Poznáme finálne čísla registrácii vozidiel na Slovensku za rok 2023. Ako vyzeral predaj elektromobilov, či hybridov na Slovensku? A ako sme obstáli v porovnaní s inými krajinami Európskej únie? Odpovede na naše otázky sme sa dozvedeli na výročnej tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu SR.
Potešujúcou správou je, že počet registrácií nových vozidiel kategórie M1 na Slovensku vlani medziročne stúpol o 11,6 % na úroveň 88 003 kusov. Po troch rokoch (2020-2022) zasiahnutých pandémiou koronavírusu spojenou s neistotou, ale aj výpadkami vo výrobe (lockdowny, čipová kríza), tak konečne zaznamenávame prudšie rastúci trend. Počas týchto rokov došlo ku značnému starnutiu vozidlového parku na Slovensku, to sa konečne mení.

Horšie však je, aké bolo zloženie týchto vozidiel z pohľadu ich pohonného ústrojenstva. Najpredávanejšími novými vozidlami v kategórii M1 boli vozidlá s benzínovým spaľovacím motorom bez prídavného elektrického pohonu. Napriek medziročnému poklesu o 8,63 % si stále držia prvú priečku s takmer polovičným podielom na všetkých predaných vozidlách. Automobily iba s naftovým spaľovacím agregátom si prekvapivo ešte polepšili o necelé percento a dosahujú 17,33-percentný podiel na trhu. Údajne však ide o širší trend vo viacerých krajinách Európy, kde zákazníci preferujúci naftový pohon sú viac motivovaní ku kúpe nového vozidla práve z dôvodu zmenšovania ponuky dieselových vozidiel. Spolu s vozidlami na plyn (CNG, LPG) si tak spaľovacie motory držia neohrozenú prvú priečku s kumulovaným trhovým podielom 66,45 %.
Mohlo by vás zaujímať:
- Elektromobil pod 20 000 eur na Slovensku? Poznáme presné parametre Dongfeng Nammi 01
- Aké elektromobily nás čakajú v roku 2024? 2. diel
- Počet elektromobilov na Slovensku prekročil hranicu 10 000 kusov
Aspoň trochu elektrifikované pohony tak môžeme nájsť až ďaleko za spaľovacími. Ide o benzínové a naftové hybridné vozidlá, ktoré ale nie sú nabíjateľné z elektrickej siete. Benzínové (22,76 %) a naftové (4,72 %) hybridy spolu dosahujú 27,48-percentný podiel na trhu, čo predstavuje medziročný nárast o 5,47 percentuálneho bodu.
Predaj elektromobilov na Slovensku
Kde však máme na Slovensku skutočný problém, je kategórie vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete – ide o plug-in hybridy, no najväčšou katastrofou sú predaje elektromobilov. Automobily nabíjateľné z elektrickej siete kumulovane dosahujú len 6,07-percentný podiel zo všetkých predaných nových vozidiel, pri čom čisté elektromobily dosiahli predaje len 2 346 nových vozidiel, čo predstavuje trhový podiel 2,67 %.

Tieto čísla môžeme pokojne označiť za katastrofálne, pretože sme si vďaka nim vyslúžili úplne poslednú priečku spomedzi krajín Európskej únie. Tie dosahujú v priemere 14,24-percentný podiel elektromobilov na trhu nových vozidiel, resp. 7,66-percentný podiel v prípade plug-in hybridov (v tomto prípade ide o čísla za január až november 2023). Čo sa týka najbližších susedov, krajiny V4 sú taktiež na chvoste rebríčka. Podiel predaja elektromobilov v Česku je na úrovni 3,0 %, v Poľsku 3,6 % a v Maďarsku 5,4 %. Neďaleké Rumunsko dosahuje dokonca úroveň 10,6 %. Slovenská republika sa však na splnenie klimatických cieľov zaviazala ku 15-percentnému podielu predaja elektromobilov na všetkých nových automobiloch do roku 2025, čo sa v súčasnej dobe javí ako nereálne.
