MojElektromobil

Európska únia opätovne prezentovala svoj ambiciózny program Fit to 55. V rámci tohto programu okrem iného vyžaduje, aby mali všetky nové registrované autá po roku 2035 nulové emisie. Sú ale elektromobily skutočne ekologickejšie? Štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Jaroslav Kmeť na svojom LinkedIn profile zverejnil k tejto téme zaujímavý článok.

Automobily so spaľovacím motorom vyprodukujú približne 12 percent skleníkových plynov produkovaných na území Európskej únie. Elektromobily neprodukujú žiadne priame emisie. Na základe tejto skutočnosti sa stávajú dôležitou súčasťou plnenia globálnych cieľov v oblasti zmeny klímy.

Sú elektromobily skutočne ekologickejšie?

V tomto prípade platí, že aj napriek tomu, že elektromobily neprodukujú žiadne priame výfukové plyny, jazdia na elektrinu. Tá sa vo väčšine členských krajín Európskej únie vo väčšej miere vyrába z fosílnych palív. Samotný proces výroby elektromobilu a aj jeho lítium iónovej batérie taktiež produkujú skleníkové plyny.

Je vo všeobecnosti známe, že emisie CO2 vznikajú aj pri samotnej výrobe elektromobilov a ich batérií. V nasledovnej analýze sa pokúsime vyčísliť, koľko emisií CO2 súvisí s výrobou elektromobilov a ich batérií. Rovnako sa pokúsime zistiť, po koľkých najazdených kilometrov je elektromobil ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom.

Viaceré z týchto štúdií potvrdzovali, že konvenčné autá so spaľovacím motorom emitujú menej CO2 ako elektromobily, a to hlavne kvôli skrytým emisiám CO2 pri výrobe elektromobilov samotných, ich batérií a v neposlednom rade aj elektriny. Rovnako existuje mnoho dezinformácií, ktoré „kvázi vedeckou“ metódou podkladajú, že výrobný proces lítium iónových batérií produkuje extrémne množstvá CO2.

Skutočnosť sa ukáže pri priamom porovnaní

Prostredníctvom analýzy, ktorej sa budeme venovať nižšie, sa pokúsime vyvrátiť mýty, ktoré neustále kolujú vo viacerých médiách. Prakticky si porovnáme emisie produkované pri výrobe elektromobilov a elektrickej energie, ktorú potrebujú s výrobou áut so spaľovacím motorom a fosílnymi palivami.

Pripomíname, že v tomto prípade hovoríme o emisiách CO2 pri jednotlivých vozidlách. Je mimoriadne náročné vyčísliť emisie CO2, ktoré sa vyprodukujú pri výrobe stredne veľkého rodinného auta so spaľovacím motorom. O to náročnejšie je stanoviť či sú elektromobily skutočne ekologickejšie. Na tieto hodnoty vplýva veľké množstvo faktorov, ktoré sa neustále menia.

Produkcia CO2 sa dá vyčísliť okrem iného aj na základe hmotnosti auta

Na základe údajov od rôznych výrobcov automobilov ako Daimler AG alebo Volkswagen AG je výroba priemerného osobného automobilu spojená s produkciou 4 a 6,5 kilogramu CO2 na kilogram auta. Na základe týchto údajov by sa dalo povedať, že pri výrobe bežného európskeho  auta strednej triedy akým je napríklad VW Golf (s hmotnosťou 1300 kg) sa vyprodukuje približne 6000 až 9172 kg emisií CO2.

