MojElektromobil

V priebehu júla sme vás informovali o prvom registrovanom Cybertrucku v Európe. Konkrétne bola prvá Tesla Cybertruck prihlásená do evidencie v Českej republike. Ešte predtým sme ju však mali možnosť vidieť na vlastné oči v Bratislave, v septembri zase priťahovala pohľady na Salóne Elektromobilov v Košiciach.

Legálne, či nie?

Už od začiatku sa objavovali hlasy, že prihlásiť toto vozidlo do evidencie v krajinách EÚ nie je možné – teda nie ako vozidlo do 3,5 tony. Teraz bude musieť české Ministerstvo dopravy vysvetľovať európskym asociáciám, ako k tomu došlo. Hrozí aj pozastavenie schválenia spôsobilosti vozidla na cestnú premávku. Tému otvoril portál electrek.

Český Cybertruck už od počiatku budí pozornosť aj na internete. Napríklad počas prvej návštevy na Slovensko spôsobil rozruch, keď s ním vlastník vošiel do jazera na západe Slovenska. Neprekvapivo sa s ťažkým vozidlom zahrabal v štrku.

Želaná aj neželaná pozornosť

Minulý mesiac sme priniesli informáciu, že za prítomnosti Petra Sagana sa na Slovensku podaril svetový rekord v najvyššom dosiahnutom výkone pri nabíjaní Cybertrucku. Hodnota prekročila hranicu 400 kW a krátkodobo sa dostala na 405,03 kW. Sieť nabíjacích staníc v oficiálnej tlačovej správe uvádza hodnotu 404,9 kW. Priemerný nabíjací výkon za celé nabitie zo 4 % na 100 % bol 111 kW.

Veľkú pozornosť mu však okrem fanúšikov tentokrát venovali aj viaceré medzinárodné asociácie. V otvorenom liste českému ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi tvrdia, že Cybertruck je vzhľadom na svoju veľkosť a konštrukciu potenciálne nebezpečný pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Medzi signatármi sú Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, André Sobczak, generálny tajomník Eurocities, Barbara Stoll, vrchná riaditeľka Clean Cities, William Todts, výkonný riaditeľ Transport & Environment, Karen Vancluysen, generálna tajomníčka POLIS – Cities and Regions for Transport Innovation, Geert van Waeg, prezident Medzinárodnej federácie chodcov a Jill Warren, výkonná riaditeľka Európskej cyklistickej federácie.

Výpočty hmotnosti nezodpovedajú realite a ani platnej legislatíve

Konkrétna kritika spočíva v maximálnej deklarovanej hmotnosti vozidla Cybertruck, ktorá podľa listu nemohla legálne prejsť schvaľovacím procesom:

„Tvrdíme, že miera manipulácie, pokiaľ ide o deklarovanú maximálnu hmotnosť vozidla Cybertruck, je nezákonná. Rovnako tvrdíme, že neexistuje zákonný spôsob, ako schváliť a zaregistrovať Cybertruck v EÚ ako ľahké nákladné vozidlo (N1 – do 3,5 tony, pozn. red.), pretože nespĺňa príslušný test, ktorý vyžaduje, aby sa nosnosť takéhoto vozidla pre prepravu tovaru rovnala alebo bola vyššia ako jeho nosnosť pre prepravu osôb.“

V liste sa spomína aj absorpcia nárazov, ktorá je nebezpečná pre dopravu:

„Neexistujúce alebo nedostatočné tlmenie nárazu vozidla Cybertruck prináša neprijateľne vysoké riziko pre všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky. Vzhľadom na systém autocertifikácie, ktorý funguje v USA, nebol Cybertruck nikdy podrobený crash testom žiadneho verejného orgánu.“

Tesla uvádza pre dvojmotorový Cybertruck prevádzkovú hmotnosť 2 995 kg a celkovú hmotnosť viac než 4 tony, avšak v dokumentácii predloženej českým orgánom bola uvedená hmotnosť maximálne 3,5 tony. Okrem toho je klasifikácia ako ľahké nákladné vozidlo bizarná, keďže v nariadení EÚ sa uvádza, že „nosnosť vozidla na prepravu nákladu musí byť rovnaká alebo vyššia ako jeho nosnosť na prepravu osôb, meraná pomocou testu založeného na hmotnosti.“

Korba Tesla Cybertruck
Ložná plocha Tesla Cybertruck

Nemali by ste prehliadnuť:

