MojElektromobil

Koncern Stellantis je dlhodobo popredným hráčom na trhu s dodávkami. Po minuloročnej modernizácii úžitkových vozidiel koncernu Stellantis teraz skupina pridáva do svojho portfólia k elektrickým verziám dodávok od značiek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall a Fiat aj vodíkové varianty. Tie sa začali sériovo vyrábať pred niekoľkými dňami v továrňach v talianskom meste Attesa a v poľských Gliwiciach. Správu priniesol portál electrive.

Druhá generácia systému palivových článkov pre stredne veľký modelový rad zabezpečí dojazd až 400 kilometrov a čas tankovania kratší ako štyri minúty. Veľké dodávky budú mať podľa spoločnosti Stellantis dojazd až 500 kilometrov a čas potrebný na dočerpanie vodíka má byť päť minút.

Skupina zatiaľ uvádza na trh osem verzií stredných a veľkých dodávok s palivovými článkami: Citroën ë-Jumpy a ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo a E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro a Movano, ako aj Peugeot E-Expert a E-Boxer. Výrobca sa nevyjadruje k tomu, aká vysoká bude produkcia v jeho závodoch. Zatiaľ nie sú známe ani podrobnosti o samotnom systéme pohonu, ktorý bude pravdepodobne v každom zo štyroch stredných a veľkých sesterských modelov do veľkej miery identický.

Stellantis H2 Fiat Ducato Opel Movano Peugeot Boxer Citroen Jumper
Modelová paleta veľkých vodíkových dodávok | Zdroj: Stellantis

Ohľadom veľkých dodávok Fiat Ducato, Opel Movano, Citroën Jumper a Peugeot Boxer spoločnosť Stellantis pred tromi mesiacmi oznámila, že od polovice roka 2024 bude v týchto modeloch k dispozícii upravená verzia vodíkového pohonu – so spomínaným dojazdom až 500 kilometrov. To je o 80 kilometrov viac, ako by mali dosiahnuť BEV verzie týchto dodávok vďaka druhej generácii elektrických pohonov. Vzhľadom na tento pomerne mierny rozdiel vodíkové vozidlá pravdepodobne zaujmú predovšetkým rýchlosťou doplnenia zdroja energie v porovnaní s elektromobilmi.

Je však jasné, že vodíkové verzie budú vychádzať z faceliftovaných modelov, ktoré Stellantis predstavil v októbri. Tie sú vybavené novým kokpitom s desaťpalcovým displejom pre vodiča a väčším úložným priestorom ako predtým. Taktiež dôjde k redukcií variantov vo výrobe – v budúcnosti budú dostupné len dve namiesto troch dĺžok (vypadol model S s dĺžkou 4,60 m).

Cena vodíkovej dodávky

Cenovka vodíkových dodávok zatiaľ stanovená nebola. S dostupnosťou čerpania vodíka na Slovensku je to však horšie. Aktuálne je v prevádzke len jedna vodíková stanica, ktorá sa nachádza v Bratislave.

Podobný dojazd ako avizované vodíkové dodávky však podľa výrobcu dosahuje aj nová generácia elektrických dodávok Mercedes-benz e-Sprinter. Hovorí o dojazde v rozpätí 400 až 500 kilometrov podľa cyklu WLTP.

Mercedes-Benz eSprinter 2023
Mercedes-Benz eSprinter | Zdroj: Mercedes-Benz

S inovovaným modelom v kategórii veľkých dodávok prišiel aj Renault. Pri novej generácii Renault Master E-Tech bude mať zákazník na výber medzi 40 kWh a 87 kWh batériou. V prípade konfigurácie s väčšou batériou ponúkne dojazd na úrovni na 460 km podľa WLTP.

Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Náš tip
eFleet Day 2024: Najväčšia slovenská konferencia o elektromobilite vo firmách spúšťa registráciu

5. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+