Tesla v závere minulého roka oficiálne spustila svoj konfigurátor elektromobilov pre Slovensko. Slováci tak konečne mohli využiť priamu cestu pre kúpu nového elektromobilu Tesla Model 3. Okrem držiteľov starších rezervácií na Model 3 mohli konfigurátor využiť aj ľudia, ktorí mali záujem o získanie štátnej dotácie na kúpu elektromobilu.
Objednávky je síce možné vykonať priamo zo Slovenska, no stále je potrebné vyriešiť otázku dodania, respektívne prebratia vozidla.
“Pre chýbajúce miestne zastúpenie, odovzdanie auta za bežných podmienok by prebiehalo v holandskom Tilburgu. Tento rok sa spojilo zopár faktorov, ktoré výrazne hrali proti ľuďom s objednaným autom zo Slovenska. Prvým faktorom je to, že sme malý trh. Druhým faktorom je snaha o zníženie prevádzkových nákladov spojených s odovzdávaním vozidiel. Respektíve, koľko vozidiel je možné naozaj priamo v Tilburgu odovzdať za jednotku času. Budova je síce obrovská, aj pracovníkov tam vyzerá byť dosť, avšak určite efektívnejšie je jednoducho autá priebežne nakladať na kamióny a tie rovno posielať priamo k majiteľom. Túto politiku zaviedla Tesla koncom minulého roka, kde všetci majitelia z krajín bez priameho zastúpenia, získajú auto len doručením pomocou certifikovaného dopravcu. Tento certifikát má iba Tradisa Automotive GmbH, čiže v podstate monopol. Vo februári tohto roka začala Tesla naozaj informovať ľudí zo Slovenska, že vozidlá plánuje dodať začiatkom roka, avšak podmienkou je práve využitie ich vlastného prepravcu. Situáciu následne skomplikovala pandémia koronavírusu. Avšak náhodou som sa dozvedel ceny za transport auta na Slovensko. Cena prepravy začínala na cene 1250 Eur bez DPH za 1 auto. Po dlhom dopytovaní sa podarilo získať informáciu, že pokiaľ vyťažím náves 7 vozidlami, výsledná cena za vozidlo klesne na 890 EUR bez DPH”, vysvetlil Kristián Kratochvíl, organizátor spoločného hromadného dovozu.
Približne v polovici júna sme informovali o možnosti využiť hromadný dovoz s ostatnými nadchádzajúcimi majiteľmi elektromobilov Tesla. Týmto spôsobom bolo možné vyriešiť hneď niekoľko problémov naraz.
Pomocná ruka komunity
Tento týždeň v utorok a v stredu bolo odovzdaných celkovo 15 nových Tesiel Model 3. Hromadný dovoz do Bratislavy, ktorý spoluorganizoval portál MojElektromobil.sk, využilo celkovo 8 šťastných majiteľov nových elektromobilov. Každý z nich vďaka tomu ušetril stovky Eur na dovozných nákladoch.
Nešlo však len o obyčajný dovoz elektromobilov z Holandska do Bratislavy. Čerstvým majiteľom pri preberaní a prvom oboznámení s ich novým elektromobilom pomáhala pätica zabehnutých majiteľov Tesiel. Okrem všeobecného školenia im odpovedali na všemožné otázky súvisiace s elektromobilmi, aby získali potrebné zručnosti a mohli si naplno užívať elektrickú jazdu.
Majitelia mohli využiť priamo v mieste vykládky aj služby pracoviska kontroly originality, ktorého pracovníci promptne pomáhali vybavovať všetky potrebné náležitosti.
Sumár
- Po obnove výroby v USA sa z prvej lode pre EU dostalo na Slovensko 15 áut Tesla Model 3 v nasledovných konfiguráciach: 2 x Performance, 5 x Long Range, 7 x Standard Range Plus
- Ostáva ešte niekoľko desiatok otvorených slovenských objednávok, vozidlá čakajú v Holandsku na spracovanie, z logistických dôvodov neboli ešte vybavené
- Približne 25% držiteľov objednávok zo Slovenska požiadalo odložiť dodávku na neskorší termín, či už požadujú osobné prevzatie automobilu, alebo z finančných dôvodov posúvajú kúpu vozidla na neskorší termín
- Posledné dni kvartálu delivery centrá Tesly odovzdávali v priemere 75 vozidiel denne, pričom viac než 90% boli Tesla Model 3
Otázky a odpovede nových majiteľov
Aké boli vaše pocity a myšlienky pri preberaní Tesly?
Ján: „Prečo zase prichádzam na stretnutie neskoro? Budem schopný pripnúť tie prevozné značky? Žiaľ, nebol som v stave, aby som sa vedel hneď tešiť.”
