Nemecký autoklub ADAC vo svojej každoročnej štatistike porúch na cestách prvýkrát podrobnejšie analyzoval aj elektromobily. S ich narastajúcim počtom na cestách je totiž možné z výjazdov takzvaných „žltých anjelov“ vyvodiť relevantné závery. Svoje miesto v rebríčku si tentoraz našla aj Škoda Enyaq. Informácie zverejnil portál Aktuálně.cz.
Štatistiky porúch za rok 2024 ukazujú, že elektromobily sú čoraz spoľahlivejšie
V roku 2024 zaznamenal ADAC až 43 678 výjazdov k poruchám elektromobilov. To je oproti štatistike z minulého roku až o 46 % viac. Tento prudký nárast však nie je prekvapením, keďže elektromobilov na nemeckých cestách rýchlo pribúda. Pozitívom je, že niektoré modely sa už objavujú v dostatočnom množstve na to, aby ich bolo možné seriózne vyhodnocovať v rámci štatistík spoľahlivosti.
Aby sa konkrétny model dostal do štatistiky, musí byť registrovaný aspoň v počte 7 000 kusov počas dvoch po sebe nasledujúcich rokov. V prípade, že táto hranica bola prekročená, započítavajú sa aj modely s minimálne 5 000 registráciami za daný rok. ADAC namiesto absolútnych čísel zohľadňuje počet porúch v pomere k tisícke registrovaných vozidiel daného typu. Vďaka tomu nie sú modely s vyšším počtom predaných kusov automaticky znevýhodnené. Rovnaký prístup spoločnosť zvolila aj pri porovnaní spoľahlivosti spaľovacích a elektrických áut.

V prípade áut vyrobených v roku 2020 potrebovalo pomoc 12,2 z 1 000 automobilov so spaľovacím motorom, zatiaľ čo u elektromobilov to bolo len 8,5. Bez ohľadu na typ pohonu bol najčastejšou príčinou problémov vybitý štartovací akumulátor. Pri vozidlách so spaľovacím motorom sa tento problém vyskytol v 5,8 % prípadoch, pri elektrických v 4,6 %. Čo sa však týka pohonných jednotiek, elektromobily sú na tom omnoho lepšie.

Poruchy elektromotorov boli oveľa zriedkavejšie (iba 0,7 prípadov z tisíc áut), kým pri spaľovacích motoroch štatistika ukazuje 2,5. Odborníci to pripisujú jednoduchej konštrukcii elektromotorov. V tomto type automobilov totiž chýbajú súčiastky, ktoré sa zvyknú na spaľovacích motoroch častejšie kaziť. Okrem toho elektrické autá nevyužívajú ani motorový olej a produkujú menej tepla, čo prispieva k dlhšej životnosti komponentov.
Mohlo by vás zaujímať:
- Hyundai oslavuje úspech štvrtýkrát po sebe. Elektrický Inster získal prestížne ocenenie
- Zakladateľ spoločnosti Nikola bol omilostený. Trevor Milton bojuje o majetok
- CATL má nové, prakticky nezničiteľné batérie. 5 minút nabíjania stačí na dojazd 482 kilometrov
Elektrické vozidlá zaznamenali menej problémov aj so zamykaním, kľúčmi a imobilizérmi. Spoločnosť tento faktor pripisuje širším možnostiam ovládania, ako to poznáme napríklad u elektromobilov značky Tesla, ktoré sa dajú odomykať alebo naštartovať cez mobilnú aplikáciu. V prípade straty karty teda vodič nie je odkázaný na technickú pomoc. Zo sledovaných elektromobilov si najlepšie viedlo BMW i3 z roku 2020, ktoré zaznamenalo len 0,2 poruchy na tisíc sledovaných kusov áut. Staršie modely automobilov sa tak preukázali ako mimoriadne spoľahlivé.


Veľmi dobre si viedla aj Tesla Model 3, ktorá je podľa štatistiky na cestách jedným z najspoľahlivejších elektromobilov (0,5 porúch na 1 000 sledovaných kusov). Škoda Enyaq sa umiestnila na stredných priečkach (1,4), o niečo lepšie skóre dosiahla konkurencia, a to Volkswagen ID.3 (0,7) a ID.4 (1,0). V porovnaní so spaľovacím SUV Škoda Kodiaq je Enyaq podľa štatistík spoľahlivejším vozidlom. Najhoršie čísla zaznamenal Hyundai Ioniq 5 (22,4 porúch na 1 000 kusov). Najčastejšie išlo o závadu v riadiacej jednotke nabíjania ICCU, ktorá má na starosti znižovanie napätia z 800 V na 12 V potrebných pre štartovaciu batériu. Výrobca údajne o probléme vie a pracuje na riešení.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom