MojElektromobil

Udalosť, na ktorú sa už mesiace tešia všetci elektromobilisti, automobilky sa jej pravdepodobne boja a akcie Tesly nekontrolovateľne kolísajú po každom vyjadrení Muska. Poďme sa pozrieť, čo môžeme očakávať od dnešného Tesla Battery Day.

O akcii s oficiálnym názvom 2020 Annual Stockholders Meeting and Battery Day koluje mnoho dohadov a predpokladov, no len pár interných ľudí reálne vie, čo sa sa plánuje predstaviť. Tesla pred pár dňami zverejnila obrázok s nanovláknami a unikla aj fotografia o údajne prvej in-house batérií Tesly.

Tesla Battery Day
Teaser na Battery Day zverejnený na webe Tesly

Cenová parita so “spaľovákmi”

Dosiahnutie rovnakej alebo podobnej kúpnej ceny Tesly v porovnaní so spaľovacími modelmi v rovnakej triede by bola úžasná správa nielen pre Teslu, ale pre elektromobily všeobecne.

Vieme, že Tesla sľubovala “ľudový” Model 3 za 30-tisíc eur, no túto cenu sa jej nikdy nepodarilo dosiahnuť a aktuálne je najlacnejším modelom Model 3 Standard Range Plus. Ten na Slovensku kúpite za takmer 50-tisíc eur s DPH, čo je veľmi ďaleko od toho, čo si môže dovoliť väčšina obyvateľstva.

To Tesla môže dosiahnuť hlavne stlačením cien batérií. Tesla už dlho avizuje, že jej cieľom je dostať sa pod hranicu 100 USD za 1 kWh batérie.

Vývoj cien 1 kWh batérie (Zdroj: BloombergNEF)
Vývoj cien 1 kWh batérie (Zdroj: BloombergNEF)

Dodávateľ pre celý trh

V prípade, že Tesla stlačí cenu batérií a zabezpečí ich dlhoročnú spoľahlivosť, môže byť dodávateľom pre všetky automobilky, ktoré tieto technológie vyvíjajú omnoho kratšie a nie sú v nich tak ďaleko.

Už dlhšie sa hovorí o tzv. “million-mile battery”, teda batérií, ktorá vydrží nájazd vyše 1 600 000 kilometrov a stále udrží si minimálne 70% pôvodnej kapacity. Motory Modelu 3 podľa Tesly bez problémov vydržia milión míľ, no batérie tak ďaleko ešte nie sú.

Výroba batérií Tesla (Foto: Tesla)
Výroba batérií typu 2170 v Tesla Gigafactory (Foto: Tesla)

Tesla Model S Plaid

Nový “Plaid” pohon s 3 motormi pre Model S sa testuje už viac ako rok a jeho predstavenie bolo avizované na približne toto obdobie. Tesla tento pohon testovala v Kalifornii, ale aj na nemeckom okruhu Nürburgring. Tieto vozidlá budú pravdepodobne mať väčší batériový modul s viac článkami.

V tomto období by sa mala začať konečne aj sériová výroba ťahača Tesla Semi, o ktorom sme už mnoho písali. Testuje sa, distribuuje vozidlá zákazníkom, no Tesla doteraz nezačala s jeho sériovou výrobou. Musk však avizuje, že sa konečne začne tento rok. Všetci očakávajú aj bližšie informácie alebo termín začiatku výroby novej Tesly Roadster.

Tesla Model S Plaid na Nürburgringu
Tesla Model S Plaid na Nürburgringu (Foto: InsideEVs)

Predstavenie batériových technológií v rámci akcie Battery Day sa bohužial neodrazí hneď v sériovej výrobe. Musk včera na Twitteri napísal, že tieto technológie sa nedostanú do sériovej výroby skôr ako v roku 2022.

Ostáva nám len dúfať, že to bude čo najskôr a že Tesla presvedčí aj tých najtvrdších kritikov o výhodách batériových technológií a elektrifikácii celej cestnej dopravy. Live stream akcie Battery Day si môžete pozrieť na webe Tesly dnes o 22:30 SELČ na tomto odkaze.

 

22. septembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+