Zlý výsledok má na svedomí kombinácia viacerých faktorov. Medzi ne môžeme zaradiť napríklad to, že najregistrovanejšia značka elektromobilov na Slovensku, Tesla, u nás nemá oficiálne obchodné zastúpenie. To znamená, že elektromobily značky Tesla sa nerátajú do čísiel predaja nových vozidiel na Slovensku, ale iných krajín EÚ. Dôvodov však bude ešte oveľa viac.
Dotácie na elektromobily
Jedným z dôvodov nízkych predajov je dozaista aj absencia dotácii na elektrické vozidlá. Po kole dotácií v roku 2019-2020 sa hovorí o možných ďalších dotáciách v budúcnosti. To pravdepodobne odkladá súčasnú spotrebu, a potenciálni zákazníci tak rozhodnutie o kúpe elektromobilu odsúvajú ďalej do budúcnosti. Pri tom samotné dotácie by pomohli zmierniť cenový rozdiel medzi vozidlami so spaľovacím agregátom a elektrickými vozidlami.
Niet sa čo čudovať a môžeme si za to sami. Keď si občan prečíta šťavnaté diskusie na nete kde sa bavia ľudia bez akýchkoľvek skúseností s EV a len hejtujú a dávajú si zapravdu ako je TDI najlepšie tak nad tým nikdy ani uvažovať nebude.
To je tá informačná vojna. (Nemyslím ten portál infovojny.) V diskusiách na nete je len výsledok, ale príčinou sú propagandistické aktivity ropnej lobby. U nás sme tomu podľahli a je zaujímavé, že aj v USA je takých ľudí dosť. My sme viac pod vplyvom Ruska a zdá sa, že USA a Rusko majú v tomto spoločný záujem a to predávať svoju ropu a zemný plyn. Ak si my kúpime elektromobily a dáme na strechy fotovoltaické panely, potom Rusi aj američania stratia. Oni – jedna aj druhá, aj tretia strana – sú pripravení na zmenu, ale chcú, aby začali tí druhí, lebo ešte aspoň pár rokov chcú zarábať. Pre američanov bol dar z neba, že vybuchol NordStream, lebo teraz namiesto Rusov dodávajú plyn oni a oveľa drahší a my im to žerieme, namiesto toho, aby sme si nainštalovali tepelné čerpadlá a plyn už nebrali ani od Rusov, ani od američanov. Aby mi niekto nevyčítal, že američanov píšem s malým písmenom, tak oni nie sú národ v pravom význame slova, sú skôr obyvatelia kontinentu. Nechcel som ich týmto znevážiť.
A nikto v Eú nehovorí o Tom, ako Nemci vo veľkom spolu s Poliakmi spaľujú uhlie. A nás budú poučovať a sankcionovať za normy.
Poliaci to maju historicky, v mensom aj Cesi. Nemci s tym len vykryvaju vypadky OZE, ale to im pribuda kazdym rokom, takze spalovanie uhlia nie je konstanta vyryta do kamena. Podobne, ale nasobne viac je to v Cine. Palia uhlie ako divy, ale deju sa tam veci a myslim si, ze za 10-15 rokov ho uz palit nebudu.
Predaj elektromobilov iba odzrkadľuje výšku našich príjmov. Ja som v roku 2023 kupoval nové auto so spaľovacím motorom. 60% vlastné prostriedky 40% pôžička. Ak by som kupoval elektromobil cena by bola o 10-15 tis.vyššia. Bývam v byte, nabíjal by som teda iba z verejných nabíjacich staníc.
Prečo zasa na podporu elektromobilov treba dotácie? Prečo keď sú elektromobily také perfektné treba kaziť trh s dotáciami iba na elektromobily? Neboli by lepšie dotácie na všetky nové autá, aby z cest vymizli staré neekologicke autá so spaľovacími motormi, tak ako kedysi bolo šrotovné?
Nie som proti elektronickým autám, je to budúcnosť, len mi vadí že sa majú pretlačiť nasilu cez dotácie. Nech ľudia sami vyberú čo chcú a načo majú dosť €.
Nie, dotácie na autá, ktoré budú ďalších x rokov páliť benzín a zvyšovať závislosť krajiny od totalitných režimov produkujúcich ropu, by naozaj lepšie neboli. Spalovákov sa potrebujeme postupne zbaviť, nie dotovať ich.
