Autá značky Tesla patria medzi tie najbezpečnejšie na svete z hľadiska ochrany pri nehode, no to neznamená, že ich vodiči jazdia bezchybne. Nová štúdia ukázala, že práve majitelia Tesiel boli v roku 2024 najhoršími vodičmi v USA (kde bola štúdia vykonaná a nemusí tak zobrazovať reálne výsledky vodičov v Európe), čím predbehli značku Ram, ktorá dominovala v tomto rebríčku rok predtým. Správu priniesol portál InsideEVs.
Analýza poisťovacej spoločnosti LendingTree vyhodnotila 30 automobilových značiek na základe poistných udalostí medzi januárom a decembrom 2024. Vodiči v elektromobiloch značky Tesla mali v priemere 36,94 nahlásených incidentov na 1 000 šoférov, čo je nárast oproti hodnote 31,93 v roku 2023. Incidenty zahŕňali nehody, jazdu pod vplyvom alkoholu, prekračovanie rýchlosti a ďalšie dopravné priestupky.
Mohlo by vás zaujímať:
- Mestské žihadlo, rodinné SUV aj špičkový športiak. Elektromobily Hyundai bojujú o váš hlas v ankete Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing
- Test Porsche Macan Turbo: Symfónia komfortu, dynamiky a technológie
- Volkswagen sa pripravuje na príchod svojho najlacnejšieho elektromobilu. Toto vieme o modeli ID.1
Ram skončil na druhom mieste, no bol najhorší v 16 štátoch, zatiaľ čo Tesla dominovala „len“ v 11-tich. Vodiči automobilov značky RAM mali v priemere 33,92 incidentov na 1 000 vodičov, pričom najhoršie výsledky dosiahli v New Jersey (74,2) a Kalifornii (70,78). Trojicu najhorších doplnila značka Subaru s priemerom 32,85 incidentov. Podľa Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) je jedným z hlavných problémov rozšírené používanie mobilných telefónov za volantom.


Rastie aj počet smrteľných nehôd spôsobených nepozornosťou vodičov, pričom veľkým faktorom je popularita veľkých SUV a pickupov, ktoré obmedzujú výhľad na cestu. Ďalším diskutovaným problémom je systém Tesla Autopilot a kontroverzne pomenovaný systém bezkontaktného riadenia Full-Self Driving. Tento systém bol spojený so stovkami nehôd, vrátane smrteľných. Napriek tomu Elon Musk presadzuje zrušenie federálnych požiadaviek na hlásenie nehôd autonómnych systémov, čo by mohlo obmedziť reguláciu bezpečnosti vozidiel.
A čo jazda pod vplyvom alkoholu?
Na opačnom konci rebríčka boli vodiči značiek Mercury, Pontiac a Cadillac, ktorí mali najmenej hlásených incidentov. Je však potrebné dodať, že Mercury a Pontiac už nie sú aktívne značky, takže ich nižší počet na cestách mohol ovplyvniť výsledky. Zaujímavé je aj poradie podľa počtu prípadov jazdy pod vplyvom alkoholu. Pontiac mal najvyšší priemer (3,11 na 1 000 vodičov), nasledovaný BMW (2,57) a Teslou (2,23).
Samotné Tesly sú z hľadiska konštrukčnej bezpečnosti na špičkovej úrovni – Model Y získava ocenenie IIHS Top Safety Pick+ každý rok od uvedenia na trh, Model 3 ho mal medzi rokmi 2018 a 2022. Problémom však zostáva, že mnohí vodiči ich využívajú nesprávne alebo preceňujú schopnosti asistenčných systémov. Štúdia z novembra 2024 od iSeeCars dokonca ukázala, že Tesla má viac ako dvojnásobný počet smrteľných nehôd na miliardu najazdených míľ oproti priemeru.

