Koncern Stellantis uzatvára nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Zeta Energy. Cieľom je vytvorenie produkčnej verzie lítium-sírových batérií, ktoré už dlhodobo dávajú veľké nádeje segmentu elektromobility. Informuje o tom v tlačovej správe.
Lítium-sírové batérie by v prvom rade mali ponúknuť výrazne lepší pomer medzi kapacitou a hmotnosťou batérie. Vyššia energetická hustota pritom predstavuje kľúčový pokrok. Technológia zjednodušene povedané umožňuje vyrobiť batérie s rovnakou kapacitou aká je vo vozidlách používaná dnes, no pri výraznom znížení ich váhy, čo má prirodzene pozitívny dopad na celkovú efektivitu elektromobilu. Po stránke jazdných vlastnostní, ako aj pri elektrickom dojazde.
V súvislosti s novou technológiou sa okrem toho spomína aj možnosť dosiahnuť rýchlejšie nabíjanie (Stellantis uvádza až o 50 %), ako aj nižšie náklady na produkciu, čo sa opiera aj o skutočnosť, že lítium-sírové batérie neobsahujú tradičné drahé kovy ako kobalt, grafit, mangán či nikel.
Koncern očakáva, že lítium-sírové batérie budú viac než o polovicu lacnejšie ako dnešné lítium-iónové batérie. Podieľať sa na tom má aj to, že Zeta Energy vo výrobnom procese spracováva odpadové materiály a nespracovanú síru, čo sú typicky zvyšky z produkcie chemického alebo energetického priemyslu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen prehodnotil svoj spôsob predaja. Náklady boli až príliš vysoké
- Prieskum spokojnosti majiteľov: V TOP 3 sú dve automobilky vyrábajúce len elektromobily
- Xiaomi YU7: Výrobca elektroniky ukázal elektrické SUV, ktorým chce konkurovať Tesle Model Y
Sľubuje zlepšenia vo všetkých smeroch
Potenciál pre posunutie celého segmentu elektrických vozidiel je teda obrovský – lacnejšie batérie, rýchlejšie nabíjanie a zníženie hmotnosti vozidla pri zachovaní kapacity batérie. Už samotné zníženie nákladov na batérie by sa pritom malo logicky prejaviť na znížení obstarávacej ceny elektromobilov, čo by ich badateľne zatraktívnilo v očiach potenciálnych zákazníkov.
Prakticky rovnaké je to aj pri spomínanom skrátení doby nabíjania, zlepšení jazdných vlastností a znížení spotreby. Ak by sa skutočne podarilo dosiahnuť citeľný pokrok vo všetkých troch či štyroch oblastiach, tak nové elektromobily by sa dostali do úplne inej pozície než dnešné modely.
Premiéra už v roku 2030
Spoločný zámer dvoch spoločností je preto celkom prirodzene označovaný za „prelomový“. Zatiaľ sa ale nachádza v počiatočnej fáze. Ak všetko pôjde hladko, tak nová technológia bude v elektromobiloch koncernu Stellantis nasadená od roku 2030. Nejde o náhodu, ale o súčasť dlhodobej stratégie Dare Forward 2030, ktorá počíta aj s rozsiahlou ponukou viac ako 75 modelmi batériových elektromobilov.