Začalo to ako veľká senzácia. Najväčšia štúdia svojho druhu zameraná na porovnanie elektromobilov, plug-in hybridov a áut so spaľovacími motormi mala ukázať, že elektromobily nie sú o veľa ekologickejšie než spaľováky. Teraz nad tým všetkým visí viacero otáznikov.
Štúdia spracovaná pod krídlami inštitúcie Green NCAP (dcérska spoločnosť Euro NCAP) sa na zúbok pozrela 61 vozidlám, pričom pri porovnávaní ich ekologickej stránky sa do úvahy životný cyklus 16 rokov a nájazd 240 000 kilometrov. Zohľadňované bolo množstvo faktorov. Od získavania surovín, výroby, recyklácie až samozrejme používanie vozidla – jazdný štýl, typ paliva (benzín, diesel, zemný plyn, elektrina), spotreba či dokonca pôvod elektrickej energie.
Do štúdie bol zapojený rakúsky ústav Joanneum Research a kontrolnú zložku vykonával švajčiarsky Inštitút Paula Scherrera. Všetko vyzeralo na prvý pohľad veľmi dobre. Štúdia bola unikátna, niečo podobného rozsahu tu jednoducho zatiaľ nebolo.
Záver bol pre mnohých prekvapivý – elektromobily, ktoré sú dlhodobo označované za výrazne ekologickejšie, zrazu v porovnaní so spaľovákmi nemali výrazne navrch. Zaťaženie planéty medzi dvojicou protipólnych kategórii bolo prakticky porovnateľné. Potom ale nastal problém.
Štúdiu “European Life Cycle Assessment (LCA)” zaplavila vlna kritiky. Niečo sa nepozdávalo viacerým ľuďom, no asi najhlasnejším kritikom je vedecký pracovník Auke Hoekstra z Eindhovenovej technickej univerzity (Eindhoven University of Technology). Ten otvorene kritizuje niektoré údaje, ktoré boli použité pri výpočtoch, na základe čoho spochybňuje výsledky aj celkový záver.
Hoekstra sa pritom, okrem iného, viac než 15 rokov zameriava na vedu v pozadí elektrických vozidiel a systémov využívajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov. Zverejnil aj časť svojej publikačnej činnosti, ktorá je zameraná na potenciál elektrických vozidiel pre znižovanie emisií skleníkových plynov, kde sa nachádzajú základné prepočty a upozornenia na časté chyby.
Pri predmetnej štúdii sa pracovníci Green NCAP podľa Hoekstru mali dopustiť viacerých hrubých chýb: napríklad pri vyhodnocovaní emisií z výroby batérií použili zastarané hodnoty (112 kg CO2/kWh vs reálnejšia hodnota 50 až 75 kg CO2/kWh), z nejakého dôvodu výrobu zostávajúcej časti elektromobilu bez batérie (karoséria, interiér…) hodnotia ako emisne “špinavšiu” než výrobu ekvivalentu pri spaľovákoch, nezohľadnili postupné zmeny v energetickom mixe krajín počas životného cyklu vozidiel, použili nereálne metriky pri hodnotení spotreby energie a pri meraní emisií spaľovacích áut použili hodnoty z biopalív.
Situácia je momentálne veľmi zaujímavá a neistá. Vyzerá to však tak, že kritika skutočne môže byť oprávnená, nakoľko zo zverejnenej štúdie náhle zmizli údaje pre všetkých 13 elektromobilov, ktoré tu pôvodne figurovali. Čo presne sa stalo zatiaľ nie je známe a bude to treba sledovať ďalej. Už teraz ale môžeme povedať, že tu niečo tak celkom nesedí…
Budeme aktualizovať…