MojElektromobil

Nemecký autoklub ADAC vo svojej každoročnej štatistike porúch na cestách prvýkrát podrobnejšie analyzoval aj elektromobily. S ich narastajúcim počtom na cestách je totiž možné z výjazdov takzvaných „žltých anjelov“ vyvodiť relevantné závery. Svoje miesto v rebríčku si tentoraz našla aj Škoda Enyaq. Informácie zverejnil portál Aktuálně.cz.

Štatistiky porúch za rok 2024 ukazujú, že elektromobily sú čoraz spoľahlivejšie

V roku 2024 zaznamenal ADAC43 678 výjazdov k poruchám elektromobilov. To je oproti štatistike z minulého roku až o 46 % viac. Tento prudký nárast však nie je prekvapením, keďže elektromobilov na nemeckých cestách rýchlo pribúda. Pozitívom je, že niektoré modely sa už objavujú v dostatočnom množstve na to, aby ich bolo možné seriózne vyhodnocovať v rámci štatistík spoľahlivosti.

nabijanie v zime

Aby sa konkrétny model dostal do štatistiky, musí byť registrovaný aspoň v počte 7 000 kusov počas dvoch po sebe nasledujúcich rokov. V prípade, že táto hranica bola prekročená, započítavajú sa aj modely s minimálne 5 000 registráciami za daný rok. ADAC namiesto absolútnych čísel zohľadňuje počet porúch v pomere k tisícke registrovaných vozidiel daného typu. Vďaka tomu nie sú modely s vyšším počtom predaných kusov automaticky znevýhodnené. Rovnaký prístup spoločnosť zvolila aj pri porovnaní spoľahlivosti spaľovacích a elektrických áut.

skoda enyaq facelift 2025 - elektromobily
Škoda Enyaq Facelift 2025 | Zdroj: Tomáš Meňuš

V prípade áut vyrobených v roku 2020 potrebovalo pomoc 12,2 z 1 000 automobilov so spaľovacím motorom, zatiaľ čo u elektromobilov to bolo len 8,5. Bez ohľadu na typ pohonu bol najčastejšou príčinou problémov vybitý štartovací akumulátor. Pri vozidlách so spaľovacím motorom sa tento problém vyskytol v 5,8 % prípadoch, pri elektrických v 4,6 %. Čo sa však týka pohonných jednotiek, elektromobily sú na tom omnoho lepšie.

bmw i3 test elektromobily
BMW i3

Poruchy elektromotorov boli oveľa zriedkavejšie (iba 0,7 prípadov z tisíc áut), kým pri spaľovacích motoroch štatistika ukazuje 2,5. Odborníci to pripisujú jednoduchej konštrukcii elektromotorov. V tomto type automobilov totiž chýbajú súčiastky, ktoré sa zvyknú na spaľovacích motoroch častejšie kaziť. Okrem toho elektrické autá nevyužívajú ani motorový olej a produkujú menej tepla, čo prispieva k dlhšej životnosti komponentov.

Mohlo by vás zaujímať: 

Elektrické vozidlá zaznamenali menej problémov aj so zamykaním, kľúčmi a imobilizérmi. Spoločnosť tento faktor pripisuje širším možnostiam ovládania, ako to poznáme napríklad u elektromobilov značky Tesla, ktoré sa dajú odomykať alebo naštartovať cez mobilnú aplikáciu. V prípade straty karty teda vodič nie je odkázaný na technickú pomoc. Zo sledovaných elektromobilov si najlepšie viedlo BMW i3 z roku 2020, ktoré zaznamenalo len 0,2 poruchy na tisíc sledovaných kusov áut. Staršie modely automobilov sa tak preukázali ako mimoriadne spoľahlivé.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 | Zdroj: Volkswagen

Veľmi dobre si viedla aj Tesla Model 3, ktorá je podľa štatistiky na cestách jedným z najspoľahlivejších elektromobilov (0,5 porúch na 1 000 sledovaných kusov). Škoda Enyaq sa umiestnila na stredných priečkach (1,4), o niečo lepšie skóre dosiahla konkurencia, a to Volkswagen ID.3 (0,7) a ID.4 (1,0). V porovnaní so spaľovacím SUV Škoda Kodiaq je Enyaq podľa štatistík spoľahlivejším vozidlom. Najhoršie čísla zaznamenal Hyundai Ioniq 5 (22,4 porúch na 1 000 kusov). Najčastejšie išlo o závadu v riadiacej jednotke nabíjania ICCU, ktorá má na starosti znižovanie napätia z 800 V na 12 V potrebných pre štartovaciu batériu. Výrobca údajne o probléme vie a pracuje na riešení.

Náš tip
Tento nový elektromobil má najväčší frunk na trhu


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

24. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+