Náklady na jazdu elektromobilmi sa bežne zvyknú prezentovať ako jedna z najväčších výhod tohto typu áut. Často sa môžete stretnúť s informáciou, že na elektromobile dokážete jazdiť za cenu 2 či 3 € na 100 kilometrov, čo je objektívne omnoho lacnejšie než jazda na autách so spaľovacími motormi. Háčik tohto konkrétneho cenového rozdielu je v tom, že ide o prípady, kedy je elektromobil nabíjaný najvýhodnejšie – doma.
Áno, je tu ešte jedna prakticky výhodnejšia možnosť, kedy sa zvykne hovoriť o jazdení na elektromobile úplne zadarmo. Ide o situáciu, kedy si majiteľ elektromobilu elektrinu vyrába zo slnka, cez solárne panely. Túto možnosť ale pre našu demonštráciu vynecháme. Dôvod je prostý. Možnosť inštalácie solárnych panelov je dostupná len pre ľudí, ktorí bývajú v dome, a čo je dôležitejšie, súvisia s tým značné vstupné náklady.
Domáce nabíjanie a využívanie solárnej energie teda zanedbáme a zjednodušene sa pozrieme na porovnanie tankovanie versus nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach. Konkrétne sa pozrieme na tankovanie nafty a rýchlonabíjanie. Ide o čiastočnú reakciu na príspevok RTVS “Nafta začína byť výhodnejšia ako elektrina”, ktorý bol odvysielaný v rámci programu Správy RTVS.
Nafta vyhrala. Skutočne je to tak?
Do porovnania bolo zvolené auto s naftovým pohonom a spotrebou 6 litrov na 100 km s cenou 1,55 € za 1 liter, čoho výsledkom bola suma 9,3 € na 100 km. Na druhej strane stál elektromobil so spotrebou 18 kWh na 100 km, nabíjaný na DC stanici verejnej siete pri cene 0,60 € za 1 kWh, čoho výsledkom bola cena 10,80 €. Záver bol preto jednoznačný. Nabíjanie elektromobilov pri využívaní verejnej nabíjacej siete sa stáva drahším než tankovanie. Nafta vyhrala o 1,5 €. Hotovo.
Na prvý pohľad, pre nezainteresovanú osobu, to sedí. Jednoduchá matematika. Cena nabíjania 0,60 € za 1 kWh tiež vyzerá byť správna. Stačí sa pozrieť napríklad do cenníka ZSE Drive, kde pri DC nabíjaní svieti cena 0,59 € za 1 kWh. Tu ale prichádza háčik reálneho sveta, nie tabuľkového porovnania. Táto konkrétna suma, 0,59 € za 1 kWh, je platná pre službu ZSE Drive Guest. To znamenaná, že ide o nabíjanie bez registrácie.
Stačí, aby sa človek bezplatne zaregistroval, čím prejde na program ZSE Drive Eco a cena nabíjania sa razom znižuje na 0,49 € za 1 kWh. Prostou registráciou teda majiteľ elektromobilu v našom konkrétnom prípade znižuje náklady o 1,8 € (0,1 € x 18 kWh). Už týmto krokom hneď podliezame prevádzkové náklady naftovej konkurencie. Mierne, ale predsa.
Ak by sme išli ešte o krok ďalej a zvolili program ZSE Drive Partner, tak pri DC nabíjaní získavame cenu 0,29 € za 1 kWh. Výsledok je potom 5,22 € za našich 18 kWh, čo je 4 € menej než pri nafte. Počítať treba samozrejme s tým, že program ZSE Drive Partner je akýmsi paušálom s mesačným poplatkom 11,90 €. Súčasne ale platí, že okrem výhodnejších cien nabíjania získame “predplatené nabíjanie” v objeme 40 kWh.
Po akej dlhej dobe sa platený program preplatí? Oproti bezplatnému programu s registráciou máme cenu nabíjania výhodnejšiu o 0,20 € za 1 kWh – 0,49 € vs 0,29 €. Vezmime 40 kWh, ktoré získavame v rámci programu. Ak by sme tento objem nabíjali pri cene 0,49 € za 1 kWh, čo je bezplatný program ZSE Drive Eco, tak zaplatíme 19,6 €.
Už využitie predplateného objemu v tomto prípade preto znamená, že sme sa dostali do plusu. A potom jazdíme s cenou 5,22 € za 100 km. Zjednodušene povedané, stačí najazdiť 200 km mesačne a náklady sa prehupnú na stranu elektromobilov.
Nafta pri spotrebe 6 litrov na 100 km
1,55 € za 1 liter
9,3 € na 100 km
Elektrina pri spotrebe 18 kWh, nabíjanie bez registrácie
0,59 € za 1 kWh
10,62 € na 100 km
Elektrina pri spotrebe 18 kWh, nabíjanie s bezplatnou registráciou
0,49 € za 1 kWh
8,82 € na 100 km
Elektrina pri spotrebe 18 kWh, nabíjanie s programom
0,29 € za 1 kWh
5,22 € na 100 km
Nabíjame bez registrácie? Nezmysel
Kľúčovou informáciou z celého tohto (zjednodušeného) porovnávania je to, že majitelia elektromobilov nenabíjajú bez toho, aby využívali niektorý z programov prevádzkovateľov nabíjacích sietí. Nehovoriac o tom, že nie každý automaticky využíva rýchlejšie DC nabíjanie.
Napríklad cena AC nabíjania v sieti ejoin, ktorá nemá paušály, vychádza na 0,25 € za 1 kWh. Toto nabíjanie je pomalšie, čo ľudsky povedané znamená dlhší čas strávený na nabíjacej stanici, no ak sa človek vyslovene neponáhľa, tak prihliadne na ekonomický faktor.
Zvoliť najvyššiu cenu pri porovnávaní nákladov preto nedáva tak celkom zmysel. Každý majiteľ elektromobilu, ktorý svoje auto využíva v normálnom rozsahu si prirodzene hľadá tú najlepšiu ponuku. Prečo by potom nabíjal ako hosť, keď mu stačí bezplatná registrácia a hneď získava úplne iné ceny? Navyše typicky využíva kombináciu AC a DC nabíjania, čo náklady ešte viac znižuje.