MojElektromobil

Poznáme finálne čísla registrácii vozidiel na Slovensku za rok 2023. Ako vyzeral predaj elektromobilov, či hybridov na Slovensku? A ako sme obstáli v porovnaní s inými krajinami Európskej únie? Odpovede na naše otázky sme sa dozvedeli na výročnej tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu SR.

Potešujúcou správou je, že počet registrácií nových vozidiel kategórie M1 na Slovensku vlani medziročne stúpol o 11,6 % na úroveň 88 003 kusov. Po troch rokoch (2020-2022) zasiahnutých pandémiou koronavírusu spojenou s neistotou, ale aj výpadkami vo výrobe (lockdowny, čipová kríza), tak konečne zaznamenávame prudšie rastúci trend. Počas týchto rokov došlo ku značnému starnutiu vozidlového parku na Slovensku, to sa konečne mení.

Salón Elektromobilov Trenčín 2023

Horšie však je, aké bolo zloženie týchto vozidiel z pohľadu ich pohonného ústrojenstva. Najpredávanejšími novými vozidlami v kategórii M1 boli vozidlá s benzínovým spaľovacím motorom bez prídavného elektrického pohonu. Napriek medziročnému poklesu o 8,63 % si stále držia prvú priečku s takmer polovičným podielom na všetkých predaných vozidlách. Automobily iba s naftovým spaľovacím agregátom si prekvapivo ešte polepšili o necelé percento a dosahujú 17,33-percentný podiel na trhu. Údajne však ide o širší trend vo viacerých krajinách Európy, kde zákazníci preferujúci naftový pohon sú viac motivovaní ku kúpe nového vozidla práve z dôvodu zmenšovania ponuky dieselových vozidiel. Spolu s vozidlami na plyn (CNG, LPG) si tak spaľovacie motory držia neohrozenú prvú priečku s kumulovaným trhovým podielom 66,45 %.

Mohlo by vás zaujímať:

Aspoň trochu elektrifikované pohony tak môžeme nájsť až ďaleko za spaľovacími. Ide o benzínové a naftové hybridné vozidlá, ktoré ale nie sú nabíjateľné z elektrickej siete. Benzínové (22,76 %) a naftové (4,72 %) hybridy spolu dosahujú 27,48-percentný podiel na trhu, čo predstavuje medziročný nárast o 5,47 percentuálneho bodu.

Predaj elektromobilov na Slovensku

Kde však máme na Slovensku skutočný problém, je kategórie vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete – ide o plug-in hybridy, no najväčšou katastrofou sú predaje elektromobilov. Automobily nabíjateľné z elektrickej siete kumulovane dosahujú len 6,07-percentný podiel zo všetkých predaných nových vozidiel, pri čom čisté elektromobily dosiahli predaje len 2 346 nových vozidiel, čo predstavuje trhový podiel 2,67 %.

podiel-bev-2023-eu
Podiel predaja vozidiel podľa typu pohonu | Zdroj: ZAP / ACEA

Tieto čísla môžeme pokojne označiť za katastrofálne, pretože sme si vďaka nim vyslúžili úplne poslednú priečku spomedzi krajín Európskej únie. Tie dosahujú v priemere 14,24-percentný podiel elektromobilov na trhu nových vozidiel, resp. 7,66-percentný podiel v prípade plug-in hybridov (v tomto prípade ide o čísla za január až november 2023). Čo sa týka najbližších susedov, krajiny V4 sú taktiež na chvoste rebríčka. Podiel predaja elektromobilov v Česku je na úrovni 3,0 %, v Poľsku 3,6 % a v Maďarsku 5,4 %. Neďaleké Rumunsko dosahuje dokonca úroveň 10,6 %. Slovenská republika sa však na splnenie klimatických cieľov zaviazala ku 15-percentnému podielu predaja elektromobilov na všetkých nových automobiloch do roku 2025, čo sa v súčasnej dobe javí ako nereálne.

Zlý výsledok má na svedomí kombinácia viacerých faktorov. Medzi ne môžeme zaradiť napríklad to, že najregistrovanejšia značka elektromobilov na Slovensku, Tesla, u nás nemá oficiálne obchodné zastúpenie. To znamená, že elektromobily značky Tesla sa nerátajú do čísiel predaja nových vozidiel na Slovensku, ale iných krajín EÚ. Dôvodov však bude ešte oveľa viac.

Dotácie na elektromobily

Jedným z dôvodov nízkych predajov je dozaista aj absencia dotácii na elektrické vozidlá. Po kole dotácií v roku 2019-2020 sa hovorí o možných ďalších dotáciách v budúcnosti. To pravdepodobne odkladá súčasnú spotrebu, a potenciálni zákazníci tak rozhodnutie o kúpe elektromobilu odsúvajú ďalej do budúcnosti. Pri tom samotné dotácie by pomohli zmierniť cenový rozdiel medzi vozidlami so spaľovacím agregátom a elektrickými vozidlami.

Náš tip
Aké elektromobily nás čakajú v roku 2024? 3. diel
12. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+