Masívna elektrifikácia dobehla aj koncern Stellantis, ktorý predstavil novú stratégiu. Investuje extra 30 miliárd dolárov, pričom prinesie 4 platformy pre elektrické vozidlá s dojazdom do 800 km, pickup, aj športové kupé.
Masívna elektrifikácia Stellantis
Automobilový koncern Stellantis vznikol nedávnym spojením firiem PSA Group a FCA. Jeho súčasťou je aj výrobný závod v Trnave (výroba modelov Peugeot a Citroen). Včera koncern v online prezentácii EV DAY 2021 oznámil, že do elektrifikácie modelov investuje o 30 miliárd eur viac oproti predchádzajúcej stratégii.
Sľubuje vývoj 4 nových platforiem pre rôzne typy elektrických modelov s dojazdom 500 až 800 kilometrov. Na nich majú byť vyvíjané aj nové vozidlá americkej značky Dodge a Chrysler. Koncern hovorí o príchode elektrického muscle car (športové kupé so zadným náhonom) a tiež elektrického pickupu RAM.
Novú stratégiu okomentoval výkonný riaditeľ skupiny Stellantis Carlos Tavares takto:
„Zákazník je vždy srdcom spoločnosti Stellantis a naším záväzkom v súvislosti s týmto investičným plánom vo výške 30 miliárd eur je ponúknuť ikonické vozidlá, ktorých výkon, štýl, komfort a elektrický dojazd zapadajú do ich každodenného života. Stratégia, ktorú sme stanovili, zameriava správne množstvo investícií na správnu technológiu, aby sa dostali na trh v pravý čas, a zaisťuje, aby Stellantis poskytol slobodu pohybu tým najefektívnejším, dostupným a udržateľným spôsobom.“
Najdôležitejšie vyhlásenia Stellantis v novej stratégii:
- Investícia vyše 30 miliárd eur do elektromobility a do vývoja softvéru do roku 2025, s efektivitou investície o 30% vyššou ako priemer v priemysle
- Cieľ predajov vozidiel s nízkymi emisiami (low-emission vehicle) na úrovni 70% v Európe a 40% v Spojených štátoch do roku 2030
- Všetkých 14 značiek v koncerne Stellantis ponúkne najlepšie možnosti plne elektrických vozidiel vo svojej triede
- Príchod batériových elektrických vozidiel s dojazdom 500-800 kilometrov a rýchlosťou nabíjania 32 km za minútu
- 4 flexibilné platformy pre elektromobily, škálovateľná rodina troch elektrických pohonných modulov a štandardizovaných batériových packov pre všetky značky a segmenty
- Platforny navrhnuté pre maximálnu životnosť vďaka pravidelne aktualizovanému softvéru aj hardvéru
- Globálna stratégia výroby batérií o celkovej kapacite 260 GWh do roku 2030, bude podporená piatimi gigatovárňami v Európe aj v Severnej Amerike
- Predstavenie technológie solid-state batérií v roku 2026
Elektrické športové kupé aj pickup
Na prezentácii firma potvrdila, že pod značkou Dodge prinesie na trh aj plne elektrické športové kupé (označenie eMuscle) a elektrický pickup. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o plne elektrický model Dodge Charger, alebo Challenger. V prípade pickupu pôjde k elektrifikácii modelu RAM 1500, ktorý je na americkom trhu veľmi obľúbený a bude priamo konkurovať elektrickému Fordu F-150 Lightning. Elektromobily prinesie aj značka terénnych vozidiel Jeep.
Stellantis združuje 14 svetových výrobcov osobných aj úžitkových automobilov: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot, Ram a Commercial Vehicles. Pre všetky tieto značky koncern vymyslel nové slogany s ohľadom na elektrifikáciu.
Pre koncern Stellantis a všetky pridružené značky bola takáto stratégia viac než potrebná v prebiehajúcej transformácii automobilového priemyslu. Koncern však cieli na americkom trhu len na 40%-né predaje nízko-emisných vozidiel do roku 2030, čo môže predstavovať problém. Iné automobilky už cielia aj na 100%-né predaje elektromobilov, resp. elektrifikovaných áut v tomto roku.