MojElektromobil

Elektromobily sa často dávajú do porovnania s alternatívami z oblasti klasických spaľovacích motorov. Najčastejšie k tomu dochádza pri porovnaní predajnej ceny a prevádzkových nákladov.

Prípadní záujemcovia o kúpu vozidiel s elektrickým pohonom si zvyknú prerátavať, či sa im takáto investícia oplatí, a ako dlho bude trvať, kým sa rozdiel medzi dvojicou verzií preplatí. Okrem toho sa dva rozdielne svety motorizmu do porovnávania dostávajú aj v množstve ďalších prípadov, pričom niekedy to ani nemá opodstatnenie.

Spotreba elektromobilov prepočítaná na benzín

S veľmi zaujímavým porovnaním, ktoré rozhodne má zmysel, prišiel portál fDrive.cz. S využitím dát švajčiarskeho autoklubu TCS zverejnil veľký prehľad spotreby elektromobilov s prepočtom na benzínový ekvivalent zvolených modelov.

Inak povedané, prehľad ukazuje akú spotrebu by mali jednotlivé elektromobily, keby sa spotreba elektrickej energie previedla na ekvivalent v podobe benzínového motora. Na základe týchto údajov má človek hneď lepšiu predstavu o tom, aké efektívne sú dnešné elektromobily a vie si vypočítať, koľko približne by vedel ušetriť na prevádzkových nákladoch.

Prezentované dáta vyzerajú veľmi zaujímavo. Najlepšie sú na tom modely Hyundai a Tesla, naopak najhoršie dopadla dvojica Porsche Taycan a Mercedes-Benz EQC. V porovnaní so spaľovákmi sú na tom však stále veľmi dobre.

Z prehľadu vyplýva celkom jednoznačný záver. S dnešnými elektromobilmi sa pri domácom nabíjaní jazdí násobne lacnejšie než s autami so spaľovacím motorom. Na to, aby sa situácia vyrovnala by ste museli jazdiť s priemernou spotrebou 2 litre benzínu na 100 kilometrov, a takú efektivitu spaľovacie motory jednoducho nedosahujú.
 
Jasnou ukážkou môže byť aj reálny príklad elektromobilu Tesla Model 3 Performance, kedy cena na 100 kilometrov vychádza na 2€/100 km. Vzhľadom na súčasnú cenu benzínu, ktorá sa pohybuje okolo 1,3€/liter, sa takéto náklady pri spaľovacích motoroch dosiahnuť nedajú. Tabuľka ukazuje, že približne rovnako to vyzerá pri každom elektromobile.
ModelSpotreba v kWhBenzínový ekvivalentKapacita batérie
Hyundai Ioniq Electric13,8 kWh 1,5 l 38,3 kWh
Tesla Model 3 Performance 14,8 kWh 1,6 l 75,0 kWh
Tesla Model 3 Standard 14,2 kWh 1,6 l 55,0 kWh
Hyundai Kona Pica 136 14,3 kWh 1,6 l 39,2 kWh
Hyundai Kona Origo 204 14,7 kWh 1,6 l 64,0 kWh
KIA e-Niro15,3 kWh 1,7 l 39,2 kWh
KIA e-Niro15,9 kWh 1,7 l 64,0 kWh
KIA e-Soul15,7 kWh 1,7 l 64,0 kWh
Aiways U5 Standard16,6 kWh 1,8 l 63,0 kWh
VW 20e-Up!16,4 kWh 1,8 l 36,8 kWh
BMW i316,3 kWh 1,8 l 37,9 kWh
Mitsubishi i-MiEV16,6 kWh 1,8 l 16,0 kWh
Ford Mustang Mach-E16,5 kWh 1,8 l 99,0 kWh
Opel Ampera-e16,5 kWh 1,8 l 60,0 kWh
Citroën e-C416,6 kWh 1,8 l 50,0 kWh
Peugeot iOn Active 17,0 kWh 1,9 l 14,5 kWh
Opel Corsa-e 17,6 kWh 1,9 l 50,0 kWh
Honda e17,2 kWh 1,9 l 35,5 kWh
Citroën C-Zero 17,0 kWh 1,9 l 14,5 kWh
Škoda Enyaq iV 60 17,6 kWh 1,9 l 58,3 kWh
Peugeot 208 Electric 17,6 kWh 1,9 l 50,0 kWh
Nissan Leaf e 18,5 kWh 2,0 l 62,0 kWh
Peugeot 2008 Electric 18,3 kWh 2,0 l 50,0 kWh
Tesla Model S Performance 19,3 kWh 2,1 l 100 kWh
VW ID.3 19,4 kWh 2,1 l 58,0 kWh
Mazda MX-30 19,0 kWh 2,1 l 35,5 kWh
Renault Zoe 20,0 kWh 2,2 l 52,0 kWh
Polestar 2 21,6 kWh 2,4 l 78,0 kWh
Škoda Enyaq iV 80 21,6 kWh 2,4 l 77,1 kWh
VW ID.4 21,6 kWh 2,4 l 82,0 kWh
Tesla Model X Performance 23,6 kWh 2,6 l 100 kWh
Jaguar I-Pace 24,8 kWh 2,7 l 90,0 kWh
Audi e-tron 24,9 kWh 2,7 l 71,0 kWh
Porsche Taycan 26,5 kWh 2,9 l 71,0 kWh
Mercedes-Benz EQC 26,3 kWh 2,9 l 80,0 kWh
22. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+