Salón Elektromobilov 2023 Bratislava priniesol množstvo zaujímavých informácií, diskusií a prednášok. Medzi účastníkmi tohtoročnej akcie bol aj Drahomír Piok z detailingového štúdia RDM Garáž, ktorý vo svojej prezentácii prezradil ako vyzerá starostlivosť o osobné autá, vrátane elektromobilov. V textovej forme vám prinášame všetky kľúčové informácie z jeho vystúpenia. Video v plnom rozsahu nájdete priložené na konci článku.
- Skúsenosti s fotovoltikou a nabíjaním elektromobilov zo slnka
- Pripravovaná miniséria o cestovaní na elektromobiloch po Európe
- Kompletný prehľad elektromobilitou doma aj vo svete
- Horenie elektromobilov, možnosti hasenia a kontrola požiarov
- Detailingové štúdio RDM Garáž sa primárne venuje tomu, ako čo najdlhšie udržať auto v čo najlepšom možnom stave, no rovnako tak rieši prípadné poškodenia po vizuálnej stránke.
- Najlepšie je s ochranou a starostlivosťou prirodzene začať hneď na novom aute. Základnou a najjednoduchšou možnosťou je použitie vosku, čo pozostáva z dôkladného očistenia auta a následného nanesenia vosku. V tomto prípade ide o investíciu vo výške približne 30 až 40 €, ktorá pri pravidelnom (každoročnom) využívaní auto chráni proti korózii.
- Vyššou úrovňou ochrany je nanesenie sklokeramiky.
- Najlepšou možnosťou je nanesenie priehľadnej ochrannej fólie, čo už ale vyžaduje značné zručnosti. Jedno nanesenie prémiovej fólie dokáže auto ochrániť až 10 rokov. Fólia je pritom veľmi odolná a dokáže zabrániť aj škrabancom laku – poškodí sa len fólia, ktorá sa potom strhne a nanesie nová. Dokonca je možné pripoistiť aj samotnú fóliu. Pri pokrytí prednej časti vozidla (predný nárazník, svetlá, kapota, blatníky, zrkadlá a áčkový stĺpik) ide orientačne o investíciu vo výške 1500 €.
- Ochranná fólia zjednodušuje čistenie, pretože na nej “horšie drží špina”. Malé vlásočnicové škrabance sa vďaka “samoliečivej schopnosti” dokážu zaceliť.
- Pri základnej starostlivosti o auto netreba prehliadať interiér. Kožu je dobré pravidelne čistiť a impregnovať.
- Veľmi prehliadanou je starostlivosť o kolesá – pri oceľových brzdách sa v štrbinkách “zapečie” prach a malé čiastočky, ktorých sa po čase prakticky nedá zbaviť. Aby ste tomu predišli, stačí si zvyknúť pri čistení auta použiť čistič aj na kolesá.
- Čo sa týka ochrany čelného skla, tak na Slovensku oficiálne nemôže byť na skle nanesená fólia – aby sa neznižovala a neskresľovala viditeľnosť. Možným riešením pre ochranu je priehľadná fólia, ktorá zabraňuje rýchlemu poškodeniu skla. Reálne je ale veľmi ťažké nájsť dobrú fóliu na akékoľvek auto, pretože ide o veľmi špeciálny typ a zo skúseností RDM Garáže dobre funguje len na “rovných sklách”. Na slovenskom trhu jednoducho nie je dostupná dostatočne kvalitná, ktorú by malo zmysel aplikovať.
- Dnešné fólie na auto sú kvalitnejšie ako tie pred rokmi, ktorý po čase začali vystavením slnečnému žiareniu žltnúť.
- Naniesť sa dajú na prakticky každú lakovanú časť aj na svetlá. Vyrezávajú sa vopred na stroji a následne sa “lepia”.
- Kritická súčasť procesu nanesenia fólie je príprava auta: vyčistenie, dekontaminácia, kontrola. Pozornosť treba venovať každej špáre.
- Samotný proces lepenia pri prednej časti trvá približne jeden deň, ale závisí to od “náročnosti” auta. Pri hranatejších tvaroch karosérie je potrebné vynaložiť viac úsilia. Fólia po nanesení musí odstáť a následne sa zataviť, aby držala na mieste. Fólia nesmie narúšať dizajn auta, ale ani žiadnym spôsobom ovplyvňovať vlastnosti a funkcie auta.
- Fóliu je možné naniesť aj na staršie autá, vtedy sa ale vopred vyhodnocuje, či to má investícia zmysel vzhľadom na existujúci stav a prípadné poškodenia.
- Veľa vizuálnych poškodení laku je možné pomerne jednoducho opraviť pomocou “retuše”. Namieša sa presná farba podľa kódu vozidla a nanesie na poškodené miesta. Ide o relatívne nenáročnú opravu, avšak pri bližšom skúmaní je možné identifikovať, že “niečo bolo robené”.