MojElektromobil

Nastúpite, naštartujete a ticho. To je zrejme najväčšia zmena, ktorá na vás čaká pri presadnutí z klasického automobilu do Tesly. Okrem toho môžete zabudnúť na riadiacu páku, ale aj akékoľvek gombíky a prepínače pre zmenu teploty či rádiostaníc. Keďže je Tesla elektromobil, všetko riadi špeciálne navrhnutý infotainment systém. Ten vás však pri zošliapnutí pedálu zaujíma najmenej. Akcelerácia a rovnaký krútiaci moment v každom okamžiku jazdy sú totižto prudko návykové a z Tesly sa vychádza iba veľmi ťažko. Sme však radi, že sme na nej “trhali asfalt” aspoň niekoľko dní a môžeme vám priniesť základný test tohto automobilu.

 

Základné parametre

Do redakcie k nám zavítala Tesla Model S85 so 60 kWh batériou a dojazdom 370 kilometrov. Ten však platí len pri konštantnej rýchlosti 89 km/h, ktorá sa s 285 kilowattovým motorom dodržiava len veľmi ťažko. Viac ako 380 koní dokáže rozhýbať pomerne ťažkú Teslu naozaj rýchlo. Z 0 na 100 to nami testovaný model zvládal za približne 5,6 sekundy (tento údaj sa líši podľa verzie systému a nainštalovaných aktualizácií), a to aj napriek tomu, že vážil až 2108 kg. 4-miestne auto inak ponúka futuristický nádych, a to pri pohľade zvonku aj zvnútra. Kľučky sa vysunú automaticky, keď sa priblížite k autu a Tesla sa zamkne sama v okamihu, keď sa od nej vzdialite. Celé to je o detailoch. Tesla Model S85 ponúka inak dva batožinové priestory. Ten zadný ponúka 894 litrov a po sklopení sedačiek narastie objem tohto priestoru až na 1645 litrov. Predný kufor ponúka zhruba polovičný objem a dobre vám poslúži najmä na uloženie vecí, ktoré chcete nosiť v aute dlhodobejšie.

Technické parametre:

  • Všeobecne:
    • záruka na automobil: 4 roky / 80 000 km,
    • cena: $79 900.
    • rázvor: 2960 mm,
    • dĺžka automobilu: 4970 mm,
    • šírka: 2187 mm,
    • svetlá výška: 144 mm,
    • vzduchové tlmenie: 120 – 163 mm,
    • hmotnosť: 2108 kg,
  • Motor:
    • výkon 285 kW (382 koní),
    • krútiaci moment: 441 Nm,
    • zadný náhon,
    • 0-100 km/h: za 5,6 s,
    • maximálna konštrukčná rýchlosť: teoreticky až 230 km/h.
  • Batéria:
    • kapacita: 60 kWh,
    • záruka: 8 rokov alebo 200 000 km,
    • cena za batériu ako súčiastku: $44 000 (môže sa líšiť od krajiny),
    • cena za výmenu batérie po 8 rokoch/200 000 km: $11 000 (môže sa líšiť od krajiny),
    • nabíjanie: 230V, 380V, Supercharging (do 135 kW, nabitie 90% kapacity za cca 50 minút).

 

Výdrž na batériu a nabíjanie

Pocit z jazdy je v prípade Tesly naozaj tým, čo si zapamätáte, keď z nej vystúpite. 19-palcové disky a pomerne široké gumy ponúkajú v kombinácii s 2 tonami hmotnosti naozaj dobrú priľnavosť k vozovke, a tak sa nemusíte obávať ani ostrejších zákrut. Maximálna rýchlosť automobilu je okolo 200 km/h, no na slovenských cestách sme ju radšej neskúšali. Navyše, pri stúpajúcej rýchlosti sa značne znižuje aj dojazd automobilu. A na ten musíte naozaj dbať. Nabíjanie batérií v Tesla Model S85 totižto trvá dlho, pokiaľ po ruke nemáte rýchlonabíjačku. Z nášho testovania môžeme usúdiť, že pri 230 V zásuvke trvá nabíjanie aj viac ako 24 hodín, takže si v garáži po kúpe tohto vozidla budete musieť nechať namontovať 380 V výstup, ktorý nabitie batérie zvládne za 7-8 hodín. My sme Teslu pri našom testovaní zašli nabiť do neďalekej Viedne, kde má Tesla svoj Supercharger s výkonom 360 V pri 280 A výstupe. Nabitie trvalo len niečo viac ako 1 hodinu. Najbližší a vlastne jediný Tesla Supercharger na Slovensku sa nachádza v Banskej Bystrici, pri hoteli Kaskády. Dnes však môžete elektromobily nabíjať aj v nákupných centrách, najmä vo väčších mestách. Treba však dať pozor na to, aby ste v automobile mali správny adaptér. Tesla Model S85 ich má v kufri hneď niekoľko.

tesla-model-s85-nabijanie

Elon Musk predáva svoje elektromobily s rôznymi verziami batérie. My sme testovali model so 60 kWh batériou, ktorej dojazd predstavuje približne 370 kilometrov, no na trhu sa predáva aj verzia s 85 kWh batériou, ktorej výdrž vám postačí na 510 km jazdy. Zaujímavosťou je, že batérie spoločnosti Tesla majú v porovnaní s tými v Nissane Leaf až 2-násobnú “energetickú hustotu”, čo znamená, že dokážu pri rovnakých rozmeroch poňať až 2-násobok energie. Dojazd Tesla automobilov je pritom viac ako 2-násobne väčší v porovnaní s elektromobilom japonskej automobilky. Energia v batériách klesá aj popri tom, keď auto stojí. V porovnaní s dojazdom to je približne strata 3,7 km dojazdu za 24 hodín nepoužívania elektromobilu.

Infotainment systém na 17″ displeji

Základom ovládania Tesly je veľký, až 17-palcový displej s vlastným infotainment systémom výrobcu. Ovládanie je plne dotykové a okrem multimédií a klimatizácie sa na displeji ovládajú aj ďalšie prvky vozidla. Hlavné menu v hornej časti obsahuje základné ikony pre ovládanie audia, navigácie, energie, internetového prehliadača, zadnej kamery a telefónu.

Tesla_model_s_85_test_7

Vďaka zabudovanému internetu, ktorý máte ako majiteľ Tesly zadarmo v akejkoľvek krajine, si môžete okrem klasického rádia púšťať aj hudbu z online knižnice. Systém reproduktorov ponúka dostatočnú kvalitu aj hlasitosť a vďaka pokročilým nastaveniam si môžete rozloženie zvuku v aute a vylepšiť aj jeho vlastnosti. Vďaka ovládaniu hlasom nemusíte v hudobnej knižnici vyhľadávať skladby či interpretov manuálne, ale môžete využiť hlasové príkazy. Hlasom môžete ovládať aj navigáciu, ktorou sa samozrejme môžete nechať viesť rovnako v akejkoľvek krajine sveta. Samozrejmosťou sú aj hlasové informácie o navigovaní a detailná mapa, ktorú vidíte okrem stredného displeja aj na budíkoch pred sebou. Panel Energia slúži na kontrolu spotreby energie. Môžete si pozrieť, koľko energie ste spotrebovali za posledné prejdeté kilometre a vďaka veľkému grafu máte prehľad o tom, kde ste spotrebovali najviac šťavy. Vo webovom prehliadači môžete prezerať ľubovoľné webstránky a ikonou kamery si na displeji zobrazíte zadnú HD kameru. Jej obraz je mimochodom naozaj kvalitný a patrí medzi to najlepšie, čo dnes v automobiloch nájdete. Ikona telefónu vám umožní volať pomocou vstavaného Bluetooth hands-free a s Tesla Model S85 si môžete spárovať až 10 smartfónov súčastne. Kvalita hovorov cez vstavané hands-free je výborná.

Tesla_model_s_85_test_8

Veľmi dôležitým prvkom displeja je tlačidlo Controls. V ňom môžete ovládať vlastnosti automobilu. Pomocou podkategórií v ľavej časti si vyberiete, čo konkrétne chcete ovládať a iba dotykom prsta potom môžete napríklad upraviť výšku podvozku, odsunúť strechu, zmeniť klimatické podmienky v aute alebo prepínať režimy jazdy. Rovnako môžete nastaviť úroveň rekuperácie, zapnúť alebo vypnúť svetlá, či zamknúť auto (rozumej “skryť kľučky”). Na veľkom, 17″ displeji jednoducho ovládate všetko to, čo by ste inak ovládali na prístrojovej doske normálneho automobilu s tým, že Tesla ponúka aj niekoľko ďalších možností.

Tesla_model_s_85_test_9

Displej reaguje na dotyky presne a promptne. Ak sa vám nepozdáva jeho svetlá téma, môžete si ju prepnúť na tmavú, ktorá je vhodná najmä pri šoférovaní v noci. Samozrejmosťou je aj možnosť upraviť si jas obrazovky. Vďaka sklonu displeja, ktorý je orientovaný smerom k vodičovi, je ovládanie infotainment systému intuitívne a po niekoľkých dňoch vám to nebude robiť problém ani počas jazdy. Samozrejme, používanie tohto systému vám počas jazdy neodporúčame.

Mobilná aplikácia Tesla Motors

Tesla Model S85 je výnimočná aj tým, že sa dá ovládať mobilnou aplikáciou. Samozrejme, že v nej nenájdete všetky možnosti, ktoré ponúka infotainment systém auta, no môžete z nej ovládať naozaj dostatok funkcií automobilu. Základná obrazovka ukazuje, kde máte aktuálne zaparkované auto a v akom stave sa nachádzajú jeho batérie. Priamo z mobilu si tak môžete skontrolovať, či zvládnete bez ďalšieho nabíjania naplánovanú cestu. Pomocou záložky Location si môžete dokonca zobraziť polohu automobilu na mape. V záložke Controls môžete priamo z mobilu stiahnuť strechu auta, odomknúť alebo zamknúť dvere a z pohodlia domova si ho v zime vykúriť alebo v lete vychladiť. Priamo v aplikácii si môžete pozrieť aj aktuálnu teplotu v aute. Okrem toho môžete aj zablikať svetlami alebo zatrúbiť v prípade, že sa okolo vášho auta pohybuje niekto podozrivý. Záložka Charge slúži na informácie o nabíjaní a povie vám, kedy bude vaše auto pripravené na cestu ešte predtým, ako k nemu prídete a vypnete ho z nabíjačky.

Futuristické funkcie

Tesla ako jeden z mála automobilov ponúka aj funkciu autopilota. Tú však môžete zapnúť len na ceste, ktorú Tesla pozná (už po nej aspoň raz prešla alebo ňou išlo iné Tesla auto). Na ovládanie autopilota slúži špeciálna páčka pod volantom. Tesla Model S85 však dokáže aj sama zaparkovať a jej kúpou získate aj luxusný servis priamo od výrobcu. Ak nedajbože na Tesle havarujete, tak vám zavolajú nielen zo záchranných zložiek, či ste v poriadku, ale hovor dostanete aj priamo z Tesly, ktorá sa vás opýta, čo sa stalo a či vám netreba nejako pomôcť. Opis celej koncepcie toho, ako funguje systém elektromobilov Tesla je o dosť zložitejší, no veľmi sa nám páči, ako to firma Elona Muska robí. V budúcnosti od tejto spoločnosti budeme vidieť ešte veľké veci.

Tesla_model_s_85_test-14

Interiér a exteriér

Tesla Model S85 ponúka menší interiér, v ktorom sa síce necítite stiesnene, no neponúka taký komfort, ako iné automobily vyšších tried. Pre jej ostatné vlastnosti ale tento menší nedostatok rozhodne oželiete. Rovnako ako chýbajúce drobnosti, ako napríklad miesto na odloženie menších vecí v aute (dvere neobsahujú na vnútornej časti žiadne priehradky). Inak je interiér ale spracovaný veľmi kvalitne a luxusne. Vládnu v nom kožené prvky doplnené o lesklé plastové prvky, ktoré interiéru dodávajú trochu lesku a pritiahnu váš pohľad.

Tesla_model_s_85_test_13

Najväčší odkladací priestor sa nachádza medzi prednými sedadlami. Tesla ho vyrába v niekoľkých verziách, my sme mali k dispozícii tú najjednoduchšiu, bez akýchkoľvek prepážok alebo delení. O to, aby sa v ňom aj napriek tomu nešmýkali veci, sa starajú gumené pásy vedené dnom tejto prepážky. Priamo pod displejom potom nájdete ešte aj 2 USB porty a 12V výstup zapaľovania, do ktorého môžete pripojiť autonabíjačku. Praktickým prvkom je aj delená lakťová opierka medzi prednými sedadlami, v ktorej sa nachádzajú aj stojany na nápoje.

Tesla_model_s_85_test_11

Vašu pozornosť si rozhodne získajú aj športovo tvarované sedačky s pevnou opierkou hlavy. Samozrejme, že sedadlá sú vyhrievané. Vďaka elektronickému pohonu funguje ich vyhrievanie, ako aj klimatizácia/ohrev v aute, okamžite. Netreba totižto čakať na zahriatie motora. Dôležitým prvkom konštrukcie je aj panoramatická strecha. Jej predná polovica sa dá dokonca otvoriť, a vy si tak môžete užiť jazdu “s vetrom vo vlasoch”. To je príjemné najmä v lete počas veľkých horúčav. Zaujímavosťou je, že automobil odmietne otvoriť strechu v prípade, že teplota von je príliš nízka (približne 5-10 stupňov).

Tesla_model_s_85_test_10

Zvonku Tesla Model S85 pôsobí veľmi elegantne, no pritom má športový nádych. Typickými prvkami konštrukcie sú chrómované lišty doplnené o detaily s logom Tesla (napr. smerovky či logá automobilu). Dokonca aj disky kolies obsahujú znak Tesla. Denné LED svietenie je doplnené o silné diaľkové a stretávacie svetlá, ktoré automobil zapne automaticky po zotmení, prípadne po vašom príkaze cez displej. Ešte aj svetlá sa ovládajú na displeji. Na vzhľade auta si rozhodne treba všimnúť aj športové nárazníky, 19-palcové disky obuté do nízkoprofilových pneumatík a výraznú prednú masku. Pokiaľ budete hľadať nabíjací konektor, nájdete ho v ľavej zadnej smerovke.

Tesla_model_s_85_test_12

Hodnotenie | Tesla Model S85

Tesla Model S85 nie je obyčajný elektromobil. Je to auto, ktoré má vlastnú dušu, vlastný príbeh. K jeho popularite značne prispel aj majiteľ spoločnosti Tesla Elon Musk, ktorý svoju prácu odvádza viac než dobre a hoci spoločnosť do tohto roku nevydala žiadnu oficiálnu reklamu, na celosvetových trhoch žne úspech. Možno si k Tesle musíte nájsť cestu, možno musíte byť bohatí, aby ste si ju mohli dovoliť, no akonáhle ju vlastníte, stane sa členom vašej rodiny. Dokážete jej odpustiť aj to, že s ňou nemôžete ísť na dlhší výlet, aj to, že ju musíte takmer každý večer nabíjať. Ide o prestíž, o pocit, ktorý máte pri jazde v tomto elektromobile. Nehovoriac o tom, koľko ušetríte na nákladoch za jazdenie v tomto “ekologickom” aute. Pokiaľ si auto budete nabíjať doma, tak vás 100 km cesty bude stáť v priemere okolo 1,25 eura a pokiaľ si Teslu budete nabíjať na niektorej z (super)nabíjačiek, budete to mať zadarmo. Tesla Model S85 si môžete pozrieť v našom teste aj na videu nižšie.

Zdroj: MôjAndroid.sk

30. marca 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+