MojElektromobil

Teplota vonku zaparkovaného auta počas dňa prechádza výraznými výkyvmi. Počas poludnia sa vie poriadne rozhorúčiť, v noci zase výrazne klesá, čo v prípade elektromobilov vplýva na batériu.

Jedným z riešení tejto situácie má byť tepelný plášť, ktorý nedávno otestovali vedci zo Šanghajskej dopravnej univerzity (Shanghai Jiao Tong University). Pojem tepelný plášť znie tak trochu ako niečo zo sci-fi filmu, no zjednodušene si to môžete predstaviť ako veľkú deku, ktorú natiahnete na svoje auto a tým ho izolujete od okolitého prostredia.

V lete ochladí, v zime zahreje

Tvorcovia svoj produkt prirovnávajú k “oblečeniu pre vozidlá, budovy alebo kozmické lode”. Plášť je zložený z dvoch vrstiev s rozličným, priam až protichodným, účelom. Zatiaľ čo vrchná z oxidu kremičitého a nitridu boritého má za účel odrážať teplo a slnečné lúče, tá spodná z hliníka teplo zadržiava. V praxi má dosahovať veľmi solídne výsledky. Počas horúceho dňa dokáže teplotu vozidla znížiť až o 8 °C a počas noci naopak zvýšiť o 6,8 °C v porovnaní s teplotou okolitého vzduchu. 

Ako píše portál ScienceDaily, vlastnosti špeciálnej prikrývky boli otestované aj na elektromobile zaparkovanom počas typického dňa v Šanghaji. Teplota vo vnútri nekrytého vozidla počas poludnia dosahovala až 50,5 °C, zatiaľ čo pri vozidle prikrytom tepelným plášťom to bolo len 22,8 °C. Plášť pritom funguje úplne pasívne.

Elektromobily, ale aj budovy

Potenciálnych využití pre tento materiál môže byť viacero, no jednou zo sľubných oblastí sa javí byť práve segment elektrických vozidiel, kde si výskumníci dávajú za cieľ znížiť vplyv výkyvov počasia na životnosť batérie a súčasne ušetriť energiu, ktorú spotrebuje systém termálneho manažmentu batérie. Okrem toho svoje uplatnenie môže nájsť aj pri zlepšovaní teplotného manažmentu budov, prípadne aj v kozmonautike.

Momentálne sa celý projekt nachádza v počiatočnom štádiu. Výskumníci budú pracovať na zlepšovaní vlastností tepelného plášťa, vyhodnocovaní celkového prínosu technológie, ako aj na potrebných úpravách pre dosiahnutie masovej produkcie. Aktívne sa chcú venovať aj využiteľnosti pre spomínané elektromobily. Potrebujú však získať presnú predstavu o tom, do akej miery dokáže používanie izolačného plášťa reálne ovplyvniť životnosť batérie.

Náš tip
Idete na Tesle do Chorvátska? Za nabíjanie v noci neplatíte nič
24. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+