Oproti deklarovaných znižovaniam emisií sa Švajčiari dostali na opačné spektrum tabuľky. A po objednanej štúdii ukončili dotácie na plug-in hybridy.
Laboratória verzus realita?
Diskusia o tom, do akej miery sú hybridné modely, ktoré kombinujú spaľovací motor s elektromotorom výhodné, oproti čisto spaľovacím sa dostáva opäť na povrch. Debatu celkom zjavne rozprúdil švajčiarsky kantón Valais, ktorý si nechal spracovať štúdiu u známej agentúry na posudzovanie prechodov do ekologickej sféry, Inpact Living. Ich zistenia vyznievajú pre mnohých fanúšikov plug-in hybridov zvláštne až neuveriteľne. No tvrdenie agentúry, že ide vlastne o podvod na spotrebiteľoch donútil aj švajčiarsky kantón pozastaviť dotácie na tento typ automobilov.
Testovanie prebiehalo v tomto švajčiarskom kantóne počas troch mesiacov, pričom k dispozícii bolo 20 hybridných modelov a 15 klasických spaľovacích. Výsledkom má byť, že hybridné autá poskytujú len malé výhody alebo žiadne, oproti klasickým. Valais doteraz ponúkal dotáciu na nákup tohto typu automobilu vo výške 2 500 frankov (do 3,5 t) a 5 000 frankov (nad 3,5 t), ktoré sa teraz ukončujú.
Ako sa uvádza v niektorých zdrojoch, tak laboratórne testovanie ukazuje spotrebu 44 gramov CO2 na km, zatiaľ čo bežná prevádzka až 120 gramov. A to je nárast skoro o trojnásobné hodnoty. Ani test od spoločnosti Transport & Environment nedopadol lepšie, pričom hodnoty CO2 oproti deklarovaných boli pri trojici rôznych modelov áut vyššie v rozsahu od 28-89%.
Podpora pre plug-in hybridy prebieha aj za oceánom. USA stále propaguje tento typ nákupov, pričom ide cestou daňových úľav, na rozdiel od priamych dotácií, ktoré pozná skôr Európa. Proste si pri daňovom priznaní znížite daň na úhradu o sumu, ktorú vláda určí, ak ste v predchádzajúcom roku kúpili hybridné auto.
Do akej miery sú tieto švajčiarske aktivity schopné ovplyvniť aj iné krajiny, je zatiaľ predčasné hodnotiť.