Rado: „Určite dobré a príjemné, a to aj vďaka prítomnosti skúsených majiteľov Tesiel, ktorí pomáhali pri preberaní nových áut, autá kontrolovali, radili novým majiteľom, atď.”
Vlado: „No konečne – po štyroch rokoch“ – SAKRA ALE STÁLO TO ZA TO”
Dôverovali ste transportu TRADISA, že vám auto príde v poriadku?
Ján: „Hej.”
Rado: „Dúfal som v to.”
Vlado: „Ani veľmi nie po referenciách na nete.”
Keď ste si prebrali svoju novú Teslu, vedeli ste ako s autom pracovať? Napríklad ako ho nastaviť pred prvou jazdou?
Ján: „Vedel by som, no potešil som sa pomoci.”
Rado: „Keďže od roku 2014 denne sledujem Youtube videá a čítam weby venujúce sa elektromobilite, tak teoreticky áno, ale prakticky som ešte elektromobil nešoféroval. Pred prvou jazdou som nič (zvláštne) nenastavoval.
Vlado: „ÁNO informácii je všade kopa”
Ocenili ste prítomnosť skúsených ľudí, ktorí vám pomohli pri vybavení registrácie?
Ján: „Nesmierne.”
Rado: „Jednoznačne áno, a známi boli prekvapení, ako rýchlo boli slovenské doklady vybavené. Ale oceňujem aj prítomnosť skúsených ľudí zo slovenskej Tesla komunity, ktorí na mieste kontrolovali každé dovezené auto, radili a pomáhali novým majiteľom.”
Vlado: „Veľmi, keďže som mal zlomenú nohu a nebol som veľmi mobilný”
Bolo toto preberanie auta (Tesly) iné oproti tomu bežnému?
Ján: „Nemám skúsenosti s preberaním áut. No hlavne to, že to organizovali nadšenci, nie obchodníci, dalo preberaniu príjemný nádych.”
Rado: „Prvýkrát kupujem nové auto, ale určite je to iné preberať auto „z kamióna“ ako v showroome – ale nie je to horšie.”
Vlado: „Rýchle :-D”
Viete popísať vaše prvé kilometre?
Ján: „Pokojné brázdenie diaľnicou (zapnutý režim chill). Šetril som baterku, nech nemusím pred cieľom nabíjať. Spoznával som správanie sa auta na ceste, navigáciu a ovládanie klímy. A vychutnával som si celkom iný zvuk vozidla (ticho) než doteraz.”
Vlado: „Super – od prvých metrov FSD až do Prešova”
Ako prebiehalo prvé nabíjanie? Vedeli ste ako to všetko funguje?
Ján: „Prvé nabíjanie bolo na SC. Trocha som zmätkoval, lebo som nevedel vytiahnuť kábel zo stojana, potom už šlo všetko hladko.”
Rado: „Šiel som na Supercharger v Bratislave pred Auparkom. Vedel som čo robiť, poznám to z YouTube videí a okrem toho ovládanie Tesly je intuitívne. Nabíjal som z 18 na 80 % a pri každom percente som si zapisoval nabíjací výkon a aktuálny čas, neskôr z toho spravím graf. Nabíjanie trvalo 29 minút a maximálny výkon bol 121 kW hneď pri 18 %.”
Vlado: „Áno”
Ako reagovala rodina/kamaráti keď ste prišli domov s novou Teslou?
Ján: „Na vzhľad väčšina reagovala veľmi kladne – na tvar i interiér bez tlačidiel. Na zrýchlenie boli reakcie z oboch koncov (od ááá! po úúú!).”
Rado: „Kamaráti na Whatsapp-e, ktorým som poslal fotky: – No som zvedavý naživo na električku. – Tak to je iné fáro. Teraz budeš musieť baby odháňať lopatou. Cudzí ľudia na ulici: – Prosím Vás a má to tu v Bratislave už aj tú Tesla-nabíjačku? (s pánom sme krátko pokecali) – Máte krásne auto. Susedia v zahrade: – To má iný zvuk! – Zistil som, ze si musím kúpiť Teslu.”
Vlado: „Samé ochkanie :-D”
Vymenili by ste v tejto chvíli Teslu za iné auto? Ak áno tak aké?
Ján: „Nie. Keby som musel, viem pripustiť výmenu za iný elektromobil s dostatočným dojazdom. No interiér Trojky sa mi veľmi páči, nerád by som sa ho vzdal.”
Rado: „Nie.”
Vlado: „Áno, za Cybertruck”
Za otázky pre nových majiteľov Tesiel ďakujeme Klarise.