Európska únia opätovne prezentovala svoj ambiciózny program Fit to 55. V rámci tohto programu okrem iného vyžaduje, aby mali všetky nové registrované autá po roku 2035 nulové emisie. Sú ale elektromobily skutočne ekologickejšie? Štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Jaroslav Kmeť na svojom LinkedIn profile zverejnil k tejto téme zaujímavý článok.
Automobily so spaľovacím motorom vyprodukujú približne 12 percent skleníkových plynov produkovaných na území Európskej únie. Elektromobily neprodukujú žiadne priame emisie. Na základe tejto skutočnosti sa stávajú dôležitou súčasťou plnenia globálnych cieľov v oblasti zmeny klímy.
Sú elektromobily skutočne ekologickejšie?
V tomto prípade platí, že aj napriek tomu, že elektromobily neprodukujú žiadne priame výfukové plyny, jazdia na elektrinu. Tá sa vo väčšine členských krajín Európskej únie vo väčšej miere vyrába z fosílnych palív. Samotný proces výroby elektromobilu a aj jeho lítium iónovej batérie taktiež produkujú skleníkové plyny.
Je vo všeobecnosti známe, že emisie CO2 vznikajú aj pri samotnej výrobe elektromobilov a ich batérií. V nasledovnej analýze sa pokúsime vyčísliť, koľko emisií CO2 súvisí s výrobou elektromobilov a ich batérií. Rovnako sa pokúsime zistiť, po koľkých najazdených kilometrov je elektromobil ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom.
Viaceré z týchto štúdií potvrdzovali, že konvenčné autá so spaľovacím motorom emitujú menej CO2 ako elektromobily, a to hlavne kvôli skrytým emisiám CO2 pri výrobe elektromobilov samotných, ich batérií a v neposlednom rade aj elektriny. Rovnako existuje mnoho dezinformácií, ktoré „kvázi vedeckou“ metódou podkladajú, že výrobný proces lítium iónových batérií produkuje extrémne množstvá CO2.
Skutočnosť sa ukáže pri priamom porovnaní
Prostredníctvom analýzy, ktorej sa budeme venovať nižšie, sa pokúsime vyvrátiť mýty, ktoré neustále kolujú vo viacerých médiách. Prakticky si porovnáme emisie produkované pri výrobe elektromobilov a elektrickej energie, ktorú potrebujú s výrobou áut so spaľovacím motorom a fosílnymi palivami.
Pripomíname, že v tomto prípade hovoríme o emisiách CO2 pri jednotlivých vozidlách. Je mimoriadne náročné vyčísliť emisie CO2, ktoré sa vyprodukujú pri výrobe stredne veľkého rodinného auta so spaľovacím motorom. O to náročnejšie je stanoviť či sú elektromobily skutočne ekologickejšie. Na tieto hodnoty vplýva veľké množstvo faktorov, ktoré sa neustále menia.
Produkcia CO2 sa dá vyčísliť okrem iného aj na základe hmotnosti auta
Na základe údajov od rôznych výrobcov automobilov ako Daimler AG alebo Volkswagen AG je výroba priemerného osobného automobilu spojená s produkciou 4 a 6,5 kilogramu CO2 na kilogram auta. Na základe týchto údajov by sa dalo povedať, že pri výrobe bežného európskeho auta strednej triedy akým je napríklad VW Golf (s hmotnosťou 1300 kg) sa vyprodukuje približne 6000 až 9172 kg emisií CO2.
Výsledky vedeckých štúdií realizovaných v Číne dokázali, že pri výrobe stredne veľkého čínskeho auta sa vyprodukuje v priemere 9172 kilogramov emisií CO2. Podľa autorov tejto štúdie platí, že ak by sa na výrobu týchto áut použilo viacej recyklovanej ocele, celkové množstvo CO2 produkovaných pri výrobe áut by sa mohlo znížiť. Mali by sme však poukázať na skutočnosť, že pomer recyklovanej ocele v Číne je len na hranici 11 percent. Pre porovnanie v USA sa táto hodnota ustálila na 70 percentách a v Európskej únií na hodnote 56 percent. V Číne je teda k dispozícií nesmierny potenciál zvýšenia pomeru recyklovanej ocele.
Pomáha aj použitie recyklovanej ocele
Podľa podielu recyklovanej ocele použitej na výrobu stredne veľkého auta so spaľovacím motorom v Európskej únií môžeme odhadovať množstvo produkovaných emisií CO2 na hranici 8 000 kg pri výrobe jedného auta. Reálne sa dá odhadovať, že emisie vyprodukované počas výroby lítium iónových batérií sa pohybujú rozmedzí od 61 do 106 kilogramov CO2 na jednu kWh.
V Číne sa realizoval prieskum s podobným smerovaním. Množstvo emisií nevyhnutných na výrobu elektromobilu sa v Číne pohybuje približne na hranici 12 000 kg.
Volkswagen zároveň tvrdí, že emisie vyprodukované počas výroby jeho modelu ID.3 sa pohybujú na hranici 6 000 kg CO2. Táto hodnota je do istej miery podozrivá. Nakoľko sa na výrobu obyčajného auta so spaľovacím motorom vyprodukuje 8 000 kg emisií CO2. Vyššie emisie sa produkujú aj pri výrobe elektromotora a výkonového meniča. S výrobou elektromobilu teda môžeme spájať vyprodukovanie približne 10 000 kg emisií CO2.
Priame porovnanie VW Golf vs. VW ID.3
Ak chceme byť objektívni, je nevyhnutné, aby sme si priamo porovnali uhlíkovú stopu elektromobilu a auta so spaľovacím motorom. Pre potreby nášho prieskumu sme si porovnali zástupcu so spaľovacím motorom v podobe Volkswagenu Golf 1,5 eTSI s oficiálnymi emisiami 130 g/km. Pri jeho výrobe sa vyprodukuje približne 8000 kg CO2.
Zástupcom triedy elektromobilov bol Volkswagen ID.3 so 48 kWh akumulátorom a spotrebou 150 W na km. Emisie z jeho výroby a následne aj z výroby jeho akumulátora sa pohybujú na hranici približne 14 000 kg CO2. Pri výpočte emisií naviazaných na jeho výrobu sme postupovali nasledovným spôsobom. Množstvo CO2 pri výrobe jeho batérie je na hranici od 61 až 106 kg CO2. Počas výroby batérie Volkswagenu ID.3 sa teda vyprodukuje 4000 kg CO2.
Po koľkých prejdených kilometroch sú elektromobily skutočne ekologickejšie
Ak by sme si chceli následne vyčísliť, po koľkých prejdených kilometroch sa stane elektromobil zelenším ako osobný automobil so spaľovacím motorom, tak rovnica bude v nasledovnom tvare:
14 000 + d x eEV = 8 000 + d x eICE
Kde:
- d- vzdialenosť, pri ktorej sa emisie CO2 naviazané na elektromobil a na auto so spaľovacím motorom vyrovnajú;
- eEV- je množstvo emisií CO2 vyprodukovaných elektromobilom v kg CO2 / km;
- eICE- je množstvo emisií CO2 vyprodukovaných autom so spaľovacím motorom v kg CO2 / km.
Po dosadení našich údajov údaje nami skúmaných dvoch áut by sme získali hodnotu 100 586 km. S elektromobilom by sme teda museli prejsť celkovo 100 586 kilometrov na to, aby sa jeho záťaž v podobe produkcie CO2 dostala pod hodnoty auta so spaľovacím motorom. Čím je nájazd na spomínanom elektromobile nižší, tým je jeho uhlíková stopa výraznejšia ako pri aute so spaľovacím motorom.