Pri nabíjaní elektromobilov dochádza ku stratám elektrickej energie. To znamená, že ak máte napríklad elektrické auto so 60 kWh batériou, tak na jeho plné nabitie nebude spotrebovaných 60 kWh elektrickej energie. V skutočnosti to bude o niečo viac. Koľko presne závisí od množstva faktorov a líši sa to aj elektromobil od elektromobilu.
Bližšie sa na straty elektrickej energie pri nabíjaní elektromobilov pozrela organizácia AutoBest, ktorá v rámci svojho veľkého testovania overovala aj reálny dojazd elektrických áut. Pri tej istej pätnástke elektromobilov sa následne zamerala aj na celkovú efektivitu nabíjania.
Ako vyplynulo zo spomínaného testu, straty pri nabíjaní elektromobilov môžu byť citeľné. Bežne presahujú úroveň 10%, a v niektorých prípadoch sa prehupnúť môžu aj cez 20%.
Množstvo faktorov v pozadí
Spôsobené je to napríklad potrebou udržiavať optimálnu teplotu batérie počas procesu nabíjania – ochladzovanie alebo zohrievanie. Časť energie spotrebuje systém na správu nabíjacieho procesu, potom tú sú klasické tepelné straty, prechodový odpor či účinnosť nabíjacieho procesu, ktorá tiež nie je 100%-ná. Medzi premennými sú ešte aj veci ako chémia batérie či typ nabíjacej stanice.
Celé sa to nabaľuje a vo výsledku sa niekedy dostávame na spomínaných extra 20%. K stratám pri prenose elektrickej energie pritom dochádza vždy už kvôli samostatným fyzikálnym princípom, ktoré sú v tomto procese zapojené.
Je prakticky jedno či nabíjame mobil alebo si nechávame zovrieť vodu. Pri nabíjaní elektromobilov sa to prejavuje tak, že nabíjacia stanica musí dodať od niekoľko kWh energie viac, než sa nakoniec dostane do batérie. Nejaké straty sa proste objavia vždy, niekedy sú zanedbateľné, inokedy sú už veľmi výrazné.
Straty pri nabíjaní elektromobilov v praxi
Na výsledky testu nabíjania elektromobilov upozornil napríklad portál Techzle, ktorý zverejnil prehľadovú tabuľku. Ako už spomínam, v pozadí stoja fyzikálne a technické faktory, ktoré spôsobujú, že dochádza k nameraným rozdielom. Nie je to o tom, že by nás chceli zarobiť prevádzkovatelia nabíjacích staníc. Niektorým veciam sa bohužiaľ nevieme vyhnúť.
Keď sa pozrieme na tabuľku, zistíme, že pri testovaní organizácie AutoBest najlepšie dopadol elektromobil Volkswagen ID.3 s rozdielom 5,9%, respektíve 3,41 kWh. Naopak najhoršie je na tom mestská štýlovka Honda e, kde už sa pozeráme na rozdiel 27,1%, čo je už 7,73 kWh.
Cenový pohľad
Pre lepšiu predstavu. Ak by ste na Volkswagen ID.3 ročne najazdili 15 000 kilometrov a nabíjali by ste na verejných staniciach za ceny 0,09€ a 0,19€ za 1 kWh, tak sa namerané straty teoreticky podpíšu na 14,5€, respektíve 30€. V prípade Honda e pri zachovaní rovnakého scenára zvýšené náklady z titulu energetických strát predstavujú 60€, respektíve 127€. Opäť ale ide o veľmi zjednodušený výpočtový model, ktorý pri dojazde rovno použil údaje z testu AutoBestu.
O stratách pri nabíjaní elektromobilov sa nejak extra nezvykne hovoriť, nejde ale o žiadne tajomstvo. Vo všeobecnosti sa zvykne uvádzať hrubý odhad 12 až 15%, a ako ukazuje aktuálny test, priemer sa veru pohybuje niekde okolo týchto sfér. Niektoré elektromobily sú na tom lepšie, iné horšie.
Elektromobil | Udávaná kapacita batérie | Reálna spotreba na plné nabitie | Rozdiel |
1. Volkswagen ID3 | 58 kWh | 61.41 kWh | 5.90% |
2. Citroen ë-C4 | 45 kWh | 50.13 kWh | 11.40% |
3. Kia e-Niro | 64 kWh | 71.51 kWh | 11.70% |
4. Cupra Born | 58 kWh | 64.58 kWh | 11.80% |
5. Opel Corsa e | 45 kWh | 50.40 kWh | 12% |
6. Peugeot e-2008 | 45 kWh | 50.77 kWh | 12.80% |
7. Fiat 500e | 37.3 kWh | 42.24 kWh | 13.20% |
8. Peugeot e-208 | 45 kWh | 50.93 kWh | 13.20% |
9. Hyundai Kona Electric | 64 kWh | 73.33 kWh | 14.60% |
10. Mazda MX-30 | 30 kWh | 35.60 kWh | 18.70% |
11. Nissan Leaf | 56 kWh | 66.94 kWh | 19.50% |
12. Dacia Spring | 26.8 kWh | 32.41 kWh | 20.90% |
13. Renault Zoe | 52 kWh | 63.12 kWh | 21.40% |
14. Opel Mokka-e | 45 kWh | 54.66 kWh | 21.50% |
15. Honda e | 28.5 kWh | 36.23 kWh | 27.10% |