Elektromobily automobilky Tesla v týchto dňoch dostávajú novú softvérovú aktualizáciu s číselným označením verzie 2019.40.2.2. Nový softvér je priamou reakciou na požiadavky európskych regulačných úradov a dodávaný je na elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X. Konkrétne upravuje správanie a možnosti funkcie Autopilot.
Tesla v tejto súvislosti rozposiela e-mail priamo majiteľom. V ňom vysvetluje, že z požiadaviek úradov je sklamaná, nakoľko značne obmedzujú efektívnosť systému autopilota. Implementovať ich však musí a dokonca to už v prípade väčšiny svojich elektromobilov spravila. Teraz ale úpravu rozširuje na zostávajúce vozidlá.
Napriek tomu ale bude Tesla naďalej intenzívne, pomocou vecných argumentov, bojovať za obnovenie plnej funkčnosti svojho riešenia.
Nová aktualizácia sa dotkne dobre známeho správania funkcie Autopilot, preto ich Tesla dôsledne pripomína všetkým vodičom. Zhrnula ich v popise zmien najnovšej aktualizácie:
- Asistenta pre automatickú zmenu jazdných pruhov (Auto Lane Change) bude možné používať len na cestách s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi s oddelenou premávkou.
- Po aktivácii asistenta pre zmenu jazdných pruhov a zapnutí smerového svetla bude vozidlo čakať minimálne po dobu 1,5 sekundy predtým, než začne preraďovanie. Navyše bude čakať po dobu až piatich sekúnd predtým, než úkon zruší, pokiaľ vyhodnotí, že ho nie je možné vykonať.
- Dochádza k zníženiu rozsahu automatického otáčania volantu, pri používaní funkcie Autopilot, čo môže citeľne zasiahnuť schopnosti vozidla pri prejazde prudších zákrut, ako aj pri udržiavaní jazdného pruhu. Dôsledkom je to, že vodič bude musieť častejšie preberať plnú kontrolu nad ovládaním vozidla.
- Pre používanie funkcie Summon, teda “privolanie vozidla” je nutné nachádzať sa v okruhu maximálne 6 metrov od vozidla. Podobné obmedzenie však platilo v Európe už skôr.
- Upozornenie, aby vodič držal ruky na volante pri používaní funkcie Autopilot, sa bude zobrazovať každých 15 sekúnd.
Podľa našich testov najnovšej verzie je podržanie volantu každých 15-sekúnd vyžadované iba pri rýchlostiach nad cca 25 kilometrov za hodinu. To umožní aj naďalej pohodlné používanie funkcie autopilota v kolónach.
Petícia proti nariadeniu
Proti novým pravidlám EÚ, ktoré obmedzujú prevádzku asistenčných systémov, krátko po ich prijatí vznikla petícia:
Znepokojuje nás budúcnosť mobility a autonómneho riadenia. Autonómia je základným prvkom smerom k bezpečnejšej premávke, menšiemu počtu úmrtí a zvýšenému pohodliu. Obávame sa, že súčasné a budúce nariadenia (napríklad ECE / TRANS / WP.29 / 2016/57 a ECE / TRANS / WP.29 / 2017/10) tento vývoj ochromia a obmedzia prístup Európanom, ktorí by mohli mať z týchto technológií úžitok.
Očakávame od zákonodarcov, že tieto nové technológie prijmú a vytvoria správne prostredie pre tento nový vývoj. Európa by mala ísť príkladom pre automobilové inovácie, nie ich utlmovať.