MojElektromobil

Študentské projekty prepojené na segment elektromobility sú niekedy poriadne zaujímavé, až priam extrémne. Spomenúť si môžeme napríklad na študentov zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, ktorí so svojim elektrickým vozidlom chceli prekonať osobný rekord v úspornej jazde – 176 kilometrov na 1 kWh energie. O podobne extrémnom pokuse študentov nedávno informoval portál EuroNews.

Prvé solárne off-roadové auto  z dielne študentov Technickej univerzity v Eindhovene úspešne dokončilo svoju testovaciu 1000 kilometrovú jazdu bez jedinej zastávky na nabíjanie. O dostatok energie na náročnej trase z Maroka až na Saharu sa postarali solárne panely, ktorými je vozidlo Stella Terra pokryté.

Zdroj: solarteameindhoven

Dvojmiestne “experimentálne” vozidlo s váhou len 1200 kilogramov dokáže dosahovať rýchlosť 145 kilometrov za hodinu. Navrhnuté je pre jazdu v náročnom teréne a napriek tomu, že ide o akýsi experiment, prekvapivo môže legálne vyraziť aj na bežné cesty. Kľúčové je ale v tomto prípade to, že je zo značnej časti poháňané slnečnou energiou a za ideálnym podmienok dokáže počas jedného dňa prejsť až 630 kilometrov.

V náročnejšom teréne sa tento dojazd mierne znižuje na 550 kilometrov, stále ale platí, že ho takpovediac poháňa Slnko. Aj keď prakticky v kombinácii s menšou batériou, ktorú je možné nabiť aj tradične.

Ako totiž dodáva portál TheGuardian, vozidlo Stella Terra je vybavené líthium-iontovou batériou, vďaka čomu dokáže jazdiť aj v oblastiach so slabším slnečným žiarením. Akurát v takom prípade dokáže absolvovať omnoho kratšie trasy. Primárny cieľom projektu je však demonštrovať potenciál pre využitie solárnej energie v automobilom segmente. Technický manažér projektu, Bob van Ginkel, uviedol, že projekt by mohol byť inšpiráciou pre tradičných výrobcov automobilov ako sú Land Rover a BMW.

Zdroj: solarteameindhoven

Použité technológie majú výrazne prekračovať čokoľvek, čo je momentálne dostupné na trhu. Vozidlo Stella Terra bolo vytvorené od základov tak, aby odolalo náročným podmienkam, no súčasne zostalo dostatočne efektívne a ľahké na to, aby ho bolo možné poháňať slnečnou energiou.

Testovacia jazda síce prekonala očakávania, no samotní členovia projektu priznávajú, že predtým, než sa niečo podobné dostane na trh ich čaká ešte veľa práce. Výzvou je rozumné využitie dostupnej plochy vozidla, ale aj finančná otázka – dostatočne efektívne solárne panely sú stále veľmi nákladné. Napriek tomu veria, že projekt otvára dvere pre praktické využitie solárnej energie na pohon vozidiel.

Náš tip
Lightyear môže byť vo veľkých problémoch. Výrobca solárneho elektromobilu vyhlásil bankrot
30. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+