Rastúce rozmery a trhový podiel športovo-úžitkových vozidiel (SUV) oslabujú prínos vývoja vozidiel napriek vyššiemu podielu ich elektrifikácie, uvádza sa v novej správe Globálnej iniciatívy pre úsporu paliva (GFEI) podľa FIA Foundation.
Historicky najťažšie vozidlá
Nová analýza v publikácii “Trendy v globálnom vozovom parku – zvládnutie prechodu na SUV a prechod na elektrické vozidlá” skúma trendy na globálnom trhu s automobilmi v kontexte vývoja úspory paliva. Medzi hlavné zistenia patrí:
- globálna miera znižovania energetickej náročnosti osobných a ľahkých úžitkových vozidiel dosiahla v rokoch 2020 – 2022 v priemere 4,2 % ročne
- hlavným faktorom zlepšenia energetickej účinnosti vozidiel je vyšší podiel elektromobilov
- vozidlá kategórie SUV v súčasnosti predstavujú najväčší podiel na trhu s novými automobilmi (51 %)
- priemerná hmotnosť osobného a ľahkého úžitkového vozidla dosiahla historicky najvyššiu hodnotu, ktorá presahuje 1,5 tony
- posun k väčším vozidlám spomalil pokrok v oblasti energetickej náročnosti, keďže dopyt po energii a emisie CO2 mohli v rokoch 2010 – 2022 klesnúť o viac ako 30 % v prípade, že by vozidlá zostali rovnako veľké
Vyšší zisk automobiliek
Podiel vozidiel SUV na trhu, ich veľkosť a hmotnosť naďalej rastú. To má významný vplyv na plnenie cieľov v oblasti klímy. Väčšie, ťažšie a výkonnejšie vozidlá si naďalej získavajú popularitu na trhoch v takmer všetkých krajinách. V roku 2022 celosvetový predaj vozidiel SUV prvýkrát predbehol predaj bežných automobilov a dosiahol 51 % celkového predaja. Priemerná plocha nového automobilu tiež dosiahla vrchol na úrovni približne 4,2 m2. Vozidlá SUV predstavujú pre výrobcov najziskovejšie modely, keďže sa vzhľadom na väčšiu karosériu predávajú za vyššie ceny pri proporcionálne nižších výrobných nákladoch, hlavne čo sa týka pohonnej jednotky.
Ciele do budúcnosti
“Rastúca veľkosť vozidiel je obrovským problémom, ktorý ohrozuje mnohé aspekty udržateľnej mobility, od klímy až po bezpečnosť na cestách. Táto správa ukazuje, že ak chceme dosiahnuť cieľ GFEI zdvojnásobiť palivovú účinnosť automobilov do roku 2030, musíme sa odkloniť od týchto megavozidiel. Na veľkosti vozidiel záleží – a v tomto prípade väčší rozhodne nie je lepší.”
Sheila Watson, zástupkyňa riaditeľa nadácie FIA
Ďalšie odporúčania GFEI zahŕňajú prísnejšie environmentálne a bezpečnostné predpisy pre nadpriemerne využívané vozidlá, ako sú firemné autá, taxíky, vládne flotily a vozidlá carsharingových spoločností.