MojElektromobil

Nižšie uverejnený text je kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

Technická a emisná kontrola pri elektromobiloch: Čo by ste mali vedieť?

Zákonná povinnosť platí aj pre elektrické vozidlá. Udelená im jednoducho nebola žiadna legislatívna výnimka, a tak je návšteva STK pre elektromobily povin­ná rovnako ako pre autá so spaľovacím motorom.

Nosnou myšlienkou technickej kontroly je overenie celkového stavu vozidla. Po­sudzuje sa pri nej množstvo rozličných faktorov, na základe ktorých sa vyhodnotí, či je prevádzka auta bezpečná a nehrozí vznik kolíznych situácií v dôsledku stavu vozidla ohrozujúceho bezpečnosť cestnej premávky. Technická kontrola má obme­dzenú platnosť, a tak sa musí vykonávať pravidelne. Inak hrozia sankcie v podobe pokút.

Napriek zjavnému rozdielu medzi autom so spaľovacím a elektrickým motorom sa z pohľadu majiteľa technická kontrola prakticky nelíši. Pripravíte si potrebné do­ klady, podľa potreby prejdete prípravnou servisnou kontrolou, objednáte sa a dorazíte do stanice technickej kontroly.

K rozdielu vlastne dochádza len v tom, že technik vykonávajúci kontrolu musí byť vyškolený a oboznámený s elektrickými vozidlami. Vozidlo prejde náležitou kontrolou, kde sa overí stav požadovaných prvkov, vlastností, dokladov a povinnej výbavy. Technický pracovník všetko preverí, a na základe výsledkov vozidlo obdrží hodnotenie ako spôsobilé, dočasne spôsobilé, alebo nespôsobilé pre premávku.

Technická kontrola elektromobilov sa vykonáva veľmi obdobným spôsobom ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Zhodné sú lehoty, doklady aj hodnotenie závažnosti prípadných chýb. Počas kontroly technického stavu sa po­zornosť venuje stavu elektrického vede­nia, batérie aj elektromotoru, no to všetko v podobnej forme prebieha aj pri spaľovákoch. Takáto kontrola navyše prebieha len vizuálne, aby sa zistilo, či náhodou nie sú prítomné zjavné prehrešky ako poško­dené káble a podobne. Inak sa kontrolujú rovnaké prvky – svetlá, brzdy, podvozok, smerové svetlá, povinná výbava, doklady, a tak ďalej.

Vyškolení technici vedia ako postupovať, a na čo si dávať pozor z pohľadu bezpečnosti alebo funkčnosti. Pre elektrické vozidlá nie sú určené žiadne špeciálne pracoviská a objednať sa môžete na kto­rúkoľvek stanicu technickej kontroly.  V praxi je samozrejme dobré zvoliť si také pracovisko, ktoré má s elektrickými vozidlami väčšie skúsenosti.

Môžete sa v praxi stretnúť s tým, že si stanica technickej kontroly za kontrolu elektrických vozidiel bude účtovať viac ako za kontrolu vozidiel so spaľovacím motorom. Taká je bohužiaľ realita. Na Slovensku nie sú ceny technickej kontroly zo zákona re­gulované a určuje si ich každé pracovisko. Niektoré k tomu preto pristupujú aj tak, že majú rozdielny cenník. S tým sa nedá nič robiť, akurát si môžete nájsť pracovisko s lepšou cenovou politikou.

Čo sa týka emisnej kontroly, tak tá je výlučnou záležitosťou vozidiel so spaľovacím motorom. Batériové elektromobily takouto kontrolou neprechádzajú. Nie je na to žiaden dôvod. V žiadnej rozumnej stanici emisnej kontroly nebudete musieť technika presviedčať o tom, že váš čistý elektromobil nemá výfuk, a tak nie je čo merať.

Nemali by ste prehliadnuť:

Hľadáte praktické skúsenosti a tipy? Pridajte sa do komunity Nearcharger.sk

Portál MojElektromobil.sk si vás dovoľuje pozvať do novej komunity majiteľov a priaznivcov elektromobilov Nearcharger.sk, kde sa aj s nami môžete podeliť o svoje skúsenosti, rady a odporúčania. Získajte prístup k exkluzívnym informáciám a ponukám a súčasne pomôžte rozvoju elektromobility na Slovensku.

Náš tip
Nearcharger.sk: Domáci wallbox, problémové OTA aktualizácie a koniec akciového nabíjania | Prehľad T43/2024
27. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+