Koncern Stellantis už dávnejšie spomínal prípravu nových podvozkových platforiem, na ktorých budú vyrastať nové modely. Pripravované boli hneď štyri, aby došlo k vytvoreniu zázemia pre prakticky všetky segmenty. Jedna z platforiem, určená pre osobné autá najväčších rozmerov, niesla označenie STLA Large. Nedávno sme sa o nej dozvedeli podrobnosti. Téme sa venoval portál InsideEVs.
Stellantis prezrádza, že pôjde o flexibilné riešenie, ktoré budú využívať značky ako Dodge, Jeep, Alfa Romeo, Chrysler a Maserati. Na rozmedzie rokov 2024 až 2026 je už naplánovaných 8 modelov, pričom premiéra sa odohrá pod taktovkou značky Dodge. Nasledovať má Jeep a až potom modely značiek Alfa Romeo, Chrysler a Maserati.
Platforma STLA Large má byť vyvinutá primárne pre batériové elektromobily, avšak využívať sa dá aj v prípade hybridov, plug-in hybridov a dokonca aj klasických spaľovacích motorov. Jej univerzálnosť je zdôrazňovaná aj tým, že konštruktéri majú voľnú ruku v tom, či siahnu po jednom alebo dvoch motoroch, po pohone prednej, zadnej alebo obidvoch náprav.
Rázvor nápravy sa môže pohybovať v rozsahu od 2 870 po 3 075 mm, celková dĺžka vozidla od 4 764 po 5 126 mm a šírka od 1 897 po 2030 mm. To okrem iného znamená, že na rovnakej platforme môžu vyrastať tradičnejšie osobné autá, crossovery, SUV, výkonné športové modely či limuzíny ako zástupcovia luxusného segmentu. Najvýkonnejšie modely vraj budú dosahovať zrýchlenie z 0 na 100 km/h “niekde na úrovni” 2 sekúnd.
800 km dojazd a ultrarýchle nabíjanie
Okrem tohto všeobecného základu sa koncern podelil aj o podrobnosti pri využití platformy pre čisto elektrické modely. V závislosti od konkrétnej dĺžky výsledného vozidla je možné osadiť batériu s kapacitou buď do 85 kWh alebo až do 118 kWh. V prípade vyššej kapacity sa predpokladá dosahovanie dojazdu až 800 kilometrov na jedno nabitie (pre sedany).
Zaujímavosťou je, že platforma podporuje 400-voltovú aj 800-voltovú architektúru, takže konštruktéri sa môžu rozhodnúť, ktorú možnosť zvolia pre konkrétny model. Pri zvolení vyššej možnosti je možné dosahovať nabíjací výkon až 270 kW, čo má znamenať, že za 1 minúta nabíjania je do batérie možné dodať až 4,5 kWh energie.
Pri nabíjaní z 20 na 80 % kapacity batérie sa predbežne spomína čas 16 minút, avšak to platí len v tom najlepšom možnom prípade. Ak by nabíjanie prebiehalo v priemere s výkonom 141 kW, čo je približne polovica maximálneho potenciálu, tak nabitie z 20 na 80 % potrvá približne 30 minút.