Tesla v poslednej dobe výrazne zvýšila objem dát získaných prostredníctvom crowdsourcingu na hodnotenie výkonnosti jej systému Full Self-Driving (FSD). Od momentu, keď Elon Musk minulý mesiac verejne podporil tento dataset, sa jeho rozsah zdvojnásobil. Portál Electrek poskytol konkrétne štatistiky.
Nedostatok transparentnosti
Dlhodobo sa kritizuje, že Tesla neposkytuje dostatok údajov o vývoji svojho autonómneho riadenia. V roku 2024 firma začala zverejňovať mesačné správy o pokroku v oblasti umelej inteligencie a FSD, no čoskoro ich prestala publikovať, keď nesplnila stanovené ciele.
Mohlo by vás zaujímať:
- Mestské žihadlo, rodinné SUV aj špičkový športiak. Elektromobily Hyundai bojujú o váš hlas v ankete Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing
- Test Porsche Macan Turbo: Symfónia komfortu, dynamiky a technológie
- Volkswagen sa pripravuje na príchod svojho najlacnejšieho elektromobilu. Toto vieme o modeli ID.1
Keďže Tesla sama nezverejňuje detailné údaje, komunita sa spolieha na crowdsourcované dáta, hoci tieto nie sú dokonalé. Niektorí fanúšikovia Tesly tieto dáta odmietali, pretože neukazovali systém FSD v najlepšom svetle. Avšak keď Musk dataset dvakrát pozitívne spomenul, kritika voči nemu sa oslabila.
Je vývoj skutočne taký progresívny?
Musk pri poslednej zmienke o dátach tvrdil, že FSD zaznamenalo „exponenciálne zlepšenie“, pričom poukázal na výrazne lepší výkon na diaľnici. Konkrétne vyzdvihol nárast na 1 164 kilometrov medzi potrebnými zásahmi vodiča. Avšak tento údaj bol zavádzajúci – hlavne preto, že verzia 13 konečne zlúčila softvér pre mestské a diaľničné jazdy do jedného systému. Tento krok mal pritom prísť už pred rokmi.


Napriek Muskovej snahe vykresliť tieto výsledky ako obrovský pokrok faktom zostáva, že ide len o oneskorenú implementáciu dlhodobého vývoja mestského riadenia do diaľničnej prevádzky.
Nové dáta a zhoršenie výkonu
Keď Musk dataset zdieľal, zahŕňal 12 875 kilometrov dát pre FSD v13. Dnes sa tento objem takmer zdvojnásobil. Napriek tomu výkon systému klesol – priemerná vzdialenosť medzi zásahmi vodiča na diaľnici sa znížila z 1 164 na 1 004 kilometrov. Hlavný ukazovateľ Tesly, teda počet kilometrov medzi nutnými zásahmi, je momentálne na úrovni 787 kilometrov.


Predtým Tesla tvrdila, že verzia 13 prinesie 5 až 6-násobné zlepšenie oproti verzii 12.5. Priemer verzie 12.5 bol však len 295 kilometrov na zásah, čo znamená, že reálne zlepšenie je len približne 2,7-násobné, nie 5 až 6-násobné, ako Tesla deklarovala.
Cesta k plne autonómnemu riadeniu
Vedúci vývoja FSD v Tesle, Ashok Elluswamy, uviedol, že na dosiahnutie plnohodnotného autonómneho riadenia musí Tesla dosiahnuť úroveň bezpečnosti porovnateľnú s priemerným počtom kilometrov medzi nehodami pri ľudskej jazde. Podľa údajov amerického NHTSA je táto hodnota približne 1 126 500 kilometrov na jednu kolíziu.
S aktuálnymi číslami má Tesla pred sebou ešte dlhú cestu, aby dosiahla úroveň spoľahlivosti potrebnú na jazdu bez dozoru. Aj keď dochádza k pokroku, reálne údaje naznačujú, že je omnoho pomalší, než aký sa Tesla snaží prezentovať.