Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je jednou z tých technológií, ktoré vyzerá veľmi dobre na papieri. Predstava, že by sa elektromobil začal nabíjať automaticky po tom, čo zaparkujeme je skutočne lákavá. Realizácia so sebou ale prináša množstvo výziev a celé je to v podstate ešte len na svojom počiatku. Prebehlo už viacero pomerne úspešných experimentov a demonštrácií, no od masového rozšírenia sme ešte poriadne vzdialení.
To ale neznamená, že bezdrôtové nabíjanie elektromobilov nie je vyvíjané. Ako pred časom v rozhovore uviedol spoluzakladateľ a riaditeľ spoločnosti GreenWay, Peter Badík, bezdrôtové nabíjanie v elektromobiloch má veľký potenciál, no jedným z hlavných problémov je štandardizácia. Na technologickom riešení pracuje viacero spoločností a pre nasadenie do praxe je dôležité, aby sa všetci, vrátane automobiliek, dohodli, ako presne má byť umiestnené zariadenie, a ako bude prebiehať komunikácia a spustenie nabíjania.
Môj pohľad je taký, že technické riešenie máme, ale kým ho uvedenie do reálneho života, tak je potrvá ešte prinajmenšom tak 5 rokov. Dovtedy nevidím reálne, že by sme šli za rámec nejakých pilotných projektov.
Peter Badík, GreenWay
Segment by sa ale mohol dočkať potrebného impulzu, ktorý ho posunie vpred. Ako informuje portál CleanTechnica, záujem o technológiu bezdrôtového nabíjania prejavila Tesla, ktorá odkúpila nemeckú spoločnosť Wiferion. Dvojica spoločností už pred časom čiastočne spolupracovala. Vtedajšia licenčná dohoda Wiferionu umožnila využívať elektromobily Tesla Model 3 na demonštráciu schopností jej technológií pre bezdrôtové nabíjanie.
Tesla podľa všetkého v riešení videla potenciál a celú vec prebrala pod svoje krídla. Čo presne to znamená pre najbližšie obdobie nateraz nie je známe. Zjavné je akurát to, že sa chce venovať aj tejto oblasti. Akvizícia spoločnosti Wiferion mala údajne stáť 76 miliónov dolárov.
Zaujímavé v tomto prípade je aj to, že nemecká spoločnosť sa mala primárne sústrediť na nabíjanie autonómnych vozidiel využívaných v skladoch a továrňach, nie priamo na osobnú alebo nákladnú dopravu. Špekuluje sa preto, že Tesla chce riešenie integrovať do svojich fabrík, nie elektromobilov pre koncového zákazníka.
Veľkým hráčom na poli bezdrôtového nabíjania pre elektromobily je aj spoločnosť WAVE Charging. Tá v Spojených štátoch prevádzkuje viacero bezdrôtových nabíjacích bodov s výkonom do 250 kW pre elektrické autobusy. V roku 2021 ohlásila práce na technológii bezdrôtového nabíjania určenej pre elektrický ťahač Tesla Semi. Vyvíjané riešenie má bez akéhokoľvek fyzického kontaktu s vozidlom dosahovať nabíjací výkon na úrovni 500 kW až 1 MW.