Pred Vianocami sa svetom šírila znepokojujúca informácia, že americká automobilka údajne zvoláva až 2 milióny svojich elektromobilov kvôli nebezpečnému autopilotovi. Aktualizácia skutočne prišla a zdalo sa, že problém je vyriešený. Až do chvíle, keď sa redaktor denníka The Washington Post Geoffrey A. Fowler rozhodol otestovať upraveného autopilota na svojom vlastnom vozidle Tesla Model Y. Správu priniesol portál fDrive.cz.
Americký redaktor začína svoju recenziu tvrdením, že jeho auto v režime Autopilot prešlo dve značky STOP bez zastavenia.
Tesla Autopilot je síce pokročilý systém autonómneho riadenia, no stále len druhej úrovne z piatich, takže určite nie je možné sa naň bezvýhradne spoliehať. Niektorí vodiči to však nerešpektujú.
Podľa amerického denníka má totiž autopilot v situáciách, na ktoré nebol navrhnutý, podobne problémové správanie ako pred aktualizáciou. Na tom by nebolo nič zlé, až na to, že Tesla neodstránila hlavnú slabinu – možnosť veľmi ľahko obísť zabezpečenie proti zakázanej aktivácii. Podľa Fowlera nielenže vozidlu vôbec nevadilo, že vodič má ruky preč od volantu, ale dokonca aj detský trik, keď sa cez vnútornú kameru jednoducho nalepí samolepka so smajlíkom, naďalej funguje. Auto si pritom nepýtalo ruky späť na volant najmenej 60 sekúnd.
Redaktori denníka The Washington Post zistili, že presne tento spôsob, teda jednoduchá “čierna” aktivácia Autopilota, viedla už k najmenej ôsmim smrteľným nehodám a obete neboli vždy len za volantom.
Mohlo by vás zaujímať:
- Tesla spustila beta verziu autopilota FSD 12.1 pre viac ako 15 000 vozidiel
- Nebezpečný autopilot Tesly a zvolávačka 2 miliónov kusov. Ako to je naozaj?
- Mercedes predbehol Teslu. V Kalifornii dostal schválenie na technológiu autonómnej jazdy
Teraz je zrejmé, že Tesla na tomto probléme nevyriešila takmer nič. Prakticky jedinou zmenou je o niečo viditeľnejšie upozornenie pre vodiča, aby vrátil ruky na volant, zobrazené na centrálnom displeji.
Tesla Autopilot vs. FSD
Mnohí vodiči si jednoduchú funkciu známu pod názvom autopilot zamieňajú s pokročilým autonómnym systémom FSD (full self-driving) a používajú ju v situáciách, na ktoré vozidlo nie je pripravené. Práve tomu mala aktualizácia zabrániť, ale nestalo sa tak. Samotná Tesla uvádza, že pokročilé funkcie, ako je zastavenie na červenú alebo spomalenie pred rýchlostnými nerovnosťami, poskytuje až balík FSD pre plne autonómnu jazdu.
Zároveň však Tesla dostatočne nezabraňuje používateľom v zneužívaní režimu Autopilot, v ktorom vozidlo niekedy reaguje na okolitú premávku, inokedy však nie. NHTSA navrhuje striktne obmedziť používanie tejto funkcie len na diaľnice, pričom fanúšikovia argumentujú, že zakazovať im používanie tejto populárnej funkcie je nespravodlivé. Podľa poznámok k novej aktualizácii sa má autopilot deaktivovať po piatich núdzových vypnutiach, ale v skutočnosti sa tak nedeje.