Na cestách jazdí už vyše milióna Tesiel a najväčší podiel má logicky najdostupnejšia Tesla Model 3. Americký majiteľ najazdil už vyše 160-tisíc km, podelil sa o skúsenosti s nákladmi na jeho prevádzku.
Majiteľ Kazi Imam poskytol informácie portálu Electrek o svojich skúsenostich s jazdením Modelu 3. Ide konkrétne o verziu Long Range, rok výroby 2018, na ktorej najazdil 161-tisíc km (100-tisíc míľ) za niečo vyše dva roky.
Elektromobily majú vyššiu nákupnú cenu, preto je dôležité sledovať tzv. celkové náklady na vlastníctvo vozidla. To zahŕňa aj náklady na prevádzku a údržbu, čo je pri elektromobile o približne 75% nižšie číslo ako pri spaľovacom automobile.
Kazi Imam bol príjemne prekvapený s nízkymi prevádzkovými nákladmi na jeho Model 3.
”Som ohromený nízkymi nákladmi na údržbu a servis. Celková cena na (nabitú) energiu za 100-tisíc míľ bola 2 985 USD (2 566 €) a náklady na údržbu a servis predstavovali 1 741 USD (1 497 €). Celkové prevádzkové náklady tak boli 4 732 USD (4 068 €). Priemerný šofér najazdí 100-tisíc míľ za približne 6 rokov.”
Servisné náklady
Imam hovorí, že okrem spomínaných nákladov platil za výmenu kabínového filtra zaplatil v oficiálnom servise, a to ~136 dolárov po najazdení 60-tisíc kilometrov.
Kabínové vzduchové filtre si môžu majitelia vymeniť aj sami, pričom na internetových obchodoch sa predávajú za výrazne nižšiu sumu a Tesla na svojom webe ponúka jednoduchý návod na domácu výmenu tohto filtra.
Ďalej majiteľ menil po 72-tisíc km pneumatiky, za ktoré zaplatil 1 200 dolárov a po najazdení 153-tisíc musel investovať do výmeny stieračov, odvzdušnenia bŕzd a geometrie kolies v celkovej výške 411 dolárov, teda približne 353€.
Majiteľ dodáva, že degradácia kapacity batérie je na úrovni 5% za 161 000 km (pri 100% nabití zobrazuje dojazd 491 km).
Prvý a najjazdenejší Model 3 na Slovensku
Prvý Model 3 zaregistrovaný na Slovensku vlastní náš čitateľ Jaro z portálu Drivetesla.sk . Zaregistrovaný bol na začiatku marca 2019 a odvtedy na ňom najazdil už viac ako 95-tisíc km. Ide tak pravdepodobne o Model 3 s najväčším počtom km na Slovensku.
Podľa jeho slov sa jeho náklady na prevádzku a údržbu za 95-tisíc km skladajú z poplatkov za nabitú energiu a za nové letné pneumatiky. Pár servisných úkonov bolo vyriešených v rámci záruky vozidla.
“Pri elektromobile je nájazd 100 000 km nebadateľný. Motor má stále rovnako šialené zrýchlenie a softvérovo a užívateľsky je to každé dva mesiace lepší stroj. Samozrejme, po čase sa prejaví kvalita slovenských ciest a podvozok je namáhaný rovnako, ako na iných vozidlách. Odpadá ale množstvo servisných úkonov na dieloch, ktoré elektromobil oproti spaľováku jednoducho nemá.”
Pre porovnanie, Jaro zaplatil za nabíjanie (v sieti Supercharger, doma a na komerčných nabíjacích staniciach) približne 2 000€ a nové letné pneumatiky po 50-tisíc km ho stáli približne 800€. Celkovo ide teda o ~2 800€ za vyše 95-tisíc najazdených kilometrov. Je potrebné zdôrazniť, že ide o verziu Performance s vyššou spotrebou energie a logicky väcším opotreberním pneumatík. Jaro svoj Model 3 používa na zážitkové jazdy pre ľudí.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom