MojElektromobil

V súvislosti s nabíjaním elektromobilov sa dnes prakticky ako štandard uvádza čas potrebný na nabitie z 10 na 80 percent kapacity batérie. Pri moderných elektromobiloch je akýmsi priemerom približne polhodina, pri najlepších modeloch sa to skracuje niekde na úroveň 15 až 18 minút.

Rýchlosť nabíjania batérie elektromobilu závisí od množstva faktorov. Vo všeobecnosti ale platí, že najvyšší nabíjací výkon vozidlo dosahuje v prípadoch, kedy je batéria takmer úplne vybitá a dosahovanie špičkových hodnôt nabíjania obvykle trvá len pár minút.

Keď to zjednodušíme, tak čím vyššie je percento nabitie batérie, tým je dosahovaný nižší nabíjací výkon, čo v preklade znamená čím väčšia úroveň nabitia, tým pomalšie nabíjanie.

Pri nabití batérie nad 80 percent je už proces výrazne pomalšií a pokračovanie v nabíjaní nie je práve časovo najefektívnejšie. Aj preto sa často odporúča nabíjať v rozmedzí 10 až 80 %, respektíve 20 až 80 %, čo je z pohľadu času tá najefektívnejšia možnosť.

Samozrejme, nie každý sa zamýšľa nad tým ako dlho bude nabíjať svoj elektromobil a ako by v praxi mohla vyzerať tá najefektívnejšia možnosť. Bežne je to o tom, že vodič príde k nabíjacej stanici, začne nabíjať a nabíja kým je to potrebné alebo možné. Ak potrebuje nabíjať doplna, tak nabíja doplna. Ak má len krátku zastávku na občerstvenie, tak nabíja toľko, koľko môže. Bez ohľadu na to ako efektívne je nabíjacia stanica využívaná.


Nemali by ste prehliadnuť:

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N

Viac nabitých elektromobilov za rovnaký čas

Obvykle s tým nie je žiaden problém. Ako sa ale ukazuje v zahraničí, niektoré krajiny by chceli využívanie verejných nabíjacích staníc zefektívniť. Príkladom je aj kórejská metropola Soul, kde sa tamojšia samospráva rozhodla obmedziť nabíjanie elektromobilov na štátom vlastných verejných nabíjacích staniciach. Fungovať to má práve tak, že nabíjanie bude umožnené len do 80 % kapacity batérie vozidla. Na tému upozornil portál Electrive.

Myšlienka v pozadí tohto nápadu je pomerne jednoduchá. Nabíjanie batérie elektromobilu do 80 % je najefektívnejšie a čokoľvek nad túto hranicu už trvá neúmerne dlho, čím vlastne dochádza “k zbytočnému blokovaniu nabíjacej stanice”, ktorá by za ten istý časový úsek mohla obslúžiť nie jedno, ale viacero vozidiel. A tak sa samospráva rozhodla, že vodičov začne “aktívne motivovať” k tomu, aby nabíjaciu stanicu využívali čo najefektívnejšie.

Opatrenie sa má týkať 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc s výkonom 100 kW, ktoré sú vlastnené štátom. Do platnosti má vstúpiť ešte pred koncom aktuálneho roka.

Soul nie je výnimkou

Zaujímavé je, že rovnaké opatrenie prednedávnom prijal aj americký prevádzkovateľ nabíjacích staníc Electrify America. S cieľom obslúžiť viac zákazníkov za rovnaký čas a pri rovnakom počte nabíjacích staníc obmedzil nabíjanie na 10 lokalitách. Ako hornú hranicu zvolil 85 % úroveň nabitia. Po jej dosiahnutí má vodič 10 minút na to, aby svoj elektromobil odpojil a odišiel preč. V opačnom prípade sa mu začína účtovať poplatok za nečinnosť.

Náš tip
Zažite Tesla Cybertruck naživo! Salón Elektromobilov 2024 prináša do Košíc unikátnu príležitosť
6. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+