Pri výrobe priemerného rodinného auta sa vyprodukuje priemerne 8 000 kg CO2 | Zdroj: Jaroslav Kmeť In: LinkedIn

Výsledky vedeckých štúdií realizovaných v Číne dokázali, že pri výrobe stredne veľkého čínskeho auta sa vyprodukuje v priemere 9172 kilogramov emisií CO2. Podľa autorov tejto štúdie platí, že ak by sa na výrobu týchto áut použilo viacej recyklovanej ocele, celkové množstvo CO2 produkovaných pri výrobe áut by sa mohlo znížiť. Mali by sme však poukázať na skutočnosť, že pomer recyklovanej ocele v Číne je len na hranici 11 percent. Pre porovnanie v USA sa táto hodnota ustálila na 70 percentách a v Európskej únií na hodnote 56 percent. V Číne je teda k dispozícií nesmierny potenciál zvýšenia pomeru recyklovanej ocele.

Pomáha aj použitie recyklovanej ocele 

Podľa podielu recyklovanej ocele použitej na výrobu stredne veľkého auta so spaľovacím motorom v Európskej únií môžeme odhadovať množstvo produkovaných emisií CO2 na hranici 8 000 kg pri výrobe jedného auta. Reálne sa dá odhadovať, že emisie vyprodukované počas výroby lítium iónových batérií sa pohybujú rozmedzí od 61 do 106 kilogramov CO2 na jednu kWh.

produkcia jedného kilogramu batérií vyprodukuje viac ako 61 kilogramov CO2 | Zdroj: Jaroslav Kmeť In: LinkedIn

V Číne sa realizoval prieskum s podobným smerovaním. Množstvo emisií nevyhnutných na výrobu elektromobilu sa v Číne pohybuje približne na hranici 12 000 kg.

Volkswagen zároveň tvrdí, že emisie vyprodukované počas výroby jeho modelu ID.3 sa pohybujú na hranici 6 000 kg CO2. Táto hodnota je do istej miery podozrivá. Nakoľko sa na výrobu obyčajného auta so spaľovacím motorom vyprodukuje 8 000 kg emisií CO2. Vyššie emisie sa produkujú aj pri výrobe elektromotora a výkonového meniča. S výrobou elektromobilu teda môžeme spájať vyprodukovanie približne 10 000 kg emisií CO2.

Pri výrobe elektromobilu sa vyprodukuje priemerne 10 000 kg CO2 | Zdroj: Jaroslav Kmeť In: LinkedIn

Priame porovnanie VW Golf vs. VW ID.3

Ak chceme byť objektívni,  je nevyhnutné, aby sme si priamo porovnali uhlíkovú stopu elektromobilu a auta so spaľovacím motorom. Pre potreby nášho prieskumu sme si porovnali zástupcu so spaľovacím motorom v podobe Volkswagenu Golf 1,5 eTSI s oficiálnymi emisiami 130 g/km. Pri jeho výrobe sa vyprodukuje približne 8000 kg CO2.

Zástupcom triedy elektromobilov bol Volkswagen ID.3 so 48 kWh akumulátorom a spotrebou 150 W na km. Emisie z jeho výroby a následne aj z výroby jeho akumulátora sa pohybujú na hranici približne 14 000 kg CO2. Pri výpočte emisií naviazaných na jeho výrobu sme postupovali nasledovným spôsobom. Množstvo CO2 pri výrobe jeho batérie je na hranici od 61 až 106 kg CO2. Počas výroby batérie Volkswagenu ID.3 sa teda vyprodukuje 4000 kg CO2.

Po koľkých prejdených kilometroch sú elektromobily skutočne ekologickejšie

Ak by sme si chceli následne vyčísliť, po koľkých prejdených kilometroch sa stane elektromobil zelenším ako osobný automobil so spaľovacím motorom, tak rovnica bude v nasledovnom tvare:

14 000 + d x eEV = 8 000 + d x eICE

Kde:

  • d- vzdialenosť, pri ktorej sa emisie CO2 naviazané na elektromobil a na auto so spaľovacím motorom vyrovnajú;
  • eEV- je množstvo emisií CO2 vyprodukovaných elektromobilom v kg CO2 / km;
  • eICE- je množstvo emisií CO2 vyprodukovaných autom so spaľovacím motorom v kg CO2 / km.

