Spoločnosť SunTrain predstavila v USA revolučný projekt, ktorý ako prvý v USA ponúka riešenie na prepravu obnoviteľnej energie pomocou pokročilých batériových technológií na železničných nákladných vagónoch. Tento pilotný projekt má transformovať prenos energie v Colorade, kde je väčšina nízkonákladovej obnoviteľnej energie produkovaná veternými turbínami ďaleko od oblastí spotreby.
A keďže nadzemná káblová infraštruktúra v týchto oblastiach nie je najlepšia, vhodná alternatíva sa určite zíde. Takýmto spôsobom sa prepravia gigawatthodiny čistej energie prostredníctvom už existujúcich železničných trás. Táto technológia nielen zvýši kapacitu prenosu, no zároveň podporuje hospodársky prechod uhoľných regiónov, ktorých ekonomika trpí stratou prepravy uhlia.
Tento projekt s názvom WATT už už získal podporu od guvernéra Colorada Jareda Polisa, ktorý je známy svojou ambíciou dosiahnuť 100 % čistej energie do roku 2040. Vo svojom liste z októbra tohto roka, ktorý bol smerovaný federálnym agentúram, zdôraznil význam tohto projektu:
„SunTrain ponúka kreatívnu alternatívu k preťaženej prenosovej sústave, pričom podporuje pracovné miesta a komunity postihnuté útlmom uhoľného priemyslu.“
Projekt už získal širokú podporu od verejného aj súkromného sektora. Podpora prichádza aj od odborových organizácií a profesijných združení. Celé Spojené štáty pokrýva až 160 tisíc kilometrov železničných tratí a podľa tamojšieho Ministerstva dopravy je tento systém nákladnej železničnej dopravy najväčší, najbezpečnejší a najefektívnejší na svete.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Prieskum spokojnosti majiteľov: V TOP 3 sú dve automobilky vyrábajúce len elektromobily
- Zobrali 6 elektrických SUV a jazdili do úplného vybitia. Ktoré z nich zašlo najďalej?
- Známy koncern pripravuje revolúciu v elektromobilite. Sľubuje lacnejšie a ľahšie batérie s rýchlejším nabíjaním
Na vlak dlhý 2,1 kilometra (typická dĺžka bežného uhoľného vlaku) by sa v USA mali vojsť kontajnery, ktoré majú celkovú kapacitu 1,9 GWh energie. To je mimochodom hodinová produkcia dvoch jadrových elektrární. Tento program má aj podporu štátu, ktorý uhradí časť z predpokladaných nákladov vo výške 125 miliónov dolárov.
Akumulátory do vlakov by mala dodávať spoločnosť TROES, ktorá sídli v Kanade. Spočiatku by mali byť prepravované na konvenčných dieselových vlakoch, čo nie je úplne ideálne, keďže cieľom je presný opak. Americká železničná sieť však takmer vôbec nie je elektrifikovaná, takže toto je zatiaľ jediný spôsob.