MojElektromobil

Symbio, spoločný podnik, ktorý rovným dielom vlastní trojica Forvia, Michelin a Stellantis oznámil otvorenie najväčšieho integrovaného závodu na výrobu vodíkových palivových článkov v Európe.

Koncern Stellantis ohlásil akvizíciu 33,3 % podielu v podniku Symbio len v máji tohto roka. Cieľom v pozadí tohto rozhodnutia malo byť posilnenie aktivít v segmente alternatívnych pohonov. V tomto konkrétnom prípade vidí potenciál vo vodíkovom pohone.

50 000 palivových článkov ročne

Symbio plánuje do roku 2026 dosiahnuť výrobnú kapacitu 50 000 palivových článkov ročne. Kľúčovú rolu v tom bude zohrávať práve gigafactory SymphonHy, ktorá bola uvedená do prevádzky. Súčasná výrobná kapacita pritom dosahuje 16 000 palivových článkov ročne.

Už teraz sa má vo veľkej miere využívať vysoká úroveň automatizácie a robotiky, čo má v konečnom dôsledku umožniť výrobu veľkého množstva produktov pri dosahovaní nízkych nákladov.

Veľkovýrobná fabrika sa aktuálne rozkladá na ploche 26 000 metrov štvorcových. Do roku 2026 sa to má rozšíriť až na 40 000 metrov štvorcových. Súčasťou areálu je sídlo spoločnosti, výrobné priestory, inovačné centrum aj vzdelávacie centrum Symbio Hydrogen Academy.

Nové vodíkové modely Stellantis

Koncern Stellantis nedávno oznámil, že svoju ponuku vozidiel rozšíri o veľké vodíkové dodávky s dojazdom až 500 kilometrov a časom plnenia paliva pod 10 minút.

Taktiež počíta s vývojom vodíkového pohonu pre pick-upy značky Ram. Ich dojazd sa má pohybovať v rozmedzí od 320 po 515 kilometrov (podľa počtu náprav) a časom doplnenia paliva 5 minút. To všetko bez toho, aby integrácia vodíkového pohonu negatívnym spôsobom ovplyvnila užitočné zaťaženie či ťažnú kapacitu. Pre všetky tieto modely bude palivové články vyrábať práve Symbio.

Parita s batériovou elektromobilitou aj spaľovacími motormi

Fabrika SymphonHy je súčasťou strategického výrobného a technologického projektu HyMotive, ktorý podporuje Európska únia a francúzska vláda ako jeden z dôležitých projektov spoločného európskeho záujmu („Important Projects of Common European Interest“).

Celkové investície do projektu HyMotive dosahujú 1 miliardu € pre časový horizont 7 rokov. V pláne je vybudovanie druhej veľkovýrobnej fabriky, vďaka čomu sa má výrobná kapacita vo Francúzsku do roku 2028 navýšiť na 100 000 vodíkových palivových článkov ročne.

Hlavný cieľ je ale omnoho ambicióznejší. Ide o vytvorenie prelomovej technológie na podporu konkurencieschopnosti palivových článkov, kedy má byť do roku 2030 dosiahnutá rovnosť s batériovými elektromobilmi a tradičnými spaľovacími motormi.

Náš tip
Volkswagen prichádza s veľkou novinkou. Elektromobilom môžete napájať domácnosť
11. decembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+