Automobilový priemysel v Európe zažíva ťažké časy. Vo Volkswagene sa búria zamestnanci, tradičné automobilky nestíhajú technologicky a cenovo konkurovať modelom z Číny. Stúpajúce predaje elektromobilov sa prakticky zastavili a v porovnaní s minulým rokom vyššie pravdepodobne nebudú. Naopak, v ostatných častiach sveta stále pomerne výrazne predaje elektromobilov rastú.
Rekordný minulý rok sa teraz nezopakuje
Náročný rok zaznamenala aj Tesla, ktorá je jednotkou na európskom trhu v predaji elektromobilov. Zatiaľ čo v minulom roku bol Tesla Model Y vôbec najpredávanejším autom v Európe (vrátane spaľovákov), v tomto roku sa nedostane ani na vrchné priečky. Jedným z dôvodov je samozrejme aj očakávaný refresh s prívlastkom Juniper, na ktorý záujemcovia čakajú. A Tesle nepomáhajú ani rôzne benefity pri kúpe aktuálnych modelov. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Tesla chce zvýšiť predaje Modelu Y v Európe. Novým majiteľom ponúka nabíjanie zadarmo.
Tesla je stále jedným z najväčších výrobcov elektromobilov v Európe aj v USA, no jej prítomnosť u nás slabne. Počas minulého mesiaca zaznamenala pokles registrácií v EÚ až o 40,9 % v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka, informoval Insideevs. Ak by sme to mali vyjadriť v reálnych číslach, tak zatiaľ čo sa v novembri 2023 predalo 31 810 Tesiel, v novembri tohto roka to bolo len 18 786 kusov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nové Tesly trpia vážnym problémom, ktorý ohrozuje bezpečnosť
- Pripravované supervýkonné elektrické BMW M sa objavilo na oficiálnom videu
- Batérie do elektromobilov sú stále lacnejšie. Onedlho prekonajú významnú hranicu
To znamená pokles podielu na trhu z pôvodných 3,6 % na 2,2 % (celkový trh, vrátane spaľovacích modelov). V rámci roka 2024 bolo v EÚ predaných 211 405 Tesiel, čo je o 15,2 % menej ako minuloročných 249 265 kusov. Pokiaľ by sme do štatistík pridali aj ostatné európske krajiny, ktoré nie sú členmi EÚ (UK, Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko), situácia je veľmi podobná.
Dôvodov je viacero, vrátane silnejúcej konkurencie
Pokles predajov by sme mohli pripísať viacerým faktorom. Či už ide o čakanie na nový Model Y spomínané vyššie, ale napríklad aj čoraz kontroverznejším vyjadreniam Elona Muska. Samozrejme, svoju úlohu zohral aj pokles vládnych stimulov, dotácie už nie sú také významné.
Úplne zlou správou pre elektromobilitu v Európe to ale nie je. Medzeru na trhu a klesajúce predaje Tesly sa snažia vyplinť iné automobilky a vyzerá to tak, že sa im to podarilo. Celkovo teda v Európe predaj elektromobilov neklesá, no zároveň ani nestúpa. Ďalším faktorom je tiež to, že aj ostatné automobilky dnes už ponúkajú výborné elektromobily, zlepšujú efektivitu, infotainment a pridávajú nové a nové softvérové funkcie. Tesle do kariet tiež nehrá ani nedostatočná sieť autorizovaných servisov, niektorí zákazníci na svoju opravu musia čakať aj mesiace.