Pri výrobe elektrickej energie v jadrových elektrárnach nie sme závislí na krajine s totalitným a fašistickým režimom? U nás je to stále 71% vyrobenej energie.
Závislí už čoskoro nebudeme, jadrové palivo od netotalitných oddávateľov je už v procese certifickácie. Aj keď nakupujeme jadrové palivo od totalitnej krajiny, dávame jej tým zarobiť iba malý zlomok z toho, čo zarobí, keď od nej kupujeme plyn a ropné produkty.
Nejde o to co je tu a teraz ale o buducnost. Mame vodne a mozeme mat FVE, veterne, geo a ktovie ake este sa vymyslia elektrarne. Jadrove postupne odstavime az budeme mat ine, ale ropu budeme musiet stale kupovat a byt tak zavisli. A bude jej stale menej a budu nam ju predavat stale drahsie. Ide o nasich potomkov nie ako to my doklepeme este 20-30 rokov so spalovakmi.
Na verejnych nabijackach vies s pausalom nabijat za porovnatelnu cenu ako doma, takze tam cenovy problem nie je.
EV su nova technologia, takze su drahsie, zatial velmi neexistuje ani trh s jazdenkami. Dotacie su viac-menej preto, ze svet sa rozhodol bojovat s klimatickou krizou a prechod na EV bol zvoleny ako jeden zo sposobov. EV by sa postupne rozsirili aj bez dotacii, s nimi to ide rychlejsie. Podobne ako dotacie tepelnych cerpadiel na nahradenie spalovania tuhych paliv. Naozaj sa v zime cez niektore slovenske dediny neda prejst autom inac ako len so zapnutym vnutornym okruhom ventrania.
Podľa mňa sú 2 dôvody na dotácie elektromiblov ešte dôležitejšie ako ekológia. Prvý je motivácia európskych automobiliek na rýchlejší prechod na elektromobilitu, druhý je znižovanie strategickej závislosti na krajinách OPEC.
To by sa ale malo diať na úrovni EU, kľudne by dotácie mohli byť iba na autá vyrobené prevažne v EU.
Stále je pre mňa elektrické auto o 10-15000 drahšie ako auto so spaľovacím motorom. Kupoval som Škodu Kamiq – 23000€. Napr. MG4 32000€ – VW ID3 37000€. Aj pri nižších prevádzkovaných nákladoch je ten cenový rozdiel pri kúpe príliš veľký.
Nemecky bazarovy trh vyzera optimistickejsie. Nehovorim, ze si mame vsetci kupovat jazdenky z Nemecka, ale vidno trend znizovania cien a rozsirovania ponuky a to je dobre.
nechcem ťa sklamať, ale tzv. klimatická kríza je jeden veľký podvod, objem CO2 v atmosfére je 0,04%. Tak ako aj fosílny pôvod „fosílnych“ palív…
Asi nevies ze dotacie do ropneho priemyslu su ovela vacsie ako do emobility. Akurat ze sa nedotuje nakup aut ludom, ale hladanie nalezisk, tazba, preprava ropy, procesy spracovania … takze ludia to nevedia. Ludom naopak sa zatazi konecny produkt benzin/nafta spotrebnou danou. Su aj vynimky ked sa napr. polnohospodarom dotuje nafta.
PS: Ja tiez byvam v byte, nabijam len verejne a i tak sa mi EV sakramentsky oplatilo. Splaca sa mi same z uspor oproti prevadzke spalovaku.
Vsetko zalezi od rocneho najazdu, kto jazdi malo tak sa mu ten cenovy rozdiel nemoze skoro splatit. Tak ako to kedysi bolo pri diesloch ked boli i o 20% drahsie ako benzinaky alebo s isntalaciou LPG. Navratnost investicie si musi kazdy spocitat sam.
neexistuje trh s jazdenkami to ma pobavilo,momentálne je ja autobaz..re ponuka takmer 170 EV od roku 2021 nebúrané a s výkonom nad 60 kW s cenovkou od 12 tis. do 30 tis. čiže od smarta aj dodávky sa nájdu a nájde sa aj ID4 s malým nájazdom km.Poprípade dovoz ,len nemecko takmer 10 tis. od roku 2022 ,od predajcov od 12 do 30t. euro. +20tis. eur a viac autá strednej kategorie s dojazdom cez 300 km. samozrejme prechod na EV by mal byť dobrovoľný, jednoducho sa ti to musí páčiť,napr.ako mne od roku 2020 mám už tretie. najskôr treba začať s lacnejším a potom ,ked sa ti to zapáči,môžeš ísť do drahšieho.
