MojElektromobil

Po relatívne krátkej dobe tu v súvislosti s predajmi elektromobilov opäť máme správy, že Tesla už nie je jednotkou. Prekonať ju mala čínska značka BYD. Áno, ak si hovoríte, že toto tu už predsa bolo, tak máte pravdu. Opakuje sa prakticky totožná situácia z júla 2022, čo si môžete všimnúť aj nižšie, na pôvodnej verzii tohto článku.

Čínsky trh s elektromobilmi skutočne naberá na sile, no Tesla si svoju pozíciu lídra zvládla obhájiť aj v roku 2022. Znovu sa stalo to, že pri porovnávaní počtu predaných vozidiel sa “pomiešali hrušky s jablkami”. To, že čínske BYD počas roka 2022 zákazníkom dodalo viac “áut do zásuvky” ako Tesla je pravda. Navrch má približne o 540 000 kusov.

História sa opakuje

Problém je však v tom, že v prípade BYD ide o celkové predaje, kam skoro v pomere 50/50 spadajú batériové elektromobily (911 141 kusov) aj plug-in hybridy (946 238 kusov), zatiaľ čo Tesla predala čisto 1,31 milióna elektromobilov. Na túto skutočnosť sme upozornili aj v článku o tom, ako sa vyvíjal predaj elektromobilov v roku 2022.

V roku 2022 predal BYD viac ako 1,85 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čím viac ako strojnásobil čísla z roku 2021. Vďaka tomu je BYD najväčším výrobcom automobilov s elektrickým pohonom na svete, no pri čisto elektromobiloch je stále na prvom mieste Tesla (1 300 000+).

Naďalej platí, že najviac elektromobilov predala Tesla, a ako môžeme vidieť na zverejnených číslach, v tomto smere mala počas roka 2022 ešte stále navrch o približne 400 000 kusov. 

Činu netreba podceňovať

Napriek tomu platí, že čínskemu trhu treba venovať pozornosť a určite ho netreba podceňovať. Analytici už dlhodobo upozorňujú, že pre Európu môže čínska produkcia predstavovať veľké problémy. A to v podstate na dvoch frontoch. Jednak ide o cenovo dostupné čínske elektromobily, ktorým európske značky dokážu konkurovať len veľmi ťažko.

Súčasne ide o presúvanie výroby práve do Číny, čo môže mať nemalý ekonomický dopad na Európu. Obidve tieto veci spája prakticky rovnaký menovateľ – nižšie výrobné náklady. Či už priamo na výrobu, pracovnú silu alebo na výskum.

Analýzy uvádzajú, že do roku 2025 bude v Európe predaných 800 000 vozidiel z čínskej produkcie. Výraznejší nárast sa očakáva už počas roka 2024. Približne 330 000 z toho má pripadať na modely značiek ako Tesla, BMW či Renault, ktoré časť svojej výroby zastrešia práve v Číne.

Stratila Tesla svoje prvenstvo? Nie tak celkom

7. júla 2022

V uplynulých dňoch sa vo viacerých médiách objavila informácia o tom, že Tesla prišla o svoju pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete. Z prvej priečku ju mala po dlhých rokoch zosadiť čínska spoločnosť BYD.

Pri prvom pohľade na výrobné čísla je to úplne jasné. Tesla počas prvého polroka 2022 vyrobila celkovo 564 743 elektromobilov. Čínsky konkurent, BYD, za rovnaké obdobie dosiahol výrobu 638 157 elektrických vozidiel.

A práve tu si môžeme všimnúť kľúčový rozdiel. Tesla vyrába výhradne batériové elektromobility, zatiaľ čo do čísel BYD patria batériové elektromobily rovnako ako plug-in hybridy. Preto interpretácia, že Tesla už viac nie je najväčším výrobcom elektromobilov nie je správna.

Niečo sa tu tak trochu “stratilo v preklade” pri preberaní informácií od portálu CleanTechnica, ktorý používa označenie “plugin vehicle”, k čomu je našim asi najlepším ekvivalentom “auto do zásuvky”. Aj v samotnej prehľadovej tabuľke ale jasne uvádza, že do čísel pri modeloch BYD patria elektromobily (BEV) aj plug-in hybridy (PHEV).

Ukážka tabuľky od CleanTechnica | Foto: CleanTechnica.com

Ak by išlo o elektrické vozidlá (EV), elektrifikované autá alebo “autá do zásuvky”, kam spadajú elektromobily aj plug-in hybridy, tak v tom prípade Tesla skutočne nie je najväčším výrobcom.

Ak sa ale pozeráme čisto na výrobu elektromobilov, tak Tesla má nad BYD ešte stále obrovskú prevahu. Zo spomínaných 638 157 elektrických vozidiel (BEV + PHEV) čínskeho výrobcu skoro presná polovica spadala práve do kategórie plug-in hybridov (PHEV). Ako informuje portál Electrek, konkrétne to bolo 314 638 plug-in hybridov, čo znamená, že zvyšok by mali byť elektromobily, teda 323 519 kusov.

Keď si to teraz porovnané oproti 564 743 elektromobilom z dielne Tesly, tak obraz je už omnoho jasnejší. Celé sa to teda trochu pomiešalo a odpoveď závisí na tom, čo vlastne chceme porovnávať. Tesla nie je najväčším výrobcom elektrických áut, no elektromobilom alebo plne elektrickým autám ako takým jasne kraľuje naďalej.

Aspoň nateraz. Nie je žiadnym tajomstvom, že na pozíciu lídra vo výrobe elektromobilov sa v dohľadnej budúcnosti chcú prebojovať viaceré známe mená – Volkswagen, General Motors či dokonca Ford.

Náš tip
Plug-in hybridy v ohrození. Európska únia sa dohodla na novom výpočte emisií
11. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+