Po dosadení našich údajov údaje nami skúmaných dvoch áut by sme získali hodnotu 100 586 km. S elektromobilom by sme teda museli prejsť celkovo 100 586 kilometrov na to, aby sa jeho záťaž v podobe produkcie CO2 dostala pod hodnoty auta so spaľovacím motorom. Čím je nájazd na spomínanom elektromobile nižší, tým je jeho uhlíková stopa výraznejšia ako pri aute so spaľovacím motorom.

Náš tip
Mýty a fakty o elektromobiloch: Sú elektrické autá vôbec ekologické?
15. decembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

12 odpovedí na “Európska únia nimi chce nahradiť autá so spaľovacím motorom. Sú elektromobily skutočne ekologickejšie?”

  1. Ako pozeram tak pozeram v tom porovnaní VW nikde nevydím emisie za výrobu paliva do Golfu TSI…alebo že by som bol slepý?…Chce nás tu zas niekto zavádzať?:..

    • to palivo sa jednoducho zjavi z jasneho neba 🙂
      Dalsi zbytocny a zavadzajuci clanok, ktory prinesie citatelom viac zla ako uzitku. A zaujimave je, ze vo vsetkych podobnych clankoch sa autori okrem emisii potrebnych na vyrobu a prepravu paliva „zabudaju“ zmienit aj o dalsich skodlivych emisiach spalovakov, ako su emisie pevnych castic NOx (sposobujuce rakovinu a dychacie tazkosti u ludi dychajucich splodiny z vyfukov), a rovnako nezanedbatelny faktor su aj emisie hluku. Prechadzka mestom okolo hlavnej cesty je teda vzdy hotovym „zazitkom“, je to doslova festival hluku a jedovateho smradu.

      • Ved hej, ked nafra a benzin vznika na benzinovej pumpe, tak je jednoduche vyrobit takyto clanok hehehe.

        Staci zanedbat, ze ropu treba objavit, vytazit, dopravit do rafinerie, ktoru treba postavit, vybavit kopu zlozitej technologie, prevadzkovat s nemalymi nakladmi, vyrobit benzin, naftu, kde treba na jeden liter cca 1kWh elektriny, potom palivo dizlovym tahacom odviezt na benzinku, ktoru treba tiez postavit, vybavit kopou technologie, prevadzkovat tiez s nemalou spotrebou elektriny, kurenim/klimatizaciou, personalom a az potom naliat benzin/naftu do spalovaka.

    • Presne na toto som myslel. Nikde v clanku nie je napisane, kolko el. energie sa minie na tazbu, transport a vyrobu benzinu alebo nafty a nasledny transport z vyroby na cerpacky. A nakoniec, ze cca 70% energie z tohto paliva sa premeni na teplo. Plus havarky tankerov a ich dopad na znecistenie planety.

  2. Po dosadení do vzorca, dostávam úplne iný výsledok (14 000 + d x 0 = 8000 + d x 0,13 => 14000 = 8000 + 0,13d => (14000 – 8000) / 0,13 = 46153km ). Ako ste dostali hodnotu 100586km?

    A nerozumiem prečo ste k 8000kg CO2 na výrobu spaľovacieho auta pripočítali 6000kg CO2 na výrobu batérie. Elektromobil predsa neobsahuje spaľovací motor a prevodovku. Nemyslím si, že výroba elektromotora vyprodukuje rovnako CO2 ako výroba niekoľkonásobne komplikovanejšieho spaľovacieho motora s prevodovkou.