Prečo už máš tretie? Co odišli batérie?
Kam by mali odist? Do Severnej Korei?
Do vecných lovist
To sa nestane. Treba otvorit oci a vytiahnut hlavu zo zadku a pozriet sa kam sa ubera vyvoj vo svete!
Potom nerozumiem , keď to je tak skvele prečo si to predal? Ja jazdím od novoty na 15 ročnom aute. Dožije sa toľko aj tvoje? Ci vymeniť 2x baterku? No a posledná otázka kúpil by si jazdený 8-10rocny elektromobil?
Autor v pôvodnom príspevku napísal prečo. Stačí pozornejšie čítať.
Elektromobily sa samozrejme 15 rokov pri bežnej, rozumnej prevádzke dožijú, mýty o výmenách batérie sú založené na 12 rokov starých poznatkoch o prvých Teslách (z ktorých ale veľa stále jazdí s pôvodnou batériou). Dnes je už technológia úplne inde.
A kúpil by si si 10 ročný elektromobil tesne pred koncom zivota?
10 ročný elektromobil nie je pred koncom života. Ja by som nekúpil ani 5 ročné auto, bez ohľadu na pohon.
No vidíš a ty si myslíš, že niekto kúpi mačku vo vreci keď do roka odíde batéria?
Ty aj čítaš čo píšu ostatní, alebo ťa zaujímajú len vlastné príspevky? Mýtus o „odchode batérie“ ti bol vysvetlený už dva krát.
Vsetko je otazka ceny. Cena bude musiet byt taka, aby sa auto predalo. Presne tak isto, ako je to na trhu s jazdenymi spalovakmi. Zatial je minimalna zasoba 10 rocnych elektromobilov, no ak si niekto taky kupi, cena tomu musi zodpovedat. Je pravda, ze moralne zastaravanie prvej generacie bude vacsie v porovnani so spalovakmi. Po technickej stranke beterka bude nejako degradovana, ale stale bude jazdit na kratke vzdialenosti po meste. Podobne ako sa da jazdit na zhrdzavenej Felicii, z A do B cloveka prevezie. Vsetko je otazka ceny.
Kúpiť 10 rocne elektro len aby som sním mohol iba po meste behať mi príde scestne.
Iným zase príde scestné kupovať si spaľovacie auto…
Ja som nic nepredal, ale autor(ka) povodneho prispevku ano a vysvetluje preco, len to napisal ako novy prispevok..
Ked uz sme pri tom, ja som zatial predal 2 spalovaky, kazdy po 7 rokoch lebo som mal zly pocit, ze zacnu problemy. A dobre som spravil.
Lebo sme najchudobnejší a stat na nás ako vždy zvysoka s …..
Žeby vytriezvenie?
Vytriezvenie z coho? Uz nas sa to nikdy nerozbehlo do velkych rozmerov, ale rocny rast, i ked z maleho zakladu, je slusny, no stale nie dost slusny. S poklesom cien a rastom bazaroveho trhu sa to rozbehne ovela viac.
nič neodišlo,prečo by aj malo,ved to boli nové autá ,prečo tretie? pretože, ked som chcela vyskúšať EV ,tak si nebudem kupovať drahé EV, takže smart 4, dojazd 150-170km podľa počasia, to je dobré auto ked bývaš v meste.druhé bolo super, stačilo ho zdokonaliť VW eup v lete spotreba bez problémov do 10kW. ID3 okrem blbostí v ,,cockpite,, všetko na dotyk a krok s5 je rekuperácia ,ktorá ani nezastaví auto ,v tomto bol UP super, EV bez TC už by som nechcela. No a už teraz sa teším až toto za pár mesiacov vymením,skúšam megan,ale tiež nič moc.