Intenzívny vývoj batérii
Tradičné automobilky vyrábajú dnes už vynikajúce elektromobily, niektoré dokonca aj na úrovni Tesly. Problém je, že nikdy v ich vývoji elektromobilov neurobia viac, ako musia. Budú stále presviedčať zákazníkov, aby si kúpili dieslový alebo benzínový model. Tie totiž dokážu predať s najväčšou maržou.
Aj keby ale tradiční výrobcovia začali vyrábať všetky svoje modely s elektrickým pohonom, Tesla by bola stále ďaleko popredu. Jej batérie sú prepracovanejšie a lacnejšie, vkladajú do ich vývoja obrovské množstvo kapitálu a dávajú tým Tesle obrovskú konkurenčnú výhodu.
Násobne väčší počet článkov
Batéria elektrického modelu Chevrovet Bolt s kapacitou 60 kWh má 288 článkov. Modul batérie Nissan LEAF má dokonca len 192 kusov. Pre porovnanie, Tesla Model 3 s 50 kWh batériou disponuje 2 976 bunkami a Model S/X so 100 kWh kapacitou vyžaduje až 8 256 kusov batériových článkov typu 18650. Menšie články sú lacnejšie, no logicky je zložitejšie, a tým pádom aj nákladnejšie, toľko článkov zostaviť do modulu.
Tesla má preukázateľne najnižšie náklady na výrobu článkov v celom priemysle. Ale dokáže poskladať všetky tieto malé články do modulu tak, aby to bolo ekonomicky efektívne? Tento proces dobre ukrýva pred verejnosťou a žiadna spoločnosť okrem Tesly podrobnosti nepozná.
Porovnanie nákladov na výrobu 1 kWh batérie rôznych výrobcov
Na internete neexistuje obrázok alebo video robotov, ktoré inštalujú články do modulov. Títo roboti by mali pripájať kabeláž batérie k zbernici. Pre každú batériu by mali existovať 2 káblové zväzky (pozitívny a negatívny). Musia pracovať extrémnou rýchlosťou, v opačnom prípade by Tesla potrebovala na hromadnú výrobu batérií aj veľké množstvo robotov, čo by zvýšilo ich náklady.
Tajomnosť tohto procesu potvrdzuje aj článok magazínu Wired z roku 2017 napísaný bývalým zamestnancom Tesly. Ten píše, že batérie pre Model S a X sú inštalované na “supertajnom” druhom poschodí továrne vo Fremonte.
Batériový modul Tesly ležiaci v jej podvozku
Príliš pomalé roboty
Elon Musk povedal v konferenčnom hovore s akcionármi v roku 2017, že roboty tlačia na ich limity v rýchlosti, akou dokážu pracovať, a žiadajú dodávateľov, aby nastavili roboty ešte omnoho rýchlejšie. Sú stále šokovaní, pretože žiadna firma na nich takéto požiadavky nikdy nemala.
“Ak dokážete stále zaregistrovať pohyb robota, je príliš pomalý. Mali by ste na registrovanie ich pohybu potrebovať stroboskop.”
Takže kde sú tieto superrýchle roboty? Na internete viete nájsť nejaké obrázky z Gigafactory, kde sa vyrábajú určité časti batérií pre Model 3, no nikde nie je vidieť robotov ktoré montujú kabeláž batérie. Nie sú tam žiadne stroje, ktoré by pracovali tak extrémnou rýchlosťou.
Časť továrne Gigafactory, kde sa články montujú, je strážená prísnymi bezpečnostými prvkami – okrem iných je tu zákaz fotografií a natáčania videí – a vyzerá byť jednou z najviac automatizovaných častí fabriky.
Každopádne bude náročné udržať výrobný proces batérií, ktorý je ekonomicky efektívny a časovo nenáročný. Ukladanie cylindrických článkov je proces, ktorý Tesla vylepšuje už viac ako 10 rokov.
Výroba batérii bude obrovský biznis
Náklady Tesly na výrobu batérií majú vplyv aj mimo automobilového biznisu. Elon Musk v minulosti povedal, že z ich stacionárnych batérií divízie Tesla Energy by jedného dňa mohol byť väčší biznis ako výroba samotných elektromobilov. Enrique Dans z magazínu Forbes píše, že “výroba batérií sa stane jedným z najdôležitejších priemyselných odvetví na svete a ktokoľvek, kto mu dominuje, bude dodávať pre širokú škálu odvetví od automobilov až po domáce spotrebiče a samozrejme aj v oblasti výroby elektrickej energie.”
Keď pred 12 rokmi predstavoval Elon Musk originálny “master plán” Tesly, hovoril nielen o výrobe lacnejších elektrických automobilov, ale jeden z troch hlavných cieľov bolo vyvinúť produkt na výrobu elektrickej energie s nulovými emisiami. Dnes je firma konečne v čiernych finančných číslach a ukázalo sa, že výroba batérií bola kľúčom k jej stratégii. Tesla nie je automobilka, ale v prvom rade energetickou spoločnosťou. Elektromobily Tesla sú spotrebiteľmi hlavného produktu spoločnosti, ktorým sú batérie.
Nakoniec si pozrite prehliadku továrne Gigafactory v Nevade.