V liste sa uvádza aj presný výpočet, ktorý to dokazuje. Už z týchto výpočtov je zrejmé, že český Cybertruck, ktorý má v technickom preukaze zapísanú prevádzkovú hmotnosť 3 025 kg a zároveň 5 miest pre cestujúcich, by mal nosnosť na prepravu nákladu blízku nule. Preto je jeho otypovanie ako ľahké nákladné vozidlo do 3,5 tony (N1) nezmyselné a neoprávnené. Elon Musk počas podujatia pri príležitosti odovzdávania prvých kusov Cybertrucku pri tom uviedol, že produkčná verzia má nosnosť 1 587 kg, teda celková hmotnosť by bola až okolo 4,5 tony.

Okrem toho sa v liste spomína skutočnosť, že sa vozidlo objavuje na Slovensku, a teda že sa Česká republika môže stať akýmisi zadnými vrátkami na neoprávnenú registráciu vozidiel do iných členských krajín EÚ. V liste signatári žiadajú ministra, aby prehodnotil registráciu a vysvetlil, ako došlo k nezrovnalostiam. Medzitým by malo byť Cybertrucku pozastavené schválenie do cestnej premávky.

frunk Tesla Cybertruck
Pozornosť budia aj ostré hrany, ktoré môžu byť nebezpečné

Je verejne známe, že vozidlá pre severoamerický trh spĺňajú iné požiadavky, než tie pre európsky (v minulosti najmä zadná hmlovka, bočné smerovky a pod.). Tesla Cybertruck tak musela podstúpiť množstvo úprav už pred registráciou v Českej republike, ako napríklad dodatočné vyrazenie VIN čísla na B-stĺpik, či obalenie ostrých hrán karosérie chráničkou z PVC.

Množstvo výnimiek z platných predpisov

Napriek tomu však v technickom preukaze nájdeme obrovské množstvo výnimiek na vlastnosti, ktoré nie sú v súlade s platnou legislatívou:

VÝROBNÍ ŠTÍTEK NEOBSAHUJE VŠECHNY PŘEDEPSANÉ ÚDAJE,
— PŘEDNÍ SDRUŽENÉ SVĚTLOMETY, ZADNÍ SKUPINOVÉ SVÍTILNY, SMĚROVÉ, MLHAVÉ, BRZDOVÉ, ZPĚTNÉ SVÍTILNY, TŘETÍ BRZDOVÁ SVÍTILNA KAT S3, OSVĚTLENÍ RZ, ODRAZKY NEJSOU HOMOLOGOVÁNY DLE PŘEDPISŮ EHK/OSN, OZNAČENO VÝROBCEM,
— BEZPEČNOSTNÍ PÁSY NEJSOU HOMOLOGOVÁNA DLE PŘEDPISŮ EHK/OSN, OZNAČENO VÝROBCEM,
— VNĚJŠÍ ZPĚTNÁ ZRCÁTKA NEJSOU HOMOLOGOVÁNA DLE PŘEDPISŮ EHK/OSN, ALE DLE PŘEDPISŮ DOT,
VOZIDLO NENÍ VYBAVENO BOČNÍMI SMĚROVÝMI SVÍTILNAMI,
— ZASKLENÍ VOZIDLA NENÍ HOMOLOGOVÁNO DLE PŘEDPISŮ EHK/OSN

V Českej republike sú v súčasnosti registrované už minimálne dva elektromobily Tesla Cybertruck. Prvý registrovaný kúsok s registračnou značkou “001 CYBER” v auguste doplnil ďalší s RZ “M0C VELKY“.

Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning | Zdroj: Ford

Pri zachovaní reálnych hmotností by vozidlá museli byť otypované ako N2, čiže nákladné vozidlo s hmotnosťou nad 3,5 tony. To už so sebou obnáša aj povinnosť tachografu, mýtnej jednotky, či obmedzenia maximálnej rýchlosti na 90 km/h. Je to bežné nielen pri dodávkach, ale aj pri legendárnych veľkých amerických pick-upoch, ktoré sa registrujú na území krajín EÚ.

Aký máte názor  na registráciu týchto vozidiel vy? Mali by spĺňať platnú legislatívu tak ako aj ostatní výrobcovia vozidiel homologizovaných pre Európu? O názor sa s nami môžete podeliť na našej novej komunikačnej platforme NearCharger.sk.

Náš tip
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Prekoná v teréne spaľovacieho brata? | Prvá jazda
18. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+