  3. Mňa ešte prekvapuje aj to,že sa nikde nikdy nehovorí o olejových náplniach do ICE áut.Ich výroba,spotreba a likvidácia počas životnosti ICE auta je tiež enormná (a s tým spojená enviro záťaž) tiež by sa mala počítať do CO2,keď sa stále rieši výroba elektrickej energie pre elektromobil.A čísla by boli opäť niekde inde.
    Tiež nechápem,že sa dokola rieši len CO2,spaľovák počas svojej životnosti vyprodukuje násobne viac „bordelu“ ako BEV,stačí spomenúť olejové filtre alebo katalyzátory (a našlo by sa ďalších 100 vecí-sviečký,žhaviče,EGR ventily atď…),na BEV sa batéria z 95% zrecykluje a môže fungovať v ďalšom aute.V tomto kontexte je pre mňa nepochopiteľné,že sa nájde x ľudí,ktorí túto zastaralú,špinavú,hlučnú a smradľavú technológiu stoj čo stoj obhajujú,aké sú tie dnešné moderné ICE super…

  4. Vo Volkswagene Golf 1,5 eTSI pri 100 000 km bolo potrebne 10x menit olej (10x4litre) + 10 olejovych filtrov + spalil priblizne 8000 litrov benzinu. Kolko emisii sa spotrebovalo na 8000 l benzinu a 40 l oleja nato aby sa vytazila ropa, tanker ju cez pol sveta previezol do rafinerky, v rafinerke urobia vyrobky a potom to dieselove kamiony rozvazaju na cerpacie stanice. Este bolo potrebne vymenit brzdy a rozvody …

  5. Ospravedlňujeme sa za menšie zmätočné vyjadrenie sa v rámci článku. V článku sa zohľadnilo primárne množstvo emisií naviazaných na samotnú výrobu áut. V tomto prípade sme zohľadňovali zdrojové údaje, ktoré sme mali k dispozícií z rôznych prieskumov realizovaných v Európe ale aj vo svete.

    Rovnako sme pri kompletizovaní článku vychádzali z údajov dostupných našich zdrojových článkoch, ktoré sme uviedli vyššie.

    Z praktického hľadiska je mimoriadne náročné zohľadniť úplne všetky faktory, ktoré majú u jednotlivých druhov pohonov vplyv na našu klímu a na naše zdravie. Hovoríme tu nielen o samotných emisiách pri výrobe automobilov alebo pri výrobe paliva a jeho spotrebe. Ide o faktory, ktoré sú spomenuté v tejto diskusií ale aj mnohé ďalšie mohli sme zohľadniť akým spôsobom bola vyrobená elektrická energia ale aj to akým spôsobom a za akých podmienok bola ťažená a prepravovaná ropa.
    Vyššie uvedený článok by mal ilustrovať v prvom rade skutočnosť, že samotné elektromobily nie sú automaticky stopercentne ekologickými rovnako ako autá so spaľovacím motorom nie sú za každých okolností nesprávnou voľbou.

    Za vzniknuté nedorozumenia sa samozrejme ospravedlňujeme

    • To je ale presne tá chyba,že sa skoro všade porovnáva len výrobný proces a nie celá životnosť auta,to potom vždy zaváňa hľadaním niečoho proti BEV.Netvrdím,že ICE nemajú využitie,každému s rozumným uvažovaním je jasné,že elektro nie je vhodné na každé použitie,ale ich používanie hlavne v mestách prináša veľké zlepšenie života pre ľudí žijúcich v daných aglomeráciách.
      Ale Vaša reakcia s ospravedlním sa ráta a milo prekvapila.

    • Podľa výpočtu, ale sú pri BEV započítané emisie 70g/km, čo teda s výrobou vozidla nijako nesúvisí. To znamená, že tam niekto zarátal aj časť výroby elektriny. Ak to má zohľadňovať iba porovnanie výroby, tak bod zlomu bude pri 46000km ako som uviedol vyššie, nie pri 100 000km.

  6. Taktiež som v článku nenašiel údaj koľko emisií sa vyprodukuje pri ťažbe mangánu,kobaltu a líthia potrebných na výrobu akumulátorov.určite to neťažia stroje poháňané vetrom a slnkom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+