Šéf automobilky Tesla najnovšie potvrdil, že sú otvorení možnosti licencovať svoje technológie aj konkurenčným automobilkám. Pomôcť chcú tak tým, ktorí môžu mať problém vytvoriť vlastný elektromobil. Licencovanie by sa malo týkať softvéru, batérií či samotnej pohonnej jednotky.
Je nepochybné, že práve Tesla má vo viacerých aspektoch technologický náskok. A to aj napriek tomu, že ide o pomerne mladú automobilku v porovnaní s konkurenciou. Toto pritom nie je iba nepodložené tvrdenie, ale fakt, ktorý si všimli aj viaceré konkurenčné firmy.
Pomoc konkurencii
Ako najnovšie Elon Musk uviedol na Twitteri, hlavným cieľom Tesly nie je zničiť konkurenciu, ale pomôcť urýchliť prechod na obnoviteľné zdroje energie. Z tohto dôvodu by pre nich nemal byť problém licencovať vlastné technológie tretím stranám: “Tesla je otvorená licencovať softvér a dodávať pohonné jednotky či batérie. Snažíme sa urýchliť prechod na udržateľné zdroje energie, nie zničiť konkurenciu!” Zaujímavé je, že v rámci softvéru bol potvrdený aj Autopilot. Ten je pre Teslu špecifický a bolo by veľmi zaujímavé sledovať, ako by fungoval na konkurenčných autách.
Sure
— Elon Musk (@elonmusk) July 29, 2020
Viaceré veľké známe automobilky si všimli, že Tesla ich začína výrazne predbiehať. Napríklad šéf Audi, Markus Duesmann, povedal v rozhovore pre Reuters, že Tesla je dva roky popredu v kritických oblastiach: “Momentálne, Tesla má veľké batérie preto, lebo ich autá sú stavané okolo batérií. Tesla je dva roky popredu v oblasti výpočtov, softvérovej architektúry a autonómnej jazdy.” Podobný názor má aj CEO Volkswagenu, Herbert Diess. Ten sa rovnako obáva náskoku Tesly v oblasti softvéru, over-the-air (priamo cez infotainment vozidla) aktualizáciách či funkcii autopilota.
Aká bude realita?
Už pred niekoľkými rokmi vyšlo z úst Elona Muska, že ich technológie sú otvorené, teda open-source. Skutočnosť je však trochu iná, nakoľko všetko si firma poisťuje cez patenty, ktoré sú teda chránené pred zneužitím. Musk ale aj napriek tomu tvrdí, že tieto technológie môžu využívať tretie strany, no len vtedy, ak ich využijú s dobrým úmyslom. Potom by teda daný používateľ nemal byť prenasledovaný právnikmi Tesly.
Licencovanie technológií by tento detail v pochopení otvorených zdrojov vyriešilo, avšak je otázne, do akej miery by bolo takéto posúvanie vlastných funkčných nápadov realizovateľné. Predsa len, ich vývoj je zdĺhavý a často optimalizovaný na konkrétne vozidlá, pričom v konkurenčných modeloch by nemusel byť dosiahnutý požadovaný efekt. Na druhú stranu, zdieľanie technológií v rámci koncernov funguje dlhé roky bez väčších problémov.