Batéria je jednou zo základných súčastí každého elektromobilu. Ide zároveň o najdrahší komponent, ktorého úloha je jasná. Poskytnúť energiu, ktorá sa využije na chod vozidla. Batérie však neustále čelia veľkým výzvam, najmä pokiaľ ide o ich dostupnosť a udržateľnosť surovín.
Lítium je drahé a ťažba neekologická
V dnešných batériách dominuje lítium, ktoré je síce účinné, no jeho dostupnosť je obmedzená. Navyše, ťažba tiež nie je veľmi ekologická. Čoraz viac sa do pozornosti dostávajú sodíkové batérie, ktoré predstavujú veľmi nádejnú alternatívu. Sodík je v prvom rade lacný, bezpečný a aj dobre dostupný.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Zákaz parkovania elektromobilov v podzemných garážach sa nekoná. Hasiči vydali aktualizovanú smernicu
- Čínski výrobcovia batérií majú nedostihnuteľný náskok. Európa výrazne zaostáva
- Je degradácia batérií v elektromobiloch naozaj problémom?
Vedci z Princetonskej univerzity nedávno dosiahli významný pokrok, vyvinuli nový katódový materiál, ktorý by mohol priniesť revolúciu práve v sodíkových batériách. Na tému upozornil portál Electrive. Vývoj tejto technológie dokonca podporila aj talianska automobilka Lamborghini, ktorá je známa nielen svojimi športovými modelmi, ale aj snahou o udržateľné inovácie.
Nový materiál ponúka veľmi zaujímavé vlastnosti
Nový katódový materiál s názvom bis-tetraaminobenzochinón je organická látka s vrstvenou štruktúrou a dokonca prekonáva tradičné lítium-iónové katódy z hľadiska energetickej a výkonovej hustoty. To je presne to, čo v prípade elektromobilov potrebujeme.

Tieto výnimočné vlastnosti zabezpečuje podľa Tianyanga Chena (hlavného autora štúdie) špeciálna zmes s uhlíkovými nanorúrkami, ktoré zlepšujú prenos elektrónov v elektróde.
„Táto kombinácia umožňuje takmer 100 % využitie aktívneho materiálu, čo vedie k teoreticky maximálnej kapacite batérie,“ vysvetlil Chen.
Energetická hustota batérií je jedným z kľúčových faktorov pre úspech elektromobilov, pretože to ovplyvňuje dojazd na jedno nabitie. Mať batériu s väčšou kapacitou, avšak v rovnako veľkom tele, je vždy vítané. Nový materiál údajne prináša energetickú hustotu, ktorá je porovnateľná s najlepšími súčasnými technológiami. To všetko pri nižších nákladoch a väčšej bezpečnosti.