vďaka tejto zostave elektromobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,5 s, na šesťdesiatku to zvládne za 4,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 130 km/h. Výrobcom udávaný dojazd 160 km je podľa cyklu NEDC, spotreba energie má byť na úrovni 13 kWh na 100 km. Reálne dosiahnuté hodnoty si rozoberieme v kapitole “Spotreba a dojazd”. Batéria vozidla je integrovaná do podlahy, preto neukrajuje z priestoru pre posádku, ani z objemu kufra.

Jazdné režimy

V elektrickom Smarte je dostupný jediný jazdný rezim, a to Eco. Ako už z jeho názvu vyplýva, jeho úlohou je šetrenie elektrickej energie, čím sa má predĺžiť dojazd vozidla. Po jeho aktivácii prostredníctvom samostatného tlačidlá vedľa radiacej páky ochabnú reakcie akcelerátora a zvýši sa úroveň rekuperácie. To sa znateľne prejaví na dynamických vlastnostiach, ako aj výraznejšom brzdení motorom po popustení pedála akcelerátora. V vplyv režimu Eco na spotrebu energie nájdete v kapitole “Spotreba a dojazd”.

Jazdné vlastnosti

Toto elektrické mestské vozidlo nemožno označiť inak, ako agilné či čiperné. 81 elektrických koní zabezpečuje 1 200 kg vážiacemu vozidlu veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Veď krútiaci moment 160 Nm máte k dispozícii od prvej otáčky. Na semaforoch tak pokoríte pri akcelerácii na mestskú päťdesiatku nejeden oveľa výkonnejší spaľovák. Na zadných kolesách sú osadené bubnové brzdy. Napriek tomu sme nezaznamenali žiadne problémy pri brzdení, takže tie nie sú v prípade Smartu žiadnym handicapom. Samozrejme nemôžeme zabudnúť ani na výbornú manévrovateľnosť v meste, a to vďaka kompaktným rozmerom a priemeru otáčania 8,65 metra.

Vlastnosti podvozka

Podvozok je naladený skôr tvrdšie. Vďaka tomu, ako aj batérii integrovanej do podlahy drží vozidlo veľmi pekne na ceste aj pri prudšom prejazde zákrut. Na druhej strane, v rámci mestskej premávky vám dá vozidlo vedieť o každej väčšej nerovnosti na ceste. Nie je to však nič strašné. Pri vyšších rýchlostiach na okresných cestách či diaľnici sa tento relatívny neduh stráca. Treba však povedať, že testované vozidlo malo obuté príplatkové 16-palcové disky na pneumatikách s nižším profilom (205/45). Takže ak chcete viac komfortu, ponechajte si základné pätnástky s pneumatikami 165/65.

Spotreba a dojazd

Priemerná dosiahnutá spotreba počas nášho testovania v mestskej a medzimestskej premávke dosiahla úroveň 15 kWh na 100 km, pričom zhruba tretinu kilometrov sme najazdili v režime Eco. Celkovo sme na jedno nabitie najazdili 114 km, pričom nám zostali 4 % energie v akumulátore. Po započítaní tejto energie tak vychádza dojazd na 119 km.

V rámci mestskej premávky, pri bežnej jazde, je vplyv režimu Eco na spotrebu minimálny. V meste sme v štandardnom režime jazdili za 12,9 kWh/100 km. V Eco režime bola spotreba 12,7 kWh/100 km. Citeľnejší rozdiel medzi štandardným a Eco režimom je v rámci medzimestskej premávky. Tú istú trasu sme dali v bežnom režime za 14 kWh/100 km a v Eco režime za 12 kWh/100 km.

Súvisiacie články

Smarta Forfour Electric Drive sme prevážali na test z Bratislavy do Žiliny, takže sme si vyskúšali aj jazdu po diaľnici, kde sme išli rýchlosťou 90 až 100 km/h. Na konci cesty nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 16 kWh na 100 km, čo pri približnej priemernej rýchlosti 95 km/h znamená “matematický” dojazd 110 km.

Pozor! Pri poklese kapacity batérie pod 10 % prestane ukazovať palubný počítač odhadovaný dojazd, takže máte najvyšší čas, aby ste zamierili na nabíjačku. Počítajte, že máte k dobru tak 10 až 12 km.

Nabíjanie

Smart Forfour Electric Drive je v  základe vybavený palubnou nabíjačkou s výkonom 4,6 kW. Ak použijete na nabíjanie zdroj s výkonom 5 kW a viac (treba počítať s cca 10 % prenosovou stratou), napr. v podobe AC nabíjacej stanice, wallboxu alebo 3-fázovej zásuvky, nabijete svoje vozidlo podľa výrobcu z 20 na 100 % za 3,5 hodiny. Pri použití bežnej domácej zásuvky trvá nabíjanie 6 až 8 hodín.

Pre tých, ktorí by chceli svojho Smarta využívať aj na dlhšie cesty bude od mája 2018 k dispozícii príplatková 22 kW palubná nabíjačka, ktorá dokáže pri zodpovedajúcom zdroji nabiť vozidlo za menej ako 1 hodinu.

Vozidlo je vybavené štandardným nabíjacím portom pre nabíjanie striedavým (AC) prúdom, tzn. Type 2 (Mennekes). Logicky tak nabíjací systém nepodporuje rýchlonabíjanie jednosmerným (DC) prúdom. K vozidlu si môžete bezplatne vybrať buď kábel pre nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach, alebo kábel pre nabíjanie z bežnej domácej siete.

Hodnoty z praxe

Testovaný Smart bol vybavený štandardnou 4,6 kW palubnou nabíjačkou. Pri nabíjaní na 22 kW AC nabíjačkách sme namerali nasledujúce hodnoty:

  • z 11 % na 87 % – 3:05 h
  • z 11 % na 100 % – 4:00 h
  • zo 4 % na 100 % – 4:35 h

Pri zapojení vozidla na nabíjačku vám palubný počítač zobrazí odhadovanú hodinu, kedy má byť vozidlo nabité na 100 %. Podľa našich skúseností sa batéria nabije skôr, ako je odhad palubného systému.

Rekuperácia

Smart Forfour Electric Drive je vybavený aj rekuperačným systémom. V bežnom jazdnom režime sa navonok výraznejšie neprejavuje. Po prepnutí do Eco režimu však pri popúšťaní pedála akcelerátora dochádza k pomerne výraznému brzdeniu motorom. To má samozrejme vplyv aj na spotrebu energie, a to najmä v rámci medzimestskej premávky, kedy sme zaznamenali v tomto režime pokles spotreby zhruba o 13 %.

Konkurencia

Dovolíme si tvrdiť, že pri súčasnom príspevku od Daimleru 3 000 €  a bonuse 1 200 € za zošrotovanie starého vozidla emisnej normy Euro 1 až Euro 3 či výkup vozidla s Euro 4, sa hľadá aktuálne konkurencia len veľmi ťažko. Veď po odpočítaní štátnej dotácie 5 000 € môžete mať Smart Forfour Electric Drive za cenu 13 605 €.

Asi jediným konkurentom v kategórii mestských mini-elektromobilov je na Slovensku vyrábaný Volkswagen e-up! Ten ponúka podobné rozmery, výkon aj dojazd. e-up! má však v základe o 65 litrov väčší batožinový priestor, ako aj podporu rýchlonabíjania cez DC nabíjacie stanice. S Volkswagenom sa tak môžete vydať na aj na dlhšie cesty, keďže nabitie batérie na 80 % cez rýchlonabíjačku trvá 30 minút. e-up! je však aj po odpočítaní štátnej dotácie o 6 500 € drahší.

Ďalším vyslovene mestským elektromobilom dostupným na slovenskom trhu je ZD D1. Ten je však len 2-miestny a zaostáva za Smartom vo všetkých podstatných ukazovateľoch. Navyše sa naň nevzťahuje štátna dotácia, takže jeho cena začína na sume 15 490 €.

Volkswagen e-Up!

  • Typ pohonu: Elektrický
  • Kapacita batérie: 18,7 kWh
  • Dojazd: 160 km (NEDC)
  • Výkon: 60 kW/210 Nm
  • Cena: od 22 170 €
  • Štátna dotácia: 5 000 €

ZD D1

  • Typ pohonu: elektrický
  • Kapacita batérie: 11,5 kWh
  • Dojazd: 120 km
  • Výkon: 18 kW, 82 Nm
  • Cena: od 15 490 €
  • Štátna dotácia: nie

Záverečné hodnotenie

Smart Forfour Electric Drive je skutočne výborný mestský automobil, ktorý zvláda nástrahy mestskej a prímestskej džungle s bravúrou. Určite však nesklame ani na “okreskách”. Vyššie rýchlosti mu však nesedia kvôli výrazne vyššej spotrebe, takže na diaľnici radšej jazdíte pomalšie alebo len na kratšie vzdialenosti.

Elektrický Smart vyniká manévrovateľnosťou a kompaktnosťou, zároveň však ponúka dostatok miesta. Je agilný a zároveň neprodukuje žiadne priame emisie. Po odpočítaní príspevkov a bonusov je dostupný za dobrú cenu, pričom má veľmi slušnú základnú výbavu a bohaté možnosti tej príplatkovej. Vyzerá lepšie ako predchádzajúce generácie, a to či už zvonku alebo zvnútra. Navyše si ho môžete personalizovať. K dispozícii je množstvo variantov dvojfarebného lakovania karosérie či štyri farebné varianty masky “chladiča”. Personalizovať možno aj interiér.

Cestovanie v Smarte Forfour Electric Drive je celkovo pohodlné, kratšie trasy zvládnu bez ujmy aj dospelí pasažieri na zadných sedadlách. V kolónach príde vhod 1-stupňová (“automatická”) prevodovka. Vzhľadom na naše rozbité cesty je jeho podvozok trošku tvrdší, pre viac komfortu treba voliť štandardné 15″ disky a pneumatiky s vyšším profilom. Základný 185-litrový batožinový priestor určite nenadchne, na druhej strane, po sklopení zadných sedadiel získate veľmi slušných 975 litrov a dokonalú rovinu. Posed za volantom je o čosi vyšší, vďaka čomu máte dobrý výhľad vpred. Priamo a šikmo dozadu je to však už kvôli menším oknám horšie.

Miernym sklamaním je vyššia priemerná spotreba energie, a tým pádom aj horší reálny dojazd. Na bežné každodenné cestovanie je však dojazd plne dostačujúci. Pre niekoho môže byť nedostatkom absencia podpory rýchlonabíjania či menej výkonná palubná nabíjačka v základe. Riešením je však príplatková 22 kW palubná nabíjačka.

Celkovo môžeme povedať, že za aktuálnu cenu, po odpočítaní všetkých príspevkov, nemá Smart Forfour Electric Drive na našom trhu vo svojej triede konkurenciu. Veď ho môžete mať už za 13 605 €. A to je na takto dobrý mestský elektromobil viac ako akceptovateľná cena.


+ Agilita
+ Manévrovateľnosť v meste
+ Štandardná výbava
+ Dostatočný vnútorný priestor
+ Cena

– Vyššia spotreba energie
– Nepodporuje DC rýchlonabíjanie
– Základný objem kufra

Špecifikácie

Smart Forfour Electric Drive

  • Typ pohonu: elektrický
  • Kapacita batérie: 17,6 kW
  • Dojazd: 160 km (NEDC), počas testu: 119 km
  • Výkon: 60 kW (81 k), 160 Nm
  • Cena: 22 805 €
  • Štátna dotácia: 5 000 €

Smart Forfour Electric Drive - Špecifikácie

Základné údaje

  • Typ pohonu
    Elektrický
  • Uvedenie na trh (rok)
    2017
  • Cena pri uvedení na trh
    22 805 €
  • Typ karosérie
    mini-hatchback
  • Počet dverí
    5
  • Počet sedadiel
    4
  • Záruka
    6 rokov/160 000 km na vozidlo, 8 rokov/100 000 km na batériu

Rozmery, hmotnosť a kufor

  • Rozmery (d/š/v)
    3 495/1 665 /1 554 mm
  • Rázvor
    2 494 mm
  • Pohotovostná hmotnosť
    1 200 kg
  • Batožinový priestor
    185/975

Pohon a výkon

  • Výkon (kW)
    60 kW (81 k)
  • Krútiaci moment (Nm)
    160 Nm
  • Typ elektromotora
    synchrónny

Jazdné vlastnosti

  • Zrýchlenie z 0 na 100 (s)
    11,5
  • Maximálna rýchlosť (km/h)
    130

Batéria, dojazd a spotreba

  • Typ batérie
    Li-Ion
  • Kapacita batérie (kWh)
    17,6
  • Záruka batérie
    8 rokov/100 000 km
  • Elektrický dojazd (km)
    160 (NEDC), počas testu: 119 km
  • Spotreba elektrickej energie (kWh/100km)
    13 kWh/100 km (podľa výrobcu), 15 kWh/100 km (počas testu)

Nabíjanie

  • Nabíjací port
    Type 2
  • Podpora rýchlonabíjania
    nie
  • Domáca zásuvka (h)
    6 až 8
  • AC nabíjačka/wallbox (h)
    1 - 4,5 (v závislosti od palubnej nabíjačky)

Špeciálna výbava

  • Systém rekuperácie
    áno
  • Mobilná aplikácia
    áno
  • Displej (veľkosť)
    7" (za príplatok)

Smart Forfour Electric Drive - Rezervácia skúšobnej jazdy

Vyplňte jednoduchý formulár a my vám zabezpečíme testovaciu jazdu! Viac info

